Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriana Gerritsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
‘Onze ideale school!’ Presentatie Koll Datum: 26 oktober 2010
Docent: Lisette Munneke Groep Joech, bestaande uit: Oscar Smeets Christel Koenders Hennie de Harder Joyce Stegeman Egbert-jan Jonker
2
Opbouw presentatie Inleiding Doel Lesrooster
Lessen en instructievormen De leermiddelen Toetsing en afsluitende producten Gebouw Conclusie
3
Inleiding
4
Doel Motivatie ↔ Educatie Hoe willen we dit bereiken?
Onderwijs concreet maken Samenwerking Leerling-gericht Verschillende onderwijsvormen
5
Vak- overstijgend ‘Bèta’
Lesrooster Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag 1e les 9.00 – 10.00 - Vak 2e les 10.00 – 11.00 Pauze 11.00 – 11.15 * 3e les 11.15 – 12.15 Lunchpauze 12.15 – 13.00 4e les 13.00 – 14.30 Vak- overstijgend ‘Alfa’ H&B Vak- overstijgend ‘Bèta’ 5e les 14.30 – 16.00 ICT
6
Lesrooster (vervolg) 4 periodes in een schooljaar
Elke periode afgesloten met een toetsweek Week voor toetsweek: geen vakoverstijgend, wel H&B en ICT Gewone schoolvakanties 1040 uur wordt gehaald! Bij ziekte docent: opvanguur
7
Lessen en instructievormen
Vakgerichte les, wat houdt het in? Klassikale opbouw Klassen van 15 tot 20 leerlingen
8
Lessen en instructievormen (vervolg)
Wat is vakoverstijgend, wat houdt het in? Praktijk gerichte projecten Samenwerken met medeleerlingen in groepen van 4 Vakoverstijgende groep bestaat uit 3 klassen en 3 docenten Waarom vakoverstijgend? Geleerde theorie toepassen, concreet maken Kennis combineren van verschillende theorie vakken Motiveert de leerlingen
9
Lessen en instructievormen (vervolg)
Wat is H&B, wat houdt het in? H&B, staat voor ‘Begeleiding & Huiswerk’ Onder begeleiding huiswerk maken Mogelijkheid tot gesprek docent Leerlingen in 3 groepen: 1e jaars 2e en 3e jaars Bovenbouw Waarom H&B? Gecombineerde groepen -> leerlingen leren zelf door dingen uit te leggen Directe hulp
10
Lessen en instructievormen (vervolg)
Wat is de invulling van ICT? Mogelijkheid tot maken opdrachten en verslagen op computer voor bv. vakoverstijgende projecten Waarom ICT? ICT wordt steeds belangrijker in het dagelijks leven Fatsoenlijke mogelijkheid tot maken van verslagen Smoesbestendig
11
De leermiddelen Algemeen Computers Electronische leerweg omgeving
Klassikale les Boeken Smartbord Vakoverstijgend Projecten ontwikkelt door docententeam
12
Gebouw Algemeen Airco in het volledige gebouw Veel daglicht Lokalen
Klassikale lokalen (HU-opstelling) Extra grote lokalen voor vakoverstijgend Werktafels voor 5 personen (leerlingen + evt. docent) Losse stoelen, geen FEM ICT-stoelen en geen FMR 2015 stoelen Computerlokalen
13
Gebouw (vervolg) Gezondheid Kantine met gezond eten, wel koffie
Eten moet betaalbaar zijn, ook voor leerlingen Gebouw ergonisch verantwoord ingericht Trappen Duurzaamheid Gras op het dak voor verkoeling Hergebruik regenwater als spoelwater voor toiletten School in groene omgeving Parkeerplaats en fietsenstalling onder het gebouw
14
Toetsing en afsluitende producten
Klassikale les (weging: 50%) Schriftelijke toetsen in toetsweek Vakoverstijgend (weging: 50%) Eindproduct per periode
15
Conclusie Onderwijs concreet maken Samenwerking Leerling-gericht
Vakoverstijgende projecten Samenwerking Groepsproject Leren van elkaar tijdens B&H Leerling-gericht Aangepaste tijden Verschillende onderwijsvormen Verschillende les opbouwen, houdt de leerling gemotiveerd
16
JOECH College
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.