Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdStefanie Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het mes snijdt aan twee kanten
Regionale samenwerking tussen onderwijs en werkveld Congres: School en apotheek onlosmakelijk verbonden
2
Het huidige kwalificatiedossier
Kerntaak 1: Bieden van farmaceutische patiëntenzorg Kerntaak 2: Bereiden van geneesmiddelen Kerntaak 3: Uitvoeren van organisatie- en professie gebonden taken Nederlands Rekenen Engels
3
Het nieuwe kwalificatiedossier
Basisdeel + Profieldeel vormen de kwalificatie voor apothekersassistent Basisdeel + Profieldeel + Keuzedelen vormen de opleiding Apothekersassistent Keuzedelen zijn niet kwalificerend maar kunnen grote meerwaarde bieden voor verdieping en specialisatie
4
Basisdeel + Profieldeel
Kerntaak 1: Verzorgt medicatiebegeleiding Kerntaak 2: Verleent niet-receptgestuurde zorg aan de cliënt Kerntaak 3: Biedt productzorg Kerntaak 4 Werken aan kwaliteit en deskundigheid Nederlands Rekenen Engels
5
1. Verzorgt medicatiebegeleiding
Neemt de zorgvraag aan Voert medicatiebewaking uit Verzorgt uitgifte medicijnen Geeft instructie over medicatiegebruik Verwerkt cliëntgerelateerde informatie en administratie
6
2. Verleent niet-receptgestuurde zorg aan de client
Geeft voorlichting en advies Adviseert over en verkoopt zelfzorgmiddelen
7
3. Biedt productzorg Stelt voorgeschreven (industrieel gemaakte geneesmiddelen) beschikbaar Stelt op maat gemaakt geneesmiddelen beschikbaar Zorgt voor logistiek en beheer
8
Werken aan kwaliteit en deskundigheid
Werkt aan de eigen deskundigheid Werkt aan bevorderen en bewaken van kwaliteitszorg Werkt multidisciplinair samen en stemt werkzaamheden af
9
Het mes snijdt aan twee kanten
De leerling van de toekomst is met het basisdeel en het profieldeel startbekwaam als apothekersassistent De leerling van de toekomst bepaalt zelf welke verdieping of specialisatie hij/zij EXTRA meebrengt voor het werkveld Onderwijs en werkveld kunnen samen afstemmen op regionaal gebied waar mogelijkheden en kansen liggen, keuzedelen kunnen regionaal ingekleurd worden
10
Keuzedelen Apothekersassistent, de leerling moet 720 uur kiezen.
Bereiden en aseptisch handelen (480) FPZ (Verdieping Farmaceutische patiëntenzorg (480) Duits in de beroepscontext A2 (240) Eerstelijns- en ketenzorg (240) Intra- en transmurale zorg (240) Doorstroom HBO Gezondheidszorg (240)
11
Opleiding apothekersassistent in de toekomst
Keuzedelen worden geëxamineerd, voldoende resultaat komt op het diploma en op de cijferlijst. Onvoldoende resultaat komt alleen op de cijferlijst Nieuwe keuzedelen kunnen elk jaar worden ingediend. De school bepaalt, al dan niet in overleg met het regionale werkveld, welke keuzedelen aangeboden worden. Een leerling moet kunnen kiezen, er moeten dus tenminste drie keuzedelen worden aangeboden ( ) Leerling heeft keuze, er mag niet geselecteerd worden
12
Grootste Uitdaging
13
Bereiden en aseptisch handelen
Een op de vijf leerlingen van de toekomst zal hierin opgeleid moeten worden Keuzedeel kan worden verdeeld in onderwijstijd op school, stage en zelfstudie Ontwikkeling van keuzedeel zal SAMENWERKING vereisen van onderwijs en werkveld.
14
Aandachtspunten Welke ROC’s gaan dit keuzedeel aanbieden?
Het aantal beschikbare stageplaatsen Bij regionale samenwerking tussen ROC’s : hoe gaat het ‘uitruilen’ van leerlingen? En het afstemmen van stages? Het afstemmen van roosters? Wie gaat het keuzedeel verder ontwikkelen? Regionale of landelijke samenwerking? Met wie en hoe gaan we het bekostigen?
15
De handen ineen
16
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.