De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vak: Marketing Docent: Anja Lorié.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vak: Marketing Docent: Anja Lorié."— Transcript van de presentatie:

1 Vak: Marketing Docent: Anja Lorié

2 KENNISMAKEN

3 KENISMAKEN Iedereen stelt zich kort voor: Naam Talenten
Met wie zou je 1uur in een lift opgesloten willen worden en waarom?

4 REGELS Je bent op tijd; de deur gaat 5 minuten na aanvang van de les dicht. (Bij een blokuur ben je het 2e uur welkom.) Je hebt je boek/schrift/pen bij je; zonder deze spullen ben je niet welkom Als je elke les je spullen op orde hebt, krijg je bij je toets 0,5 punt cadeau Geen eten in de klas Geen drinken in de klas; flesje water mag Telefoon is opgeborgen We hebben respect voor elkaar!

5 MARKETING WAT IS MARKETING?

6 MARKETING

7 MARKETING AGENDA 2014 – 2015 PERIODE A PERIODE B PERIODE C Periode D
Introductie Marketing Hoofdstuk 1 & 2 Marketingoriëntatie PERIODE B Hoofdstuk 9 & 10 & 11Marketingoriëntatie PERIODE C Kerntaak 1 & Hoofdstuk 12 Marketingoriëntatie Periode D

8 HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is
Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied

9 HOOFDSTUK 1; MARKETING Marketing bestudeert het gedrag van afnemers en stelt daarbij hun behoeften centraal. De functie van Marketing is om op winstgevende wijze de wensen en behoeften van de afnemers te bevredigen.

10 HOOFDSTUK 1; MARKETING COCA-COLA CASE

11 HOOFDSTUK 1; MARKETING Op welke manier(en) past Coca Cola het Marketingprincipe toe? Denken; alleen, 5 minuten Delen; met je buurman/vrouw, 5 minuten Uitwisselen in de klas; 15 minuten

12 COCA-COLA CASE Op welke behoefte(n) speelt Coca-Cola in?
Delen is het nieuwe nemen Het delen van leuke/mooie momenten samen We leven in een wereld waar we bijzondere, gekke, gewone momenten/belevenissen willen delen met elkaar

13 COCA-COLA CASE Share a coke! Deel een selfie van jou en je flesje Coke
Deel virtuele Coca-cola Je kunt een gepersonaliseerd glazen flesje bestellen en, indien gewenst, rechtstreeks naar een vriend of familie laten sturen om zo een Coca-Cola te delen.

14 COCA-COLA CASE

15 COCA-COLA CASE Waar zie je nog meer dat we deze behoefte van delen hebben? Facebook Instagram Twitter Snapchat

16 HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is
Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied

17 WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A

18 HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen
Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen

19 HOOFDSTUK 1; MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie
Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie

20 HOOFDSTUK 1; MARKETING Productieoriëntatie
Zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kosten Intern gericht Efficient productieproces Verkopersmarkt

21 HOOFDSTUK 1 MARKETING Productoriëntatie
Consument koopt alleen die producten die het meeste waar voor hun geld bieden Meer concurrentie Kwaliteit belangrijker Intern gericht

22 HOOFDSTUK 1 MARKETING Verkooporiëntatie Overvloed aan producten
Onderneming moet meer moeite doen om zijn producten te verkopen Kopersmarkt Aandacht op verhogen en de effectiviteit van de verkoop Reclame en omvangrijk verkoopapparaat werd belangrijker

23 HOOFDSTUK 1 MARKETING Marketingoriëntatie
De onderneming richt zich meer op de markt. Wensen en verlangens van afnemers staan centraal Extern gericht Marktonderzoek

24 HOOFDSTUK 1 MARKETING Maatschappelijke oriëntatie
Onderneming houdt zich ook bezig met de belangen van de maatschappij Maatschappelijk verantwoord ondernemen Bescherming van het milieu

25 HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT
BEDENK VAN ELKE MARKTBENADERINGSMETHODE EEN VOORBEELD HOE ALLEEN TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

26 HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT
BESPREEK DE VOORBEELDEN VAN DE MARKTBENADERINGSMETHODE EN KIES ER EEN UIT HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

27 HOOFDSTUK 1 MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie
Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie

28 HOOFDSTUK 1 MARKETING MARKETINGMIX

29 HOOFDSTUK 1 MARKETING PRODUCT: Productmix Fysieke tastbare product
Verpakking Garantie Service Merk Assortiment kwaliteit

30 HOOFDSTUK 1 MARKETING PRIJS Waarin verschilt de prijs ten opzichte van de andere marketingmixinstrumenten? “De Prijs is het enige Marketingmixinstrument dat geen geld kost maar juist geld oplevert.”

31 HOOFDSTUK 1 MARKETING Prijs vaststellen
Kostengeoriënteerde prijsstelling Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling Vraaggeoriënteerde prijstelling

32 distributiebeleid HOOFDSTUK 1 MARKETING PLAATS
De plaats heeft betrekking op de wijze waarop de ondernemer de producten in de richting van de consument wil distribueren. distributiebeleid

33 HOOFDSTUK 1 MARKETING DISTRIBUTIEBELEID

34 HOOFDSTUK 1 MARKETING PROMOTIE; Promotiemix Reclame Sales promotion
Public relations Persoonlijke verkoop Sponsoring

35 HOOFDSTUK 1 MARKETING De drie R’s Reputatie Relatie Ruil
Eerst een Reputatie opbouwen, die leidt tot opbouwen van Relaties en uiteindelijk Ruil.

36 HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT STARBUCKS
De marketingstrategie van Starbucks bestaat uit het positioneren van de Starbucks winkels als een derde vaste plaats waar mensen vertoeven naast thuis en werk.

37 HOOFDSTUK MARKETING OPDRACHT STARBUCKS WAT
VERNIEUW DE MARKETINGMIX VOOR STARBUCKS HOE MET ZIJN VIEREN HULP BOEK EN AANTEKENINGEN TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WIJ KLASSIKAAL

38

39 HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen
Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen

40 WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A

41 HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN:
Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn

42 HOOFDSTUK 1 MARKETING OMGEVINGSFACTOREN Interne omgevingsfactoren
Externe omgevingsfactoren

43 HOOFDSTUK 1 MARKETING Interne omgevingsfactoren:
Binnen het bedrijf; micro-omgeving Het zijn beheersbare factoren; dat wil zeggen dat we daar zelf invloed op kunnen uitoefenen

44 HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT INTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT
WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN HET BEDRIJF EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

45 HOOFDSTUK 1 MARKETING INTERNE OMGEVINGSFACTOREN Productiecapaciteit
Financiering Marketingmix Personeel

46 HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Buiten het bedrijf
NIET beheersbare omgevingsfactoren Meso-omgeving; vanuit de markt of branche (bedrijfstak) Macro-omgeving; vanuit de maatschappij

47 HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT EXTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT
WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MARKT (MESO-OMGEVING) EEN ROL? WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MAATSCHAPPIJ (MACRO-OMGEVING) EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 10 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

48 HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Meso-omgeving:
Toeleveranciers Concurrentie De tussenhandel De consument De media Brancheorganisaties De Kamer van Koophandel De overheid Actiegroepen Belangenorganisaties Publieke opinie

49 HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Macro-omgeving:
Economische omgevingsfactoren Demografische omgevingsfactoren Politiek-juridische omgevingsfactoren Sociaal-culturele omgevingsfactoren Technologische omgevingsfactoren Maatschappelijke omgevingsfactoren

50 HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT OMGEVINGSFACTOREN WAT
ONTWIKKEL EEN MOODBOARD MET FOTO’S DIE DE MESO- EN MACRO-OMGEVING IN KAART BRENGEN HOE IN GROEPJES VAN VIER TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL

51 HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN:
Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn

52 HOOFDSTUK 1 MARKETING

53 HOOFDSTUK 1 MARKETING SPELREGELS INDIVIUDEEL SPEL GEEN HULPMIDDELEN
GEEN OVERLEG SPELBEDERF IS DISKWALIFICATIE

54 Vraag 1………..1 punt Wat staat er in het marketingconcept centraal?
A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen

55 Vraag 2……..2 punten Klopt de volgende stelling?
De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee

56 Vraag 3……………2 punten Bedrijf X wil euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen,dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie

57 Vraag 4……………2 punten Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix?
A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert.

58 Vraag 5……….2 punten Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie

59 Vraag 6………….2 punten Zet het 3R model in de juiste volgorde.
A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie

60 Vraag 7…………2 punten Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie

61 Vraag 8………….1 PUNT Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen

62 Vraag 9………….3 punten Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd?
A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving

63 Vraag 10…………..3 punten Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring

64 Vraag 1………..1 punt ANTWOORD: C
Wat staat er in het marketingconcept centraal? A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen ANTWOORD: C

65 Vraag 2……..2 punten ANTWOORD: A Klopt de volgende stelling?
De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee ANTWOORD: A

66 Vraag 3……………2 punten ANTWOORD: C
Bedrijf X wil euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen en deze doelgroep te laten weten dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie ANTWOORD: C

67 Vraag 4……………2 punten ANTWOORD: D
Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix? A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert. ANTWOORD: D

68 Vraag 5……….2 punten ANTWOORD: A
Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: A

69 Vraag 6………….2 punten ANWTOORD: B
Zet het 3R model in de juiste volgorde. A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie ANWTOORD: B

70 Vraag 7…………2 punten ANTWOORD: B
Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: B

71 Vraag 8………….1 PUNT ANTWOORD: C
Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen ANTWOORD: C

72 Vraag 9………….3 punten ANTWOORD: A
Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd? omgeving? A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving ANTWOORD: A

73 Vraag 10…………..3 punten ANTWOORD: D
Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring ANTWOORD: D


Download ppt "Vak: Marketing Docent: Anja Lorié."

Verwante presentaties


Ads door Google