Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrieda Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
OAPEN - NL Aanvraagprocedure
2
Aanvragen Aanvrager: Wetenschappelijke uitgeverij Wetenschappelijke boeken: –Monografieën en bundels –Peer reviewed –Alle wetenschapsgebieden Verschijningsdatum 1 januari 2011-1 juli 2012 Bijdrage per publicatie: in principe 5000 euro Publicatiebijdrage voor OA-editie CC-licentie OA-editie Beschikbaarstelling via OAPEN Library (niet exclusief)
3
Gegevens bij aanvraag Titel + auteur/editor Edities: druk/PoD/e-book Uitvoering/technische gegevens Discipline/sub-discipline Oplage Verschijningsdatum Verkoopprijs Calculatie uitgave (verschillende edities) Peer review procedure
4
Beoordeling Criteria: Peer review proces Financiële onderbouwing aanvraag Wetenschapsgebied Medewerking aan onderzoek Beleidsoverwegingen: Spreiding wetenschapsgebieden Representatieve vertegenwoordiging uitgeverijen Meerdere titels/uitgeverij Onderzoek: verhouding NWO/overig
5
Medewerking aan onderzoek Ondertekende verklaring Gegevens: –Verkoop (print en e-books, exclusief leveringen) –Google Book Search (visits & views) –Google Scholar (citaties) –OAPEN Library (visits & downloads) Wenselijk: –Deelname aan Google Book Search –100% open OA editie –Beschikbaar tot 1 juli 2013 Contrôlegroep: minimaal 1 publicatie –Niet OA –10% zichtbaar in GBS –Zelfde discipline –Max 1 jaar ouder –Max 15% verschil in oplage –Max 15% verschil in verkoopprijs
6
Procedure Aanvraag: –Formulier –Calculatie –Akkoordverklaring Projectgroep: –Bevestiging ontvangst –Beoordeling + advies aan stuurgroep Stuurgroep: –Besluit (binnen 6 weken na aanvraag) –Hoogte publicatiebijdrage Bezwaarprocedure: –Gemotiveerd bezwaarschrift –Behandeling door Selectiecommissie –Uitspraak binnen 6 weken na ontvangst bezwaarschrift
7
OAPEN - NL Onderzoek naar de effecten van Open Access beschikbaarstelling
8
Onderzoeksopzet Kwantitatief: –deelnemers/aanvragen/selectie –gebruiksgegevens/ publicatiegegevens Kwalitatief: –verwachtingen/ervaringen/ behoeften
9
Kwantitatief onderzoek (gebruik) Impact van uitgaven: –Views (Google Book Search, OAPEN) –Downloads (OAPEN) –Citaties (Google Scholar) –Verkoop papier/ebooks (Opgave uitgevers) Vergelijking met contrôlegroep: –Niet OA –Vergelijkbaar onderwerp, oplage, verschijningsdatum
10
Kwantitatief onderzoek (projectevaluatie) –Deelnemers –Aanvragen (per periode t.o.v. streefcijfers) –Toekenningen (spreiding disciplines/uitgevers) –Toegekende bijdragen (in verhouding tot calculaties van uitgevers) Tussentijdse toetsing en evt. bijstelling
11
Kwalitatief onderzoek Onder deelnemende auteurs en uitgevers D.m.v. enquêtes en workshops Naar: –Waarden wetenschappelijke communicatie –Project en uitgeefmodel
12
Kwalitatief onderzoek Waarden wetenschappelijke communicatie: –Kwaliteit –Toegankelijkheid en verspreiding –Effectiviteit en efficiency –Reputatie en beloning –Economische houdbaarheid –Vertrouwen
13
Kwalitatief onderzoek OA uitgeefmodel en project: –Calculatiemodel –Publicatiebijdrage –Procedures/richtlijnen –Uitvoering/ondersteuning
14
Resultaten –Evaluatierapporten –Maand 10/11 –Maand 16/17 –Maand 22/23 –1 jaar na einde beëindiging fonds? –Eindevaluatie met stuurgroep + begeleidingscommissie –Rapport met richtlijnen & aanbevelingen –Internationale kennisuitwisseling
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.