Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeona Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden
2
Agendapunten Doel van het project Inhoud van het project Te volgen stappen Voordelen Enquêteformulier Vraag & antwoord
3
Samenvoegen van verschillende bestaande projecten: Octopus Mobiel 21 Trage Wegen … op maat van de noden van de schoolgaande kinderen in onze gemeente Doel van het project
4
Gekend fenomeen: met de auto naar school wegens te gevaarlijk… onveilig auto nog meer onveiligheid meer auto’s 1. Minder kinderen op de achterbank
5
MEER mobiliteitskansen Infrastructuur Educatie Sensibilisering (handhaving) Doel van het project 1. Minder kinderen op de achterbank
6
Rijk aanwezig in de gemeente 105 in Destelbergen 140 in Heusden Positief voor Gezondheid Milieu In samenhang SCHOOLROUTEKAART Doel van het project 2. Aanpak trage wegen
7
Wat? Vlot leesbare kaart met de meest veilige schoolroutes Voor voetgangers Voor fietsers Indien nodig ook openbaar vervoer = multimodaal – veilig - milieuvriendelijk Inhoud van het project 1. Schoolroutekaart
8
Hoe? Per school 1 plan In samenwerking met school, ouders & politie Ook de knelpunten Aandacht doelgroep design & taalgebruik Kinderen = schakel bewustwording ouders! Inhoud van het project 1. Schoolroutekaart
9
Geografisch Informatie Systeem - GIS
17
Schoolroutekaart van Dilbeek:
18
Via GIS op basis Basis stratenplan Verrijkt met de trage wegels Kaart aangereikt door de scholen Resultaten enquête Inhoud van het project 2. In kaart brengen trage wegels en huidige schoolroutes
19
In kaart brengen trage wegen en routes
21
Initiatie van de kinderen Gebruik van de kaart Kennismaking terrein Sensibilisering van de ouders Veilige routes Gezonde en duurzame vervoerswijzekeuze Inhoud van het project 3. Educatie & sensibilisering
22
1. 18/03/08 : eerste samenkomst presentatie van het project uitdeling van de kaarten ontwerp enquête 2. 07/04/08 : Aanpassing van de enquête n.a.v. de eventuele opmerkingen van de scholen 3. 11/04/08 : bedeling van de definitieve enquête aan de scholen, binnen tegen 18/04/08 4. Digitaal in kaart brengen van de trage wegels en van de huidige schoolroutes Stappenplan
23
5. juni – september : in samenwerking met de politie, overleg met elk van de 7 scholen voor de opmaak van de schoolroutekaart (vraag tekening & naam) 6. Eind 2008 : Verwerken van de opmerkingen en informatie verkregen bij het overleg met de scholen 7. Eind 2008 – begin 2009 : Aanpak van de ‘korte termijn’- pijnpunten : opmaken van een plan voor infrastructuurwerken op korte termijn (bvb een nieuwe doortocht, een kruispuntbeveiliging, de opkuis van een bestaande trage weg, bijkomende fietsstallingen) 8. Tegen voorjaar 2009 : De opmaak van de definitieve schoolroutekaart en aanbrengen van de nodige ludieke signalisatie (tekening) Stappenplan
24
9. Voorjaar 2009 : Deel ‘educatie’ : met de samenwerking van de leerkrachten uitwerken van een projectweek rond het gebruik van de schoolroutekaart, educatieve fietstocht en openen van de routes met signalisatie. 10. het uitwerken van nieuwe initiatieven voor de verdere uitvoering van het project (fietspoolproject, promotie van de fietshelm, fietsvaardigheidstraining, …) 11. juni – september 2009 : Evaluatie van het project : nieuwe enquête bij de ouders evaluatie van het project in de lessen verkeer (vb kinderen geven zelf hun mening over de routes, sommige wegels, … 12. jaarlijkse update van de schoolroutekaarten n.a.v. : de enquête ter evaluatie van het project bijkomende infrastructurele werken aan het wegennet (de zgn. lange termijn-pijnpunten) Stappenplan
25
Belangrijke voordelen v/h project 1. Het verhogen van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid 2. Het bevorderen van de rechtstreekse participatie van de burgers 3. Het bevorderen van de samenwerking tussen de scholen en de gemeente 4. Het bevorderen van de netoverschrijdende samenwerking tussen de scholen onderling 5. Het stimuleren van het fiets- en voetgangersverkeer 6. De blijvende aandacht voor verkeerseducatie
26
Belangrijke voordelen v/h project 7. Het openstellen van trage wegels en het optimaliseren van het gebruik ervan 8. Het verhogen van de levenskwaliteit in de gemeente 9. Er wordt niet gewerkt met een extern studiebureau 10. Het afremmen van de groei van de automobiliteit door het verbeteren van de kwantitatieve en kwalitatieve ruimtelijke condities voor de alternatieve vervoerswijzen. 11. Het verwezenlijken van concrete doelstellingen uit het goedgekeurde mobiliteitsplan (zie boven)
27
Enquêteformulier Voorstel & bespreking
28
Vraag & antwoord
29
Info & Contact mobiliteit@destelbergen.be www.destelbergen.be De schepen van mobiliteit en haar dienst danken jullie voor de aandacht en de medewerking.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.