De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

.........................................................................................................................................................................

Verwante presentaties


Presentatie over: "........................................................................................................................................................................."— Transcript van de presentatie:

1 ......................................................................................................................................................................... M.G. van Hulst MBA l EcoBouw2014 l Utrecht l 25 september 2014 Energy Service Company: who cares? Praktische visie op ESCO’s

2 ......................................................................................................................................................................... 2 Duurzaam vastgoed

3 ......................................................................................................................................................................... 3 Transformatie Bron: ernstarchitecten.nl

4 ......................................................................................................................................................................... 4 Transformatie

5 ......................................................................................................................................................................... 5 Transitie bestaande bouw

6 ......................................................................................................................................................................... 6 Mindset

7 ......................................................................................................................................................................... 7 Andere insteek health people Wellness Productivity Sustainability

8 ......................................................................................................................................................................... 8 New thinking  Tip Start met de klant

9 ......................................................................................................................................................................... 9

10 ......................................................................................................................................................................... 10 En nu? Energy Service Company  Tip Biedt een service, niet een product

11 ......................................................................................................................................................................... 11 Scope

12 ......................................................................................................................................................................... 12 Nieuw businessmodel ESCo  Tip Zoek je partners

13 ......................................................................................................................................................................... 13 (O)EPC model  Tip Focus op prestatie, niet op financiën

14 ......................................................................................................................................................................... 14 …

15 ......................................................................................................................................................................... UNESCO erfgoed Vervanging van verwarmingsinstallaties Toepassing van energiemeting en monitoring. Opstap naar verdere verduurzaming (verlichting en klimaatsystemen) Resultaat: ca. 17% besparing op gasverbruik Looptijd 10 jaren 15 Van Nelle Ontwerpfabriek

16 ......................................................................................................................................................................... 16 Kunsthal

17 ......................................................................................................................................................................... 1992 naar een ontwerp van Rem Koolhaas (OMA) Aanleiding exploitatiedekking Energierekening voor renovatie: € 256k (in vier jaar verdubbeld!) G Label Consortium: Eneco, Dura Vermeer en Roodenburg 17 Kunsthal - omschrijving

18 ......................................................................................................................................................................... Scope: o Bouwfysica: schil en compartimentering o Elektrotechniek, o.a. verlichting o Luchtbehandeling o Klimaatinstallaties o Regeltechniek Verbouwing: 7 maanden Looptijd (O)EPC: 15 jaar Investering: € 6.3 mio (€ 1.5 mio Eneco) Besparing onderhoud Besparing energie: van € 256k naar € 190k met een potentie richting € 135k. 18 Kunsthal - (O)EPC

19 ......................................................................................................................................................................... 19 Kunsthal – wat kon beter Integraliteit versus scope afbakening Wanneer is nee ook echt nee Post onvoorzien te snel gesneuveld Gebiedsuitwisseling onvoldoende benut Nog geen label C behaald

20 ......................................................................................................................................................................... 20 Kunsthal - leerpunten Vertrouwen Dialoog Conflict Flexibiliteit Transparantie Interactie tussen functie, energie en techniek Prestatieafspraken

21 ......................................................................................................................................................................... 21

22 ......................................................................................................................................................................... 22 Amstelring - aanleiding Verandering in de ouderenzorg o Productiegebonden kosten o Scheiden van wonen en zorg o Marktwerking Verouderd vastgoed. Onvoldoende ervaring en expertise op het gebied van vastgoedstrategie.

23 ......................................................................................................................................................................... 23 Amstelring - behoeften Vastgoed en zorg verbinden Gegarandeerde besparing op de exploitatie. Hierdoor vloeit meer geld richting de zorg. Creëren van een optimaal woon-/ werkklimaat. Vinden van betrouwbare partners t.b.v. vastgoedstrategie. Selectie op basis van marktgerichte concurrentiedialoog ‘Nul op de energiemeter’

24 ......................................................................................................................................................................... 24 Amstelring - aanpak Exclusief ontwikkelrecht (raamovereenkomst April 2014) Negen zorglokaties in Amsterdam en Amstelveen Eerste pilots: Bornholm, Groenelaan en Vreugdehof (eigendom)

25 ......................................................................................................................................................................... 25 Amstelring – leerpunten Techniek is niet het uitgangspunt, maar de vraag wanneer de transformatie succesvol is. Energiebesparing is slechts aanleiding, maar is wel een dominante factor. Vastgoed staat niet los van zorg: zorgvisie en vastgoedstrategie moeten integraal onderdeel uitmaken van de (O)EPC. Alle stakeholders moeten zo vroeg mogelijk en definitief betrokken worden.

26 ......................................................................................................................................................................... 26 Waarom een (O)EPC? Bevordert de samenwerking Biedt oplossingen voor tegenstellingen Output gestuurd Continu innoveren Transparant verdienmodel

27 ......................................................................................................................................................................... 27 ESCo = Klanten krijgen pas echt Energie als ze Service ervaren door middel van Coöperatie!

28 ......................................................................................................................................................................... 28 Contactgegevens Eneco Building Solutions Michael van Hulst MBA Senior Programma Manager Tel 0620333044 Email michael.vanhulst@eneco.com Twitter @michaelvanhulst LinkedIn nl.linkedin.com/in/mvanhulst/

29

30 ......................................................................................................................................................................... 30 Verschuiving van aandacht Stakeholderdialoog steeds belangrijker Aandacht voor de eindgebruiker Combinatie van technische en gedragsinterventie Communicatie en gedragsbeïnvloeding Garantie op technische rendement vertalen naar gezondheid en productiviteit


Download ppt "........................................................................................................................................................................."

Verwante presentaties


Ads door Google