Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Peeters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 1980-1981
2
Kennis maken Kennis maken Mentoren: Havo 3A :Mevr. G. van Balveren-Poell Dhr. H. v.d. Wardt Havo 3B :Dhr. W. Verwijlen Mevr. S. Diederen Havo 3C:Mevr. M. Meijer Mevr. I. Heemels Havo 3D:Mevr. M. van Proemeren Dhr. M. Feddahi Havo 3E:Dhr. K. de Bruijn (TTO Klas)
3
Kennis maken Kennis maken Decanen: Dhr. F. Heuvelmans, Havo Dhr. B. Reuvers, Vwo Teamleider: Dhr. P. van der Heijden Dhr. P. van der Heijden Dhr. R. van R. van Grootel Dhr. R. van R. van Grootel
4
Programma Algemene informatie: Doel school en onze aanpak Ontwikkeling havo Maatwerk Rol leerling, ouder, mentor Bevorderingsbeleid De Mentor Kennis maken Dagelijkse gang van zaken Leerlingbegeleiding
5
Doel school en onze aanpak De leerling gaat met plezier naar school De leerling ontwikkelt zich binnen de eigen mogelijkheden (waar nodig / mogelijk via maatwerk) (waar nodig / mogelijk via maatwerk) Rekening houden met grote verschillen tussen leerlingen, bijv: tussen leerlingen, bijv: “te groot voor / te klein voor” “te groot voor / te klein voor” Leerlingen puberen: vroeg / laat / (nog) niet Leerlingen puberen: vroeg / laat / (nog) niet Sociale ontwikkeling, een eigen plek “veroveren” Sociale ontwikkeling, een eigen plek “veroveren”
6
Doel school en onze aanpak Leerjaar 3, afronding basis, start differentiatie: Samenwerkend leren Betekenisvol leren Recht doen aan verschillen Nieuw: kernteam Nieuw: kernteam Verschil in aanpak mentoren Verschil in aanpak mentoren Activiteitenweek Activiteitenweek Doorlopende leerlijnen: Inhoud Leren leren
7
Ontwikkeling voor leerlingen Binnen 1 jaar voorbereiding op: Een passend studieprofiel Een zelfstandigere manier van studeren Een 2 e fase studie met grotere stofeenheden Verzwaring van het examen: Ne, En, Wi Eisen m.b.t. reken- en taalvaardigheid Start eindexamen: < 1 jaar
8
Keuze 2e fase Keuze voor een profiel op basis van Interesse Capaciteiten Methode Profielkiezer = (www.beroepskeuzedagboek.nl) www.beroepskeuzedagboek.nl Begeleiding door mentor en decaan Inhoud van de profielen: zie overzicht keuzes Ouderbrochure in decanenportal.
9
Traject profielkeuze September: start profielkeuzebegeleiding December: voorlopige profielkeuze (door decaan): leerlingen kiezen alleen een (voorlopig) profiel; docenten geven advies bij dit profiel Januari: mentor bespreekt gekozen (voorlopige) profiel & bijbehorende adviezen op ouderavond
10
Traject (dl2) Begin maart: afsluiting profielkeuze (door decaan); indien wenselijk / noodzakelijk gesprekken met leerlingen 27 Maart: inleveren definitieve profielkeuze Maart-april: indien wenselijk / noodzakelijk individuele ouderavond (met decaan)(keuze kan tijdens dit gesprek nog worden aangepast)
11
Breed spectrum aan maatwerk Van extra stukje aandacht, ……………………… ……….dyslexie-voorzieningen, ………………… ……………….interne / externe hulp, …………… ………………………………tot extra uitdagingen Mentor is de spil !
12
“Kenmerken” 3 de klas leerlingen intelligent, creatief, actief en sociaal, goed aanspreekbaar. (grote) verschillen in: ontwikkeling, planningsvaardigheden ontwikkeling, planningsvaardigheden en zelfstandig werken (uitstelgedrag). en zelfstandig werken (uitstelgedrag). gericht op korte termijn: toets, niet de vraag: Waarvoor ? Maar pragmatisch: kiezen voor gemakkelijkste weg, een 6 is voldoende. gericht op korte termijn: toets, niet de vraag: Waarvoor ? Maar pragmatisch: kiezen voor gemakkelijkste weg, een 6 is voldoende. korte concentratieboog. grote concurrentie buiten wereld. daardoor moeite met discipline en motivatie.
13
De rol van de leerling Vindt schoolloopbaan belangrijk (nr. 1) Wisselt studeren en ontspanning af Studeert gemiddeld 1,5 u per dag (ook in het weekend) Neemt in kleine stapjes zelf initiatief en wordt meer zelfstandig Communiceert met docenten, ouders/ verzorgers
14
De rol van de ouder / verzorger Steun uw dochter/zoon en toon belangstelling Steun uw dochter/zoon en toon belangstelling Bespreek de schooldag Probeer een balans te vinden tussen school en privé-activiteiten van dochter/zoon privé-activiteiten van dochter/zoon Blijf in gesprek met dochter/zoon en school m.b.t. de vorderingen van de schoolloopbaan m.b.t. de vorderingen van de schoolloopbaan
15
De rol van de mentor Verzorgt een centrale rol in de begeleiding van uw dochter/zoon begeleiding van uw dochter/zoon Signaleert en informeert ouders/verzorgers ouders/verzorgers Bespreekt maatwerk
16
Bevorderingsbeleid In januari-mei (rapport 3) wordt de vervolgstap duidelijk: Voor Havo 3 leerling: Gerichte bevordering naar Havo 4 Doubleren op Havo 3 Gerichte bevordering naar Mavo 4
17
Bevorderingsbeleid Beoordeling (samengevat): Resultaten rapport 4 en 5 Normgetal minimaal - 4 (weegfactor per vak) Maximaal 2 * 5 voor mogelijke CSE vakken Maximaal 3 onvoldoendes Ouders denken mee in proces Overgangsvergadering docenten beslist
18
Afsluiting algemeen deel Dank voor uw komst en belangstelling Heeft u nog vragen ? Korte koffie/thee
19
Kennis maken Kennis maken Mentoren: Havo 3A :Mevr. G. van Balveren-Poell Dhr. H. v.d. WardtLokaal C001 Havo 3B :Dhr. W. Verwijlen Lokaal C003 Mevr. S. Diederen Havo 3C:Mevr. M. Meijermaken individueel Mevr. I. Heemels kennis met ouders Havo 3D:Mevr. M. van ProemerenLokaal C007 Dhr. M. Feddahi Havo 3E:Dhr. K. de BruijnTTOLokaal C008
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.