Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLinda Bosman Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
literární vědy literaire theorie aktuální problémy moderní
2
literaire theorie Hand-out! Kiene Brillenburg Wurth en Ann Rigney (red.), Het leven van teksten. Een inleiding in de literatuurwetenschap, Amsterdam, 2006. O. doel & inhoud
3
literaire theorie Volgende week (29/9): “literatuur en wetenschap” (Martina) [Teksten balie FF bib] Andere colleges: boek O. doel & inhoud
4
literaire theorie Examen [schriftelijk] Algemeen gedeelte: < boek [geen details!] en college Individueel gedeelte: onderwerp naar keuze O. doel & inhoud
5
literaire theorie Individueel gedeelte: Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40] O. doel & inhoud
6
literaire theorie [p. 40] 1.Tekstanalyse 2.Tekstinterpretatie 3.Lezersonderzoek 4.Institutioneel onderzoek 5.Historisch onderzoek O. doel & inhoud
7
literaire theorie Individueel gedeelte: Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40] En daarbinnen een bepaald onderwerp O. doel & inhoud
8
literaire theorie Individueel gedeelte: Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40] En daarbinnen een bepaald onderwerp Het betreffende hoofdstuk/de relevante passages in het boek grondig kennen O. doel & inhoud
9
literaire theorie Individueel gedeelte: Kies een specialisme binnen de literatuurwetenschap [p. 40] En daarbinnen een bepaald onderwerp Het betreffende hoofdstuk/de relevante passages in het boek grondig kennen Daarnaast minstens twee artikelen (of hoofdstukken uit boeken) over het onderwerp zoeken en bestuderen O. doel & inhoud
10
literaire theorie Literatuurwetenschappelijke artikelen vind je onder meer op www.dbnl.org en via www.bntl.nl www.dbnl.orgwww.bntl.nl O. doel & inhoud
11
literaire theorie wetenschap >cultuurwetenschap > literatuurwetenschap 1. het vak
12
literaire theorie De auteur van dit hoofdstuk, Ann Rigney, neemt een duidelijk wetenschaps- filosofisch standpunt in. Welk? 1.1. wetenschap
13
literaire theorie 1.1. wetenschap
14
literaire theorie Constructivisme Opgelet: meerdere betekenissen < wetenschapsfilosofie: Kennis = een cultuurhistorische constructie [ligt dus niet voor eens en altijd vast, er kan over gediscussieerd worden] [GLOSSARIUM achteraan in het boek!] 1.1. wetenschap
15
literaire theorie Constructivisme versus? 1.1. wetenschap
16
literaire theorie Essentialisme Fundamentele eigenschappen (‘de essentie’) van zaken, objecten, mensen, culturen, etc. kunnen eens en voor altijd vastgesteld worden 1.1. wetenschap
17
literaire theorie Constructivisme versus essentialisme – discussie 1.1. wetenschap
18
literaire theorie “Als je eenmaal erkent dat kennis het product is van menselijke inspanning, dan is het niet meer zo zinvol om te spreken over ‘dé waarheid’ in het enkelvoud.” [p. 20] 1.1. wetenschap
19
literaire theorie Kan iedereen dan zomaar beweren wat hij/zij wil?? 1.1. wetenschap
20
literaire theorie Kan iedereen dan zomaar beweren wat hij/zij wil?? [p. 20] neen Meer dan een aanname Een stelling moet anderen overtuigen volgens bepaalde normen 1.1. wetenschap
21
literaire theorie ‘Vragen creëren studieobjecten.’ [p. 20] 1.1. wetenschap
22
literaire theorie Wetenschappelijk onderzoek: 1.Empirisch domein 2.Theorie 3.Methode 1.1. wetenschap
23
literaire theorie Wetenschappelijk onderzoek: 1.Empirisch domein 2.Theorie 3.Methode Voorbeelden 1.1. wetenschap
24
literaire theorie Paradigma = ? 1.1. wetenschap
25
literaire theorie Paradigma [p. 21-22] Paradigmawissel = ? 1.1. wetenschap
26
literaire theorie Paradigma [p. 21-22] Paradigmawissel [p. 22-23] 1.1. wetenschap
27
literaire theorie 1.1. wetenschap
28
literaire theorie Paradigma [p. 21-22] Paradigmawissel [p. 22-23] Paradigmawisseling in de literatuurwetenschap (in Nederland/Vlaanderen)? [p. 39] 1.1. wetenschap
29
literaire theorie Auteur Tekst Lezer 1.1. wetenschap
30
literaire theorie Auteur Intentie van de auteur < biografie 1.1. wetenschap
31
literaire theorie Tekst Intentie van de tekst < biografie ; uitspraken zogenaamd alleen op basis van de tekst structuralisme 1.1. wetenschap
32
literaire theorie Lezer Intentie van de lezer Reconstrueren intentie auteur/tekst onmogelijk, altijd inbreng van de lezer 1.1. wetenschap
33
literaire theorie Lezer Tekstonderzoek: poststructuralisme, postmodernisme Receptieonderzoek Literatuursociologisch onderzoek 1.1. wetenschap
34
literaire theorie 1.1. wetenschap
35
literaire theorie Wetenschapsgebieden [figuur p. 24] ! ‘Er zijn grensgebieden en overgangen.’ [p.24] Voorbeeld: literatuursociologie 1.1. wetenschap
36
literaire theorie [p. 25] Waarom is het ‘gekookte ei-model’ niet vruchtbaar? 1.1. wetenschap
37
literaire theorie [p. 25] Waarom is het ‘gekookte ei-model’ niet vruchtbaar? => onterecht natuurwetenschappen als maatstaf 1.1. wetenschap
38
literaire theorie Waar zijn alfa’s goed voor [p. 26-27] – discussie 1.2. cultuurwetenschap
39
literaire theorie Wilhelm Dilthey [p. 28; 33; 34] Begrijpen vs. verklaren 1.2. cultuurwetenschap
40
literaire theorie Cultuurwetenschappen 1.2. cultuurwetenschap
41
literaire theorie In verband met cultuur neemt Ann Rigney eveneens een anti-essentialistisch standpunt in. Leg uit. 1.2. cultuurwetenschap
42
literaire theorie Cultuur, smaak,… verandert In de loop van de tijd Afhankelijk van de plaats/samenleving Afhankelijk van de sociale groep 1.2. cultuurwetenschap
43
literaire theorie Cultuur, smaak,… verandert DYNAMIEK! 1.2. cultuurwetenschap
44
literaire theorie Figuur p. 30: uitleggen verschillende dimensies ‘accenten en invalshoeken’, geen gescheiden werelden Grote lijnen 1.2. cultuurwetenschap
45
literaire theorie Opm.: literatuurwetenschap < mediale dimensie, maar hangt sterk samen met semantische en/of sociale dimensie (en historische) 1.2. cultuurwetenschap
46
literaire theorie Cultuurwetenschappen in een spanningsveld 1.2. cultuurwetenschap
47
literaire theorie Diversiteit vs. wetmatigheid 1.2. cultuurwetenschap
48
literaire theorie Dynamiek vs. voorspelbaarheid 1.2. cultuurwetenschap
49
literaire theorie Interpreteren vs. kwantificeren 1.2. cultuurwetenschap
50
literaire theorie ‘De vraag blijft hoe ver je met cultuurkritiek kunt gaan, voordat je het domein van de wetenschap verlaat en dat van de polemiek – of van de kunst – betreedt.’ [p. 35] - discussie 1.2. cultuurwetenschap
51
literaire theorie Voorbeeld: Rees, C.J. van, K.D. Beekman & H. Verdaasdonk (1975). ‘De knuppel in het hoenderhok. Antwoord aan De Haan.’ De Revisor II/5: 81-82. 1.2. cultuurwetenschap
52
literaire theorie Hugo Verdaasdonk Grondlegger institutionele sociologie in Nederland Wetenschapsfilosofische opvatting: wetenschappers moeten een metastandpunt innemen 1.2. cultuurwetenschap
53
literaire theorie Interdisciplinariteit Wint aan belang (in Nederlandse/Vlaamse universiteiten) 1.3. literatuurwetenschap
54
literaire theorie Figuur p. 39 (!!!) 1.3. literatuurwetenschap
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.