Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdClara Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Claresse Claresse® Belang marktontwikkeling voor een optimale produktie Caroline Vancoillie2014 juni 19
2
Eigen expertise en ervaring Biologe Ruim 25 jaar viskweekervaring in RAS Soorten: paling, tilapia, Claresse (meervalhybride), garnalen, Reproduktie, fokprogramma tilapia Teeltbegeleiding kwekers: bestandsplanning, waterkwaliteitsbeheer, Gezondheidscontrole Opleiding
3
Claresse: hybride Gedomesticeerd, wordt meer dan 30 jaar gekweekt in gesloten systemen Van nature blanker vlees
4
Het Claresse project Een initiatief van een groep ondernemers, die vraaggestuurd een duurzame vis op de markt willen brengen. Vanaf de eerste pilot ook de markt bij betrokken Pilot: 2007-2008 Naamserkenning: 2008 Opgezet vanuit een keten
5
Waarom Claresse? Geschikt voor grote groep consumenten Zachte smaak Witvis Veilig en traceerbaar Graatarm Rijk aan omega-3 Gemakkelijk te bereiden Betaalbaar Stevige structuur Onze visie bij start van het project
6
Claresse vraag gestuurde keten Claresse Breeding Claresse Kwekerij Claresse Visverwerking Claresse verkoopteam Fishion Anova consument
7
Claresse vraag gestuurde keten Volumeafspraken Dal en piekafnames doorheen het jaar Maatvoering afhankelijk van klant Eerste 2 jaar stijgend volume door nieuwe markten in andere regio’s Over heel Europa
8
Pootvis inzet in overleg met de markt om te verwachten fluctuaties op te vangen
9
Aflevergewicht loopt op als minder wordt afgenomen dan voorspeld Overleg met markt: -Acties om oplopend gewicht te vermijden -Overleg en sturing loopt in 2 richtingen
10
Aanloop tot project Fish on demand Stagnatie verkoop (2010-….) Op zoek naar redenen Vanuit kweek in gesprek met afnemers en tussenschakels van de keten Verpakkers voor supermarkten (mayonna) Inkopers supermarkten (jumbo, sligro) Filiaalinkopers visafdeling Consument Imago kweekvis / zoetwatervis???
11
Waarom Claresse? Zachte smaak Witvis Veilig en traceerbaar Graatarm Rijk aan omega-3 Gemakkelijk te bereiden Betaalbaar Stevige structuur Onbekend, geen kennis over bereidingswijze Geen uitgesproken smaak Te duur ten opzichte van alternatieven Kleur niet altijd stabiel, verpakking beïnvloedt het produkt
12
Fish on demand project Doel project: door inzicht in de consumentenbehoefte inzicht in de B to B behoefte de marktvraag voor Claresse in het bijzonder en kweekvis in het algemeen verhogen daardoor verlagen van de kostprijs Welke behoeften hebben verschillende afzetkanalen Hoe kunnen we de kwaliteit verbeteren
13
Fish on demand project Enkele marktsegmenten uitgelicht -Retail / supermarkten -Zelfbedieningsgroothandel (sligro) -Zorginstellingen in Nederland -Wat zijn de USP van ons produkt voor deze verschillende segmenten
14
Supermarkten Kansen Vis met een verhaal Constante aanvoer Duurzaam (2008 belangrijk) Risico’s Derving door – Onbekend – onherkenbaar Prijs / kwaliteit Marge voor klant verdringingsmarkt
15
-Zelfde verpakking -Prijzen tussen 14 en 20 € / kg -MSC of ASC -1-3 pakjes per soort -Geen ruimte voor een verhaal
16
-Derving -MSC of ASC -1-3 pakjes per soort -Toegevoegde waarde : marinade / BBQ
17
Supermarkten Assortiment kleiner geworden sinds crisis en prijzenoorlog supermarkten (verdringingsmarkt) Filiaalhouder wordt afgerekend op derving en niet op verkoop (klein/onbekend produkt wordt niet breed ingezet) Duurzaamheid ingevuld door goedkopere import MSC en ASC Claresse vooral nog in supermarkten in Nederland tijdens actieweken (verhaal in maandblad ).
18
Groothandel Sligro Winkels met versafdeling Verzorgd door visspecialst
19
Groothandel Sligro Speciale behandeling vergelijkbaar met tonijn en zalm in verband met kleur Kennis visspecialist wordt erg gewaardeerd door de horecaklanten / koks (hun adviseurs)
20
Groothandel Sligro Uitnodiging alle visafdelingspecialisten op de kwekerij Ruimte om ons verhaal te vertellen Ruimte om ervaring uit te wisselen Afspraken gemaakt voor proeverijen op locatie door ons verzorgd Zijn de verantwoordelijken voor de inkoop Hebben contact met horeca in de buurt en adviseren hen
21
Groothandel Sligro 49 proeverijen op 31 vestigingen Daarnaast ook invloed van kortingsacties op verkoop getest Contact met consument
22
Groothandel Sligro Effect kortingen: op alle locaties, maar je bereikt vooral prijspakkers Effect proeverijen erg lokaal maar gaat meer over de inhoud, je verhaal Proeverijen op locatie houden de visspecialisten betrokken Effect ebt weg Herhaling nodig
23
Groothandel sligro Onderzoek klantenbestand: LEI en INNL Analyse van 13.000 klanten en 16.000 aankopen van Claresse Zoeken naar verklaring schommelingen door het jaar heen – Geen effect zomertemperatuur – Geen effect kuitzieke periode – Geen effect afstand zee – Wel effect enthousiasme en betrokkenheid medewerkers visafdeling
24
Groothandel Sligro Kansen: – Visspecialisten zijn onze ambassadeurs – Springplank naar de Horeca Stijgend aantal restaurant met Claresse op de kaart – Ruimte om varianten te ontwikkelen Diepvries Vacuum of skinpak gemarineerd Risico: – Er is veel aanbod
25
Claresse in de zorg onderzoek verricht door studenten van de Hotelhogeschool Maastricht Wat is belangrijk? Graatloos Regenereerbaar Smaak Portioneerbaar Stevigheid Prijs (beperkt budget) Diepvries is ok minder belangrijk Duurzaam Lokaal gemaakt Vers
26
Claresse in de zorg Kansen vergroten door: – Smaak toevoegen door kruiden en marinades – Ontwikkelen diepvriesvariant – Ontwikkelen voorgegaard produkt – Constant produkt is erg belangrijk Maatvoering Garingstijd
27
USP’s Claresse?
28
Terug naar de planning Prijs en constante kwaliteit zijn de belangrijkste kenmerken Beide worden beïnvloed door een constante stabiele kweek Dit kan maar bij constante afname, dan heb je de maatvoering onder controle Maat beïnvloedt ook kleur en gaartijd
29
Bestandsplanning Ideale situatie
30
Bestandsplanning werkelijkheid
31
Bestandsplanning Diepvries als vangnet voor fluctuatie
32
Nog winst te behalen – Verwerkingsniveau: vierkantsverwaarding door portioneren, reststroomgebruik – Verpakken: ontwikkelen diepvries en nieuwe methodes als skinpak, gerookte variant – Distributie: voorraadbeheer, keten zo kort mogelijk houden,
33
Strategie? Neem een verkoper onder de arm die van alle markten thuis is en gelooft in je produkt Gezamelijke USP: Belgisch, Benelux moet staan voor duurzaam, zorg voor milieu, dier en personeel Besef dat je in een wereldmarkt verkoopt onderhevig aan onverwachte veranderingen : flexibiliteit en continue aandacht van je verkoopteam is noodzaak
34
Project Fish on Demand wordt volledig gepresenteerd op 9 juli te Helmond – Aankondiging op onze website en op facebook, Met dank aan EU – Het project Fish on Demand wordt medegefinancierd door de subsidieregeling “Collectieve acties in de visketen”. Het project is geselecteerd in het kader van het Nederlandse Operationeel Programma “Perspectief voor een duurzame visserij”, dat wordt medegefinancierd door het Europees Visserijfonds: investering in duurzame visserij. www.fishion-aquaculture.com c.vancoillie@fishion-aquaculture.com Facebook: Claresse
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.