De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook"— Transcript van de presentatie:

1 Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook (orook@ovd.nl)

2 CLIL in BRICKS Geïntegreerde aandacht voor de Engelse taal, gericht op Nederlandstalige leerlingen, volgens de CLIL richtlijnen Werkboek met talrijke talige opdrachten

3 CLIL in het textbook Aandacht voor de Engelse taal (voorbeelden uit BRICKS Biology thavo/vwo, volume 1)

4 Content Language Integrated Learning (CLIL)
“Good CLIL teaching interweaves content and language”

5 Content Language Integrated Learning (CLIL)
Uitgebreide woordenschat alleen is niet voldoende Juist gebruik van de woordenschat in uitdrukkingen en in de context

6 CLIL Werkboek Opdrachten
Gebruik maken van de nieuwe woordenschat op drie niveau’s: Visueel Concept-gelinkt Zinsbouw

7 Grote variatie in CLIL opdrachten
Concept maps en word maps (Biology en Social Studies) Contextuele zinnen maken (Biology) Oefeningen verwijzen naar een specifieke context (Biology en Social Studies) “Cloze” invul-oefeningen (Biology) Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen (Biology) Opdrachten ondersteund door een Source (Biology en Social Studies)

8 CLIL Werkboek Opdrachten
Concept maps en word maps Om verbindingen te maken en het geleerde te integreren. Geven een visuele weergave van de belangrijke biologische begrippen in samenhang tot elkaar.

9 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 1 (Biology, Chapter 5, Volume 1):

10 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 2 (Biology, Chapter 3, Volume 2):

11 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 3 (Social Studies, Chapter 2):

12 CLIL Werkboek Opdrachten
Contextuele zinnen maken Om te oefenen wanneer en hoe je de juiste terminologie gebruikt.

13 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 4 (Biology, Chapter 1, Volume 1):

14 CLIL Werkboek Opdrachten
Verwijzen naar een specifieke context Tegelijkertijd is er ruimte voor het oefenen met taalgebruik en zinsconstructie

15 Example 5 (Biology, Chapter 4, Volume 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 5 (Biology, Chapter 4, Volume 2):

16 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 6 (Social Studies, Chapter 2,):

17 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 7 (Social Studies, Chapter 3,):

18 CLIL Werkboek Opdrachten
“Cloze” invul-oefeningen Trainen het toepassen van de nieuwe woordenschat in zinnen Versterken het begrip van nieuwe woorden binnen de grotere context

19 Example 8 (Biology, Chapter 3, Volume 1):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 8 (Biology, Chapter 3, Volume 1):

20 Example 9 (Biology, Chapter 5, Volume 2):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 9 (Biology, Chapter 5, Volume 2):

21 CLIL Werkboek Opdrachten
Duidelijke en eenvoudig te begrijpen afbeeldingen Om belangrijke begrippen sneller en beter te begrijpen en te leren

22 Example 10 (Biology, Chapter 1, Volume 1):
CLIL Werkboek Opdrachten Example 10 (Biology, Chapter 1, Volume 1):

23 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 10 (Biology, Chapter 3, Volume 2):

24 CLIL Werkboek Opdrachten
Opdrachten ondersteund door een Source Versterkt het taalbegrip en plaatst kennis in een context.

25 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 11 (Social Studies, Chapter 3):

26

27 CLIL Werkboek Opdrachten
Example 12 (Biology, Chapter 6, Volume 2):

28 CLIL Zelf doen Deel 1 (15 min):
Kies in tweetallen één van de CLIL-opdrachten uit de voorbeelden. Voer de opdracht uit. Bepaal van deze opdracht hoe taal en inhoud integreert. Doe eventueel een tweede opdracht. Deel 2 (30 min): Kies een onderwerp uit één van de sample copies. Neem de tijd om je te verdiepen in het onderwerp. Maak nu in tweetallen een CLIL-opdracht. Deel 3 (15 min): Presentatie van een aantal CLIL-opdrachten die zelf ontworpen zijn.


Download ppt "Werken met BRICKS 11maart 2011 Onno Rook"

Verwante presentaties


Ads door Google