Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTobias Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Deel 1 10/10 Duurzaamheidsmiddag Transformaties in onderwijs…
2
De paradigmashift van de eeuw van de rede naar de eeuw van de ideeën
3
Ken Robinson says ‘Schools kill creativity’ Transformatie: Teaching people back into creativity Changing education paradigms
5
Fenny Lücker Edupreneur & Innovatiecoach Kenniscentrum Kunst & Samenleving Verspreider van de ‘ondernemerschapvonk’ Ambassadeur ‘Social entrepreneurship’
6
‘The Power of Entrepreneurship’ ‘Over de kracht van de fantasie en de vreugde van het ondernemen’ (Günter Faltin)
7
Ondernemen is het leven van je eigen dromen Onderwijs : Het faciliteren van dromen
8
Achtergronden: Moeder, Ondernemer & Docent Literatuur & Kunst IMEET: de zich ontwikkelende mens Hoe ontwikkel je ondernemers? Schools kill creativity Onderwijs haalt het beste uit Mensen! Creatief Entrepreneurship Ontwikkelen INNOVATOREN F U T U R E A U T H E N T I C C R E A T I V E E U R O P R E N E U R S
9
is te belangrijk om het aan economen over te laten (Günter Faltin) Innovatie
10
Dromen delen en doen waarin je gelooft! Ondernemendheid is altijd het voorstadium van ondernemerschap
11
Organisaties die hun eigen waarom niet begrijpen en kunnen uitleggen hebben in de toekomst geen bestaansrecht meer. (‘Golden Circle’ - Simon Sinek) Ondernemers hebben een WAAROM, een eigen doel… visionair…
12
Triple Helix Topsectorenbeleid Entrepreneurs Onderwijs Overheid Beleidsspeerpunt: ondernemerschap ontwikkelen HOE?
13
CEO Creatief Entrepreneurship Ontwikkelen
14
Succesvol word je als je met aandacht doet waar je goed in bent. Onderwijs faciliteert!
15
Transformatie naar CEO Eeuw van de rede Objectivisme Kant, Marx, Engels Eeuw van de ideeën Existentialisme/Sociaal cognitivisme Frisch, Brecht, Sartre, Bandura, Sloterdijk Nussbaum
16
Transformatie naar CEO Oude economie Modulair Entrepreneurship
17
Transformatie naar CEO ‘Old school’ Vakgebied economie Focus op de onderneming, vermijden van risico’s Leren uit boeken (kennis) instrumenteel Business plan Manager CEO ‘New School’ Vakgebieden: sociologie, filosofie Focus op mensen en kansen holistisch Leren in/ van de realiteit (houding, gedrag) Business Model Entrepreneurs & Leiders
18
De stappen naar CEO (Faltin) Onderscheid maken tussen bedrijfsadministratie en ondernemerschap – ‘ondernemendheid is de basis voor ondernemerschap, eerst het één dan het ander! focus op mens/idee- & conceptontwikkeling Aandacht voor idee & uitvoering) toepassen van componenten persoonlijk leerproces, Empowerment
19
Wie ben ik? Wat kan ik? Wie ken ik? Wat wil ik?
21
Het vinden van je eigen WAAROM! Maakt je tot entrepreneur
22
Speerpunt onderwijs: ondernemerschap ontwikkelen WAT HOE? WAAROM? Ondernemende/ onderzoekende Mindset Entrepreneurship OnderwijsOnderzoek
23
WAT- Entrepreneurial Learning In een ondernemend leerproces leer je te denken en te handelen als een ondernemer en ontwikkelen je een ondernemende mindset (independant thinking, connectivity & responsibility = ondernemendheid) (Sabine Müller). Hierdoor kun je je eigen dromen leven en je eigen leven ondernemen!
24
WAT- Entrepreneurial Learning Doelen stellen: De Mens & … Informeren over entrepreneurship Ondernemendheid – ondernemende houding Ondernemerschap – ondernemen StartUp – een concept starten Ondernemende groei – een onderneming laten groeien
25
HOE- Entrepreneurial Learning Productieve creativiteit (holistische visie) Diversiteit, multidisciplinairiteit, chaos, structuur Focus op persoonlijke ontwikkeling, idee & concept Leren in de realiteit Just In Time Design school
26
WAAROM- Entrepreneurial Learning Innovatie is hard nodig Leiders van de toekomst opleiden Aanpassingsvermogen, flexibiliteit Om te overleven in de wereld van morgen!
27
Voorwaarden voor Entrepreneurial Learning ‘Haalt het beste uit mensen’ Opgeleide docenten ondernemerschap (design leertrajecten) Ondernemende organisaties (Gibb), die persoonlijke ontwikkeling ‘growth mindset’ faciliteren Focus op Entrepreneurial design (Faltin) en de organisatie vorm die daarbij past Inspiratie & Empowering Organisaties kunnen alleen nog maar groeien als ze hun mensen faciliteren in hun groei.
28
Het beste eruit halen onderwijs dat talent selecteert en ontwikkelt faciliteren van het ontstaan van experts organisatie vormen die bij de doelstellingen passen (entrepreneurial organizations (Gibb) – gebouwd op duurzame relaties & vertrouwen mensgericht onderwijs (adaptief) persoonlijke/ individuele leercontexten, informeel leren, tijd & plaats onafhankelijk (hersenonderzoek, leerstijlen, gemak & gewoonte) rol docent: designer, faciliteerder, mentor, coach, trainer het leerproces faciliteert de groei van ideeën, ontwikkeling, innovatie
29
)
30
Het is zo natuurlijk!
31
Be the change you want to see in the world (Ghandi) Dank voor uw aandacht!
32
Deel 2 Details van het ondernemend leren Hoe leer je mensen ‘Out of the box denken Hoe creëer je awareness? – Voorbeeld CEO
33
Entrepreneurship kun je niet doceren, Inspireren …. De juiste dingen goed doen! Wat? … Ondernemers & leiders opleiden
34
Creatieve technieken & creatief proces Productieve creativiteit: idee generatie, idee selectie en idee realisatie….
36
Awareness Creëren ‘Mastery experience’ (game, organisatie actie) Ontmoetingen met ondernemers (JLO 100 ondernemers voor de klas!) Gesprekken met ondernemers
37
Entrepreneurial Mindset Verantwoordelijkheid - Onafhankelijk denken – Verbindingen maken Sabine Muller
38
Het creatieve proces
39
Lateraal denken (Edward de Bono) Het opnieuw (anders) ordenen van de bestaande informatie om zodoende nieuwe informatie te laten ontstaan. Een probleem kent vaak een begin en een eindsituatie. Het denkproces is het proces van het vinden van een weg van het begin naar de eindsituatie. Normaal is de mens geneigd om een zo recht mogelijke lijn te volgen van begin naar einde via bekende wegen. Als ergens in deze lijn een onmogelijkheid of een schijnbare onmogelijkheid zit, gooien veel mensen de hele oplossing weg om een nieuwe te zoeken. Iemand die lateraal denkt gaat verder met de ingeslagen weg met de gedachte van ‘Stel dat het wel mogelijk zou zijn’. Hierdoor ontstaat een middel om verder te kijken dan die positie waar het schijnbaar onmogelijk leek. Dit kan leiden tot geheel nieuwe inzichten.
41
Anders denken, andersom denken
42
Organiseer een HIT- Experience!
43
CEO een High Impact Transformation Experience, Learning for Life Persoonlijke ontwikkeling waardoor een ondernemende mindset ontstaat Multidisciplinariteit, Diversiteit Contextueel (cultureel ondernemerschap binnen selectieomgeving) Actueel, in de werkelijkheid Rondom een creatief proces (productieve creativiteit): idee generatie, idee selectie en idee realisatie, waarbij een concept ontstaat CEO is een ‘awareness’ concept, het bestaat uit 8 bijeenkomsten
44
Week 1 Verkennen Workshop Creativiteit & de Artpreneur en het ondernemen van je leven. Start Assessment Kennismaking: Speeddate Afspraken en eindproducten Artpreneurship Hoe word je Artpreneur? Instructie Pitch
45
Week 2 Dilemma’s voor ondernemende kunstenaars Persoonlijke Pitch ‘State of the Art’ Visitekaartjes voor de hele groep en 20 extra voor de mensen die we leren kennen Arts in Business & Business in Arts
46
Week 3 Uit een idee een concept ontwikkelen Met (productieve) creativiteit een concept in een team ontwikkelen, (effectuation oefening). Presentatie van de concepten Gastspreker: CBK
47
Weekt 4 Netwerken Workshop: Zakelijk Flirten & Netwerken www.flirtenengunnen.nl
48
Week 5 Het uitstellen van oordeel Brainstorm & Creatieve Technieken. Aan het eind van de bijeenkomst is er een idee
49
Week 6 Concepten die werken Van idee tot concept Designthinking (1 Coachinggesprekken
50
Week 7 Concepten die werken Designthinking(2) Coachinggesprekken Het Medici Effect
51
Week 8 ‘Connecting the dots’ Entrepreneurial Event Gastspreker: Renger Koning Deadline Reflectie Essay Afsluitend Assessment
52
Inspirerend onderwijs voor Artpreneurs & Entrepreneurs Entrepreneurial learning: Leertrajecten voor de leiders en entrepreneurs van de toekomst
53
Inspiratie voor Artpreneurs & Entrepreneurs Deelnemers leren door het realiseren van een concept, (entrepreneurial design) Ze werken op basis van eigen ideeën in een proces van productieve)creativiteit in een gearrangeerde leeromgeving
54
Inspiratie Artpreneurs & Entrepreneurs Entrepreneurial Learning conceptueel & contextueel leren! Recept hier verkrijgbaar!
55
Ondernemend leren, wat doen we… Dromen en backplannen Concepting Creatief denken Besliskunde Mislukkunde Leren in een netwerk Storytelling Pitchen Entrepreneurial design Componenten inzetten Verbeelden Doelen stellen Balanceren Onafhankelijk denken Verantwoordelijkheid nemen Verbindingen maken Ondernemen is je leven met een doel verbinden!!
56
Ondernemend Leren ondernemende houding 1) Kwaliteit van Idee & Concept 2) Focus op uit- voering (training & coaching) 3) Met componenten!
57
CEO: Artpreneurs & Entrepreneurs Mind the gap? Samenwerking van kunststudenten en economie/ business studenten
58
CEO: Best Practice Artpreneur component culturele sector Expertise centrum voor cultureel ondernemerschap, creëert een geldstroom voor culturele instellingen. 5% van de omzet van Artpreneur gaat naar de Artpreneur Foundation, een Podium voor studenten van kunstopleidingen, stimuleren van cross overs in kunst & samenleving - Organisatie Jaarlijkse wedstrijd
59
Artpreneur Foundation Prijzen in € en organisatorische ondersteuning Deelname: studenten van kunstopleidingen Criteria: Culturele vernieuwing door facilitering van DOEN! Crossovers: kunst & techniek, transdisciplinair werken: dans/ film; muziek & architectuur etc. Eerste € aanwezig (voorwaarde deel- name…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.