De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…

Verwante presentaties


Presentatie over: "Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…"— Transcript van de presentatie:

1 Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…

2 De paradigmashift van de eeuw van de rede naar de eeuw van de ideeën

3 Ken Robinson says ‘Schools kill creativity’ Transformatie: Teaching people back into creativity Changing education paradigms

4

5 Fenny Lücker Edupreneur & Innovatiecoach Kenniscentrum Kunst & Samenleving Verspreider van de ‘ondernemerschapvonk’ Ambassadeur ‘Social entrepreneurship’

6 ‘The Power of Entrepreneurship’ ‘Over de kracht van de fantasie en de vreugde van het ondernemen’ (Günter Faltin)

7 Ondernemen is het leven van je eigen dromen Onderwijs : Het faciliteren van dromen

8 Achtergronden: Moeder, Ondernemer & Docent Literatuur & Kunst IMEET: de zich ontwikkelende mens Hoe ontwikkel je ondernemers? Schools kill creativity Onderwijs haalt het beste uit Mensen! Creatief Entrepreneurship Ontwikkelen INNOVATOREN F U T U R E A U T H E N T I C C R E A T I V E E U R O P R E N E U R S

9 is te belangrijk om het aan economen over te laten (Günter Faltin) Innovatie

10 Dromen delen en doen waarin je gelooft! Ondernemendheid is altijd het voorstadium van ondernemerschap

11 Organisaties die hun eigen waarom niet begrijpen en kunnen uitleggen hebben in de toekomst geen bestaansrecht meer. (‘Golden Circle’ - Simon Sinek) Ondernemers hebben een WAAROM, een eigen doel… visionair…

12 Triple Helix Topsectorenbeleid Entrepreneurs Onderwijs Overheid Beleidsspeerpunt: ondernemerschap ontwikkelen HOE?

13 CEO Creatief Entrepreneurship Ontwikkelen

14 Succesvol word je als je met aandacht doet waar je goed in bent. Onderwijs faciliteert!

15 Transformatie naar CEO Eeuw van de rede Objectivisme Kant, Marx, Engels Eeuw van de ideeën Existentialisme/Sociaal cognitivisme Frisch, Brecht, Sartre, Bandura, Sloterdijk Nussbaum

16 Transformatie naar CEO Oude economie Modulair Entrepreneurship

17 Transformatie naar CEO ‘Old school’ Vakgebied economie Focus op de onderneming, vermijden van risico’s Leren uit boeken (kennis) instrumenteel Business plan Manager CEO ‘New School’ Vakgebieden: sociologie, filosofie Focus op mensen en kansen holistisch Leren in/ van de realiteit (houding, gedrag) Business Model Entrepreneurs & Leiders

18 De stappen naar CEO (Faltin) Onderscheid maken tussen bedrijfsadministratie en ondernemerschap – ‘ondernemendheid is de basis voor ondernemerschap, eerst het één dan het ander! focus op mens/idee- & conceptontwikkeling Aandacht voor idee & uitvoering) toepassen van componenten persoonlijk leerproces, Empowerment

19 Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik? Wat wil ik?

20

21 Het vinden van je eigen WAAROM! Maakt je tot entrepreneur

22 Speerpunt onderwijs: ondernemerschap ontwikkelen WAT HOE? WAAROM? Ondernemende/ onderzoekende Mindset Entrepreneurship OnderwijsOnderzoek

23 WAT- Entrepreneurial Learning In een ondernemend leerproces leer je te denken en te handelen als een ondernemer en ontwikkelen je een ondernemende mindset (independant thinking, connectivity & responsibility = ondernemendheid) (Sabine Müller). Hierdoor kun je je eigen dromen leven en je eigen leven ondernemen!

24 WAT- Entrepreneurial Learning Doelen stellen: De Mens & … Informeren over entrepreneurship Ondernemendheid – ondernemende houding Ondernemerschap – ondernemen StartUp – een concept starten Ondernemende groei – een onderneming laten groeien

25 HOE- Entrepreneurial Learning Productieve creativiteit (holistische visie) Diversiteit, multidisciplinairiteit, chaos, structuur Focus op persoonlijke ontwikkeling, idee & concept Leren in de realiteit Just In Time Design school

26 WAAROM- Entrepreneurial Learning Innovatie is hard nodig Leiders van de toekomst opleiden Aanpassingsvermogen, flexibiliteit Om te overleven in de wereld van morgen!

27 Voorwaarden voor Entrepreneurial Learning ‘Haalt het beste uit mensen’ Opgeleide docenten ondernemerschap (design leertrajecten) Ondernemende organisaties (Gibb), die persoonlijke ontwikkeling ‘growth mindset’ faciliteren Focus op Entrepreneurial design (Faltin) en de organisatie vorm die daarbij past Inspiratie & Empowering Organisaties kunnen alleen nog maar groeien als ze hun mensen faciliteren in hun groei.

28 Het beste eruit halen onderwijs dat talent selecteert en ontwikkelt faciliteren van het ontstaan van experts organisatie vormen die bij de doelstellingen passen (entrepreneurial organizations (Gibb) – gebouwd op duurzame relaties & vertrouwen mensgericht onderwijs (adaptief) persoonlijke/ individuele leercontexten, informeel leren, tijd & plaats onafhankelijk (hersenonderzoek, leerstijlen, gemak & gewoonte) rol docent: designer, faciliteerder, mentor, coach, trainer het leerproces faciliteert de groei van ideeën, ontwikkeling, innovatie

29 )

30 Het is zo natuurlijk!

31 Be the change you want to see in the world (Ghandi) Dank voor uw aandacht!

32 Deel 2 Details van het ondernemend leren Hoe leer je mensen ‘Out of the box denken Hoe creëer je awareness? – Voorbeeld CEO

33 Entrepreneurship kun je niet doceren, Inspireren …. De juiste dingen goed doen! Wat? … Ondernemers & leiders opleiden

34 Creatieve technieken & creatief proces Productieve creativiteit: idee generatie, idee selectie en idee realisatie….

35

36 Awareness Creëren ‘Mastery experience’ (game, organisatie actie) Ontmoetingen met ondernemers (JLO 100 ondernemers voor de klas!) Gesprekken met ondernemers

37 Entrepreneurial Mindset Verantwoordelijkheid - Onafhankelijk denken – Verbindingen maken Sabine Muller

38 Het creatieve proces

39 Lateraal denken (Edward de Bono) Het opnieuw (anders) ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan. Een probleem kent vaak een begin en een eindsituatie. Het denkproces is het proces van het vinden van een weg van het begin naar de eindsituatie. Normaal is de mens geneigd om een zo recht mogelijke lijn te volgen van begin naar einde via bekende wegen. Als ergens in deze lijn een onmogelijkheid of een schijnbare onmogelijkheid zit, gooien veel mensen de hele oplossing weg om een nieuwe te zoeken. Iemand die lateraal denkt gaat verder met de ingeslagen weg met de gedachte van ‘Stel dat het wel mogelijk zou zijn’. Hierdoor ontstaat een middel om verder te kijken dan die positie waar het schijnbaar onmogelijk leek. Dit kan leiden tot geheel nieuwe inzichten.

40

41 Anders denken, andersom denken

42 Organiseer een HIT- Experience!

43 CEO een High Impact Transformation Experience, Learning for Life Persoonlijke ontwikkeling waardoor een ondernemende mindset ontstaat Multidisciplinariteit, Diversiteit Contextueel (cultureel ondernemerschap binnen selectieomgeving) Actueel, in de werkelijkheid Rondom een creatief proces (productieve creativiteit): idee generatie, idee selectie en idee realisatie, waarbij een concept ontstaat CEO is een ‘awareness’ concept, het bestaat uit 8 bijeenkomsten

44 Week 1 Verkennen Workshop Creativiteit & de Artpreneur en het ondernemen van je leven. Start Assessment Kennismaking: Speeddate Afspraken en eindproducten Artpreneurship Hoe word je Artpreneur? Instructie Pitch

45 Week 2 Dilemma’s voor ondernemende kunstenaars Persoonlijke Pitch ‘State of the Art’ Visitekaartjes voor de hele groep en 20 extra voor de mensen die we leren kennen Arts in Business & Business in Arts

46 Week 3 Uit een idee een concept ontwikkelen Met (productieve) creativiteit een concept in een team ontwikkelen, (effectuation oefening). Presentatie van de concepten Gastspreker: CBK

47 Weekt 4 Netwerken Workshop: Zakelijk Flirten & Netwerken www.flirtenengunnen.nl

48 Week 5 Het uitstellen van oordeel Brainstorm & Creatieve Technieken. Aan het eind van de bijeenkomst is er een idee

49 Week 6 Concepten die werken Van idee tot concept Designthinking (1 Coachinggesprekken

50 Week 7 Concepten die werken Designthinking(2) Coachinggesprekken Het Medici Effect

51 Week 8 ‘Connecting the dots’ Entrepreneurial Event Gastspreker: Renger Koning Deadline Reflectie Essay Afsluitend Assessment

52 Inspirerend onderwijs voor Artpreneurs & Entrepreneurs Entrepreneurial learning: Leertrajecten voor de leiders en entrepreneurs van de toekomst

53 Inspiratie voor Artpreneurs & Entrepreneurs Deelnemers leren door het realiseren van een concept, (entrepreneurial design) Ze werken op basis van eigen ideeën in een proces van productieve)creativiteit in een gearrangeerde leeromgeving

54 Inspiratie Artpreneurs & Entrepreneurs Entrepreneurial Learning conceptueel & contextueel leren! Recept hier verkrijgbaar!

55 Ondernemend leren, wat doen we… Dromen en backplannen Concepting Creatief denken Besliskunde Mislukkunde Leren in een netwerk Storytelling Pitchen Entrepreneurial design Componenten inzetten Verbeelden Doelen stellen Balanceren Onafhankelijk denken Verantwoordelijkheid nemen Verbindingen maken Ondernemen is je leven met een doel verbinden!!

56 Ondernemend Leren ondernemende houding 1) Kwaliteit van Idee & Concept 2) Focus op uit- voering (training & coaching) 3) Met componenten!

57 CEO: Artpreneurs & Entrepreneurs Mind the gap? Samenwerking van kunststudenten en economie/ business studenten

58 CEO: Best Practice Artpreneur component culturele sector Expertise centrum voor cultureel ondernemerschap, creëert een geldstroom voor culturele instellingen. 5% van de omzet van Artpreneur gaat naar de Artpreneur Foundation, een Podium voor studenten van kunstopleidingen, stimuleren van cross overs in kunst & samenleving - Organisatie Jaarlijkse wedstrijd

59 Artpreneur Foundation Prijzen in € en organisatorische ondersteuning Deelname: studenten van kunstopleidingen Criteria: Culturele vernieuwing door facilitering van DOEN! Crossovers: kunst & techniek, transdisciplinair werken: dans/ film; muziek & architectuur etc. Eerste € aanwezig (voorwaarde deel- name…


Download ppt "Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…"

Verwante presentaties


Ads door Google