Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosa Bakker Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Samen werken in Greenport Venlo Regio
2
Introductie Marcel Creemers Directeur CITAVERDE Bedrijfsopleidingen
5000 cursisten 250 BBL´ers Actief betrokken bij diverse samenwerkingsverbanden tussen bedrijfsleven en onderwijs Step2Green, CIV TU&U, CIV Agro&Food, Karpos, Alles voor Groene Arbeid, etc.
3
Agenda Instroom jonge deelnemers Uitgangspunten Arbeidsmarktcijfers
Ontwikkeling deelnemersaantallen Visie en koers Discussie en vragen
4
Ministerie Imagoprobleem
5
Hebben we een keuze? Als je doet wat je altijd doet, dan krijg je wat je altijd krijgt! “Do not ask wat your country can do for you Ask wat you can do for your country !”
6
(Regionaal) economische clusters (potentiële) werknemers
Visie onderwijs - bedrijfsleven in beeld (Regionaal) economische clusters Behoeftes studenten en (potentiële) werknemers Behoeftes bedrijven A&F en T&U Aantrekkelijk werkgeverschap en imago sector Beroepsgericht opleidingsaanbod Leven lang leren Bèta & Techniek Internationalisering Randvoorwaarden Dialoog onderwijs – bedrijfsleven Flexibele opleidingsstructuur Concretisering Internationaal WO+, WO, HBO, MBO Nationaal, WO+, WO, HBO, MBO Regionaal HBO, MBO Lokaal MBO, VMBO
7
Regiovisie Greenport Venlo
Verbeteren en versterken van kennis en innovatieklimaat Verduurzamen van productie en omgeving Versterken en verbinden van het ruimtelijk-economisch en agrologistieke cluster in de samenhang met ander Greenports, Mainports en afzetgebieden Versterken van het woon-, werk- en leefklimaat
8
Eigen visie 2012 HET centrum voor Vakmanschap en Ondernemerschap in economische topregio greenport Venlo in co-creatie met bedrijven en (onderwijs)instellingen
9
Samen werken Gezamenlijk Visie /plan van aanpak:
Centrum Vakmanschap en Ondernemerschap Regioarrangement onderwijs Ondernemersvisie Greenport Venlo Landelijk beleid /HCA
11
Arbeidsmarktregio Greenport Venlo
12
Werkgelegenheid Greenport Venlo
13
Verdeling naar opleidingstype
14
Vervangingsvraag per sector
15
Vervangingsvraag
17
op werk.nl
19
Cijfers MBO CITAVERDE College
20
Cijfers MBO CITAVERDE College dier en plant
21
Conclusie uit de cijfers
Arbeidsmarkt op termijn is goed Vervangingsvraag MBO is groot Instroom deelnemers daalt sterkt de afgelopen 5 jaar CITAVERDE kiest in deze regio daarom duidelijk voor een scherp profiel
22
Visie en koers Waarde propositie
Benadering Stakeholders en doelgroepen Totaalplaatje
23
Waardepropositie Bedrijven
Meer en sneller in contact met potentiële medewerkers Top medewerkers vanwege vraaggedreven vorm Sterk sturend/adviserend naar onderwijs vorm en inhoud Efficiënt en duurzaam verbonden tussen onderwijs en sector door efficiënte en effectieve structuur Komen door studenten/kennisinstellingen in contact met nieuwe inhoudelijke kennis en technologieën Leidt tot meer gekwalificeerde instroom
24
Waardepropositie Deelnemers / studenten
Excellent onderwijs (vakmanschap en ondernemerschap) Beroepscomponent van 25% naar 50% , (in en met topbedrijven) Nieuwste innovaties in curriculum (techniek / technologie, duurzaamheid, internationalisering) Werkgarantie!
25
Waardepropositie Onderwijsinstelling
Opleiding sluit beter aan op wat bedrijfsleven vraagt Toegang tot kennis en expertise van ondernemers, zodat curriculum up-to-date is en studenten beter opgeleid zijn studenten leren in authentieke situaties waardoor deze beter gemotiveerd zijn Beter imago in de regio (sector en ook studenten) Leidt tot meer deelnemers docenten Blijvend ontwikkelen en leren Nauwe relaties met bedrijfsleven Marktwaarde docent wordt groter
26
stakeholders Communicatie en Imago Waar richten we ons op:
Beïnvloeders / decanen Ouders Deelnemers Arbeidsmarkt Bedrijfsleven
27
Gedifferentieerde aanpak per doelgroep
Denk in verschillende doelgroepen: Benadering van Basisscholen Goede oriëntatie in groen binnen VMBO VMBO’er die kiest voor BOL / BBL opleidingen Havist die kiest voor BOL / BBL opleidingen Medewerker die kiest voor BBL opleiding Zij instromer die kiest voor BBL opleiding Bedrijfsgerichte opleidingen en cursussen
28
Totaalplaatje Totaalplaatje moet kloppen: Aantrekkelijke leeromgeving
Actueel, toekomstgericht en innovatief Gemotiveerde docenten Goede lesstof Goede praktijkbegeleiding Intensief programma PR en marketing Reisafstand niet te groot
29
eindconclusies
30
eindconclusies Sector is gebaat bij continue instroom van jongeren
Gezamenlijke PR en werving levert resultaat op Kwalitatieve impuls aan onderwijs samen met bedrijfsleven Instroom verbreden, uitstroom differentiëren Sector zal richting meerdere doelgroepen actie moeten ondernemen Jongeren Zij-instromers Bestaande medewerkers Kortom belangrijke lijn in het sectorplan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.