Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElias Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Vak: Marketing Docent: Anja Lorié
2
KENNISMAKEN
3
KENISMAKEN Iedereen stelt zich kort voor: Naam Talenten
Met wie zou je 1uur in een lift opgesloten willen worden en waarom?
4
REGELS Je bent op tijd; de deur gaat 5 minuten na aanvang van de les dicht. (Bij een blokuur ben je het 2e uur welkom.) Je hebt je boek/schrift/pen bij je; zonder deze spullen ben je niet welkom Als je elke les je spullen op orde hebt, krijg je bij je toets 0,5 punt cadeau Geen eten in de klas Geen drinken in de klas; flesje water mag Telefoon is opgeborgen We hebben respect voor elkaar!
5
MARKETING WAT IS MARKETING?
6
MARKETING
7
MARKETING AGENDA 2014 – 2015 PERIODE A PERIODE B PERIODE C Periode D
Introductie Marketing Hoofdstuk 1 & 2 Marketingoriëntatie PERIODE B Hoofdstuk 9 & 10 & 11Marketingoriëntatie PERIODE C Kerntaak 1 & Hoofdstuk 12 Marketingoriëntatie Periode D
8
HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is
Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied
9
HOOFDSTUK 1; MARKETING Marketing bestudeert het gedrag van afnemers en stelt daarbij hun behoeften centraal. De functie van Marketing is om op winstgevende wijze de wensen en behoeften van de afnemers te bevredigen.
10
HOOFDSTUK 1; MARKETING COCA-COLA CASE
11
HOOFDSTUK 1; MARKETING Op welke manier(en) past Coca Cola het Marketingprincipe toe? Denken; alleen, 5 minuten Delen; met je buurman/vrouw, 5 minuten Uitwisselen in de klas; 15 minuten
12
COCA-COLA CASE Op welke behoefte(n) speelt Coca-Cola in?
Delen is het nieuwe nemen Het delen van leuke/mooie momenten samen We leven in een wereld waar we bijzondere, gekke, gewone momenten/belevenissen willen delen met elkaar
13
COCA-COLA CASE Share a coke! Deel een selfie van jou en je flesje Coke
Deel virtuele Coca-cola Je kunt een gepersonaliseerd glazen flesje bestellen en, indien gewenst, rechtstreeks naar een vriend of familie laten sturen om zo een Coca-Cola te delen.
14
COCA-COLA CASE
15
COCA-COLA CASE Waar zie je nog meer dat we deze behoefte van delen hebben? Facebook Instagram Twitter Snapchat
16
HOOFDSTUK 1; MARKETING Leerdoelen Je kan benoemen wat Marketing is
Je kan benoemen wat het nut van Marketing is op commercieel gebied
17
WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A
18
HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen
Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen
19
HOOFDSTUK 1; MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie
Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie
20
HOOFDSTUK 1; MARKETING Productieoriëntatie
Zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kosten Intern gericht Efficient productieproces Verkopersmarkt
21
HOOFDSTUK 1 MARKETING Productoriëntatie
Consument koopt alleen die producten die het meeste waar voor hun geld bieden Meer concurrentie Kwaliteit belangrijker Intern gericht
22
HOOFDSTUK 1 MARKETING Verkooporiëntatie Overvloed aan producten
Onderneming moet meer moeite doen om zijn producten te verkopen Kopersmarkt Aandacht op verhogen en de effectiviteit van de verkoop Reclame en omvangrijk verkoopapparaat werd belangrijker
23
HOOFDSTUK 1 MARKETING Marketingoriëntatie
De onderneming richt zich meer op de markt. Wensen en verlangens van afnemers staan centraal Extern gericht Marktonderzoek
24
HOOFDSTUK 1 MARKETING Maatschappelijke oriëntatie
Onderneming houdt zich ook bezig met de belangen van de maatschappij Maatschappelijk verantwoord ondernemen Bescherming van het milieu
25
HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT
BEDENK VAN ELKE MARKTBENADERINGSMETHODE EEN VOORBEELD HOE ALLEEN TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
26
HOOFDSTUK 1 MARKETING WAT
BESPREEK DE VOORBEELDEN VAN DE MARKTBENADERINGSMETHODE EN KIES ER EEN UIT HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
27
HOOFDSTUK 1 MARKETING Marktbenaderingsconcepten Productieoriëntatie
Productoriëntatie Verkooporiëntatie Marketingoriëntatie Maatschappelijke oriëntatie
28
HOOFDSTUK 1 MARKETING MARKETINGMIX
29
HOOFDSTUK 1 MARKETING PRODUCT: Productmix Fysieke tastbare product
Verpakking Garantie Service Merk Assortiment kwaliteit
30
HOOFDSTUK 1 MARKETING PRIJS Waarin verschilt de prijs ten opzichte van de andere marketingmixinstrumenten? “De Prijs is het enige Marketingmixinstrument dat geen geld kost maar juist geld oplevert.”
31
HOOFDSTUK 1 MARKETING Prijs vaststellen
Kostengeoriënteerde prijsstelling Concurrentiegeoriënteerde prijsstelling Vraaggeoriënteerde prijstelling
32
distributiebeleid HOOFDSTUK 1 MARKETING PLAATS
De plaats heeft betrekking op de wijze waarop de ondernemer de producten in de richting van de consument wil distribueren. distributiebeleid
33
HOOFDSTUK 1 MARKETING DISTRIBUTIEBELEID
34
HOOFDSTUK 1 MARKETING PROMOTIE; Promotiemix Reclame Sales promotion
Public relations Persoonlijke verkoop Sponsoring
35
HOOFDSTUK 1 MARKETING De drie R’s Reputatie Relatie Ruil
Eerst een Reputatie opbouwen, die leidt tot opbouwen van Relaties en uiteindelijk Ruil.
36
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT STARBUCKS
De marketingstrategie van Starbucks bestaat uit het positioneren van de Starbucks winkels als een derde vaste plaats waar mensen vertoeven naast thuis en werk.
37
HOOFDSTUK MARKETING OPDRACHT STARBUCKS WAT
VERNIEUW DE MARKETINGMIX VOOR STARBUCKS HOE MET ZIJN VIEREN HULP BOEK EN AANTEKENINGEN TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WIJ KLASSIKAAL
39
HOOFDSTUK 1 MARKETING Leerdoelen
Je kunt de 5 marktbenaderingsconcepten benoemen Je kunt de 4 marketinginstrumenten (= Marketingmix) benoemen
40
WELKOM Vak: Marketing Docent: Anja Lorié Periode: A
41
HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN:
Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn
42
HOOFDSTUK 1 MARKETING OMGEVINGSFACTOREN Interne omgevingsfactoren
Externe omgevingsfactoren
43
HOOFDSTUK 1 MARKETING Interne omgevingsfactoren:
Binnen het bedrijf; micro-omgeving Het zijn beheersbare factoren; dat wil zeggen dat we daar zelf invloed op kunnen uitoefenen
44
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT INTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT
WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN HET BEDRIJF EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 5 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
45
HOOFDSTUK 1 MARKETING INTERNE OMGEVINGSFACTOREN Productiecapaciteit
Financiering Marketingmix Personeel
46
HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Buiten het bedrijf
NIET beheersbare omgevingsfactoren Meso-omgeving; vanuit de markt of branche (bedrijfstak) Macro-omgeving; vanuit de maatschappij
47
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT EXTERNE OMGEVINGSFACTOREN WAT
WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MARKT (MESO-OMGEVING) EEN ROL? WELKE FACTOREN SPELEN BINNEN DE MAATSCHAPPIJ (MACRO-OMGEVING) EEN ROL? HOE MET JE BUURMAN/VROUW TIJD 10 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
48
HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Meso-omgeving:
Toeleveranciers Concurrentie De tussenhandel De consument De media Brancheorganisaties De Kamer van Koophandel De overheid Actiegroepen Belangenorganisaties Publieke opinie
49
HOOFDSTUK 1 MARKETING Externe omgevingsfactoren Macro-omgeving:
Economische omgevingsfactoren Demografische omgevingsfactoren Politiek-juridische omgevingsfactoren Sociaal-culturele omgevingsfactoren Technologische omgevingsfactoren Maatschappelijke omgevingsfactoren
50
HOOFDSTUK 1 MARKETING OPDRACHT OMGEVINGSFACTOREN WAT
ONTWIKKEL EEN MOODBOARD MET FOTO’S DIE DE MESO- EN MACRO-OMGEVING IN KAART BRENGEN HOE IN GROEPJES VAN VIER TIJD 15 MINUTEN RESULTAAT BESPREKEN WE KLASSIKAAL KLAAR STIL
51
HOOFDSTUK 1 MARKETING LEERDOELEN:
Je kunt benoemen wat interne omgevingsfactoren zijn Je kunt benoemen wat externe omgevingsfactoren zijn
52
HOOFDSTUK 1 MARKETING
53
HOOFDSTUK 1 MARKETING SPELREGELS INDIVIUDEEL SPEL GEEN HULPMIDDELEN
GEEN OVERLEG SPELBEDERF IS DISKWALIFICATIE
54
Vraag 1………..1 punt Wat staat er in het marketingconcept centraal?
A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen
55
Vraag 2……..2 punten Klopt de volgende stelling?
De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee
56
Vraag 3……………2 punten Bedrijf X wil euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen,dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie
57
Vraag 4……………2 punten Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix?
A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert.
58
Vraag 5……….2 punten Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie
59
Vraag 6………….2 punten Zet het 3R model in de juiste volgorde.
A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie
60
Vraag 7…………2 punten Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie
61
Vraag 8………….1 PUNT Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen
62
Vraag 9………….3 punten Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd?
A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving
63
Vraag 10…………..3 punten Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring
64
Vraag 1………..1 punt ANTWOORD: C
Wat staat er in het marketingconcept centraal? A: De verkoop aan de afnemers B: De winst van de onderneming C: De behoeften van de afnemers D: De productie van de artikelen ANTWOORD: C
65
Vraag 2……..2 punten ANTWOORD: A Klopt de volgende stelling?
De functie van marketing is om op winstgevende wijze de behoeften van de afnemers te bevredigen. A: Ja B: Nee ANTWOORD: A
66
Vraag 3……………2 punten ANTWOORD: C
Bedrijf X wil euro uitgeven aan een reclamecampagne in Vogue Magazine. Dit doet men om de vrouwen doelgroep te benaderen en deze doelgroep te laten weten dat men milieuvriendelijke events organiseert. Welke marktbenaderingsconcept wordt hier genoemd. A: promotieorientatie B: marketingorientatie C: maatschappelijke oriëntatie D: verkooporientatie ANTWOORD: C
67
Vraag 4……………2 punten ANTWOORD: D
Wat wordt verstaan onder het begrip marketingmix? A: Het combineren van reclame en verkoopactiviteiten B: De juiste toepassing van de 4p’s C: De 4p’s die in een land gebruikt. D: De marketinginstrumenten die een bedrijf op een bepaald moment hanteert. ANTWOORD: D
68
Vraag 5……….2 punten ANTWOORD: A
Nokia wil de garantietermijn met een jaar verlengen om de verkoop te stimuleren. Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: A
69
Vraag 6………….2 punten ANWTOORD: B
Zet het 3R model in de juiste volgorde. A: ruil- reputatie - relatie B: reputatie – relatie – ruil C: reputatie – reclame – ruil D: reclame – ruil- relatie ANWTOORD: B
70
Vraag 7…………2 punten ANTWOORD: B
Tot welk onderdeel van de marketingmix behoort deze actie. A: Product B: Prijs C: Plaats D: Promotie ANTWOORD: B
71
Vraag 8………….1 PUNT ANTWOORD: C
Op welke omgeving heeft een onderneming invloed en beheersing. A: Meso omgeving B: Macro omgeving C: Micro omgeving D: Geen van allen ANTWOORD: C
72
Vraag 9………….3 punten ANTWOORD: A
Welke omgeving wordt in het filmpje genoemd? omgeving? A: macro omgeving B: micro omgeving C: meso omgeving D: meso en macro omgeving ANTWOORD: A
73
Vraag 10…………..3 punten ANTWOORD: D
Welk onderdeel van de marketing wordt hier getoond? A: concurrentie B: promotiemix C: formule 1 D: sponsoring ANTWOORD: D
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.