Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKoenraad Sanders Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Evidence Based Management Symposium in de zorg 31 oktober 2014 Prof. dr. Jo Caris
2
Onderwerpen 1. Organiseren als coördineren van waarden 2. Toenemende differentiatie en fragmentatie 3. Grotere noodzaak tot afstemming 4. Diagnose van vraagstukken
3
1. Organogram??
4
Organisatiemodel Cliëntgroep 1InspectieCliëntgroep 2 VerzekeraarsArbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers III. Coördinatie I. Omgeving II. Differentiatie Afdeling
5
2. Waarde : Organisatiedoel Waarde toevoegen (Wentink): – Kwaliteiten – ----------------------------------------- – Kosten
6
Waarde is?
7
Patiëntwaarde ? ?
8
Klantwaarde inkoper? ?
9
Waarde per stakeholder Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven
10
Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven
11
Waarde per stakeholder Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven Management
12
Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt. Bij waargenomen toename van kosten en onzichtbare toename van kwaliteit daalt de waargenomen waarde en neemt de kritiek toe. Dat geldt ook voor afdelingen en personen binnen de organisatie!
13
3. Verschillende waarden Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie
14
Toenemende specialisatie grotere afstand specialisatie Grotere afstanden
15
Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie Omgevingscomplexiteit Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie
16
Differentiatie en specialisatie ingroup - outgroup Sciencedaily.com
17
Effecten op Sociale Motivatie Altruïsme Het nastreven van iemands doel of belang ten koste van het eigen doel of belang Coöperatie Het nastreven van gemeenschappelijke doelen en belangen Competitie Het nastreven van een eigen doel of belang ten koste van anderen
18
4. Afstemming Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!
19
Drie strategieën voor afstemming Hiërarchie Heterarchie Netwerk
20
Hiërarchie (raakt ‘uit’) anitaatje.blogspot.com
21
Heterarchie:niet meer vanzelfsprekend socialplaces.com
22
Netwerken wordt belangrijker Ipress.nl
23
Managementvalkuil:Hybride Netwerk Sternetwerk als Hybride vorm is vaak de praktijk!
24
Samenvatting Specialisatie, differentiatie fragmentatie Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer nadruk op coördinatie is nodig Minder effect van hiërarchie Meer belang van netwerken
25
Invloed op coöperatie en competitie Sturen op externe doelen bevordert coöperatie; interne doelen versterken meestal de competitie Netwerken (vooral externe netwerken) bevorderen creativiteit en samenhang RVE’s Meer Competitie Duaal Management ??
26
5. Problemen?
27
Conflicten? Conflicten, problemen, uitdagingen..? Basale opdracht aan managers! Waarde(oriëntatie)verschillen verschil in opvatting, doel, belang, gedrag: bron voor verandering, vernieuwing, verbetering.
28
Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag Diagnose Analyse Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.
29
Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken) Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen
30
Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals
31
Wat is een probleem? Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem. Wordt het eens over de probleemdefinitie en de oplossingsrichting.!
32
Analyzing Wicked Problems –What business are we in? Health Safety Education Behaviour
33
Analyzing Wicked Problems Essentiele Persoon Organisatie Systeem waardenkenmerken invloedinvloed Health Safety Education Behaviour
34
Analyzing Wicked Problems Essentiële Persoon Organisatie Systeem waardenkenmerken invloedeninvloeden Visie Strategie Operationa lisatie Praktijk Health Safety Education Behaviour
35
Dilemma Organisatieontwikkeling Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.