Download de presentatie
1
Crowdfunding en subsidies
Sandra Muller
3
Iron Sky Opbrengt crowdfunding: € 1.000.000
Door middel van: Merchandise en micro- financiering ( Opbrengst fondsen en sponsoren: € ,- Internationale bijdragen dankzij grote betrokkenheid publiek
4
Iron Sky Teasers (8.500.000 views op YouTube)
Hoge kwaliteit materiaal beschikbaar stellen (wallpapers, foto’s, video, muziek, script) Updates Video dagboeken Mogelijkheden als figurant Demand Iron Sky!
5
Iron Sky Wat kunnen we leren van Iron Sky?
Donateurs willen onderdeel zijn van het proces; Geef het project een gezicht: maak het menselijk; Helder en regelmatig communiceren; Neem de tijd; Zet de resultaten in om fondsen te werven; Blijf realistisch!
6
Crowdfunding in Nederland
Verschuiving van overheidsteun naar crowdfunding Vele kleintjes maken één grote Mobiliseren massa via social media
7
Crowdfunding in Nederland
8
Crowdfunding in Nederland
Film: Cinecrowd:
9
Crowdfunding in Nederland
Beeldende kunst: Voor de kunst: (projecten) Micromecenaat: (kunstenaars, individueel)
10
Crowdfunding in Nederland
Boeken: Ten pages: (manuscripten)
11
Crowdfunding in Nederland
Instellingen: - Find your funding: (eerste contact)
12
Crowdfunding in Nederland
Wat heb je nodig? Duidelijke projectomschrijving Tegenprestaties Teaser Communicatieplan Draagvlak
13
Belangrijk bij starten met giften
Culturele ANBI status (belastingdienst)
14
Fondsenwerving
15
Fondsenwerving
16
Fondsenwerving Internationaal Nationaal Regionaal Lokaal Publiek
Privaat
17
Fondsenwerving Wat is belangrijk: Schrijf een goede projectopzet
Begin met fondsenwerving voordat je start met het project Denk breed Zorg voor een goede aansluiting bij de doelstellingen van het fonds Wie vraagt aan?
18
Fondsenwerving Een goede projectopzet bevat: Doelstelling Doelgroep
(Mogelijke) samenwerkingspartners (taken, bijdrage en verantwoordelijkheden) Denk breed! Uitvoerende partijen Communicatie/PR Planning Begroting
19
Fondsenwerving Aandachtspunten voor fondsen: Communicatie
Uitstraling (nationaal/regionaal/lokaal) Draagvlak/bereik/behoefte Kwaliteit Samenwerking Deelname andere fondsen Eigen bijdrage (uren!) Sponsoren
20
Fondsenwerving Prioriteiten: Breed bereik Educatie Participatie
Vernieuwing Verdieping
21
Voorbeeldproject Tentoonstelling buitenlandse kunstenaar(s) in
Nederland Voorwaarden Wat is de uitstraling van de kunstenaar? Is er uitwisseling mogelijk? Mogelijkheden Artist in residence ( Mondriaanfonds (uniek/vernieuwend) VSB fonds (vernieuwend) Koppeling met randprogramma
22
Voorbeeldproject Boek over een schilder (lokaal) Voorwaarden
Wat is/was de betekenis van de kunstenaar Mogelijkheden tot koppeling met publiekspresenataties Mogelijkheid voor ebook of website (toegankelijkheid) Mogelijkheden Hendrik Muller Fonds Stichting Dioraphte - Stichting MusartE Mondriaanfonds (koppeling met presentatie) Lokale fondsen: Amsterdams Fonds voor de Kunst
23
Voorbeeldproject Spelprogramma voor basisschoolkinderen Voorwaarden
- Focus ligt op productontwikkeling Samenwerking met onderwijs aan de voorkant Mogelijkheden Fonds voor cultuurparticipatie (vernieuwend en actief) Het AMVJ Fonds (participatie van Amsterdamse jongeren) VSB Fonds (meer begrip) SNS reaal fonds (vraaggericht, didactische visie) Stichting DOEN (maatschappelijke rol cultuur) Lokale fondsen
24
Voorbeeldproject Aankoop voor een museum Voorwaarden Collectiebeleid
Openbare collectie Collectie Nederland Mogelijkheden Hendrik Muller Fonds Mondriaanfonds VSB Fonds (opvullen hiaat in collectie) SNS Reaalfonds Vereniging Rembrandt Kunstkoopregeling
25
Voorbeeldproject Kunsthistorisch onderzoek Voorwaarden
Wat draagt het onderzoek bij aan de huidige kennis/beschikbare informatie Koppeling met publieke presentaties? Koppeling met educatieve projecten? Mogelijkheden - VSB fonds (publicaties cultureel erfgoed en kunsten)
26
Tips Weet wat jouw project uniek/bijzonder maakt Denk creatief
Neem de tijd Ga het gesprek aan Vraag een fondsenwerver Geef niet op!
27
EINDE
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.