Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarleen Aerts Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
VvSL, 6 november 2014
2
Ervaringen online leergang 2014
Cursist en coach aan het woord! Eveline Slijngard Piet Groenewegen
3
Online leergang LOB
4
Waarom een online leergang LOB?
Ontsluiten van beschikbare informatie in samenhang Werken aan een concreet en bruikbaar eindproduct voor verdere ontwikkeling van LOB in de school Stimuleren van leren van en met elkaar m.b.t. LOB
5
Wat houdt de online leergang LOB in?
Vorm: ‘blended’ leergang met start- en slotbijeenkomst, online modules en begeleiding door een coach vrij toegankelijke online modules Omvang: acht modules in een schooljaar Doelgroep: LOB-coördinatoren/decanen in het voortgezet onderwijs die willen werken aan een integraal (beleids)plan voor LOB of het bestaande willen verbeteren
6
Thema’s van de modules Naar een visie op LOB Doorlopende leerlijn LOB
Werken aan loopbaancompetenties Rollen en taken rondom LOB in de school Samenwerken met het vervolgonderwijs Competenties en professionalisering mbt LOB Ouders betrekken bij LOB Het integrale plan van aanpak LOB
7
Kritische succesfactoren
Toe willen werken naar een LOB-beleidsplan dat betekenis kan krijgen in de school, en dus … Expliciete en impliciete steun van de schoolleiding Tijd en ruimte om te studeren en anderen binnen de school te betrekken bij de ontwikkeling van het plan
8
Visie Van: voorbereiden op sector-/profielkeuze en opleidingskeuze
Naar: een leven lang loopbaankeuzes maken in een wereld vol veranderingen en onvoorspelbaarheid
10
Opbouw van een module een theoretisch deel
aansprekende praktijkvoorbeelden verdiepingsvragen praktijkopdrachten (facultatief) eindopdracht Rode draad is het inrichten van een integraal plan van aanpak voor LOB op jouw school
11
Tijdsinvestering deelnemers
Het online doorlopen van een module en beantwoorden van de verdiepingsvragen: ongeveer vier uur per module De eindopdracht: acht uur per module De (facultatieve) praktijkopdracht: ongeveer acht uur per module Trek voldoende tijd uit voor samenwerking met collega’s aan opdrachten en praktijkopdrachten
12
Demo
13
Eerst: inloggen Ga naar www.spons.nl/onlineleerganglob
Klik op een module naar keuze Klik op ‘start met leren’ Log in (als je al een account hebt) of maak een nieuw, gratis account aan
14
Aan het werk Begin- en eindvraag: waarom LOB? De visie
15
Module 1: ontwikkelen van een (concept)visie
Voeding vanuit: Praktijk: wat is er al (schoolvisie, LOB-visie) Theorie: verschillende LOB-modellen in ons land Model: het visie-vierluik Voorbeelden van anderen
16
Waarom hebben we LOB op onze school?
Waar willen we naartoe met LOB op onze school?
17
Waarom? Hoe? Wat?
18
Waarom moeten leerlingen bij jou op school het LOB-programma volgen/uitvoeren?
19
Waarom heb je LOB bij jou op school?
20
Waar wil je op termijn met LOB naartoe?
21
Voorbeelden van anderen
Prezi LOB op RSG Slingerbos
22
Ervaringen online leergang 2014
Cursist aan het woord!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.