Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO."— Transcript van de presentatie:

1 Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO

2 Klaas Wieringa Docent biologie 2005-2007 Greijdanus Meppel 2007-nu HV bb Greijdanus Zwolle Beheerder N@tschool Even voorstellen

3 2007/2008: Moodle en eigen systeem  Werk voor hobbyisten 2009: Start centrale ELO: Teletop  Opbouwen vanaf de grond 2012: Overstap naar N@tschool!  de rijdende trein  Zoeken naar gebruiksgemak  Experimenteren met verschillende onderdelen 2013: N@tschool! onder de knie?  Uitbreiden functioneel gebruik Werken met elo’s

4 Studieroute:  Delen van de studiewijzer  Delen van informatie  Inleveren losse opdrachten  D-toetsen  Projecten (met name PWS) SPBS:  Inschrijvingen workshops  Begeleiden grotere (inlever-)opdrachten Waarvoor gebruik ik N@tschool!

5 Hoe het was….. Werken met SPBS

6 Veel gehoorde opmerkingen:  Ik heb het formulier echt op uw bureau gelegd!  Hebt u dat formuliertje nog voor mij? Ik weet niet meer wat ik ging doen  Hebt u het al nagekeken?  Ik dacht dat het pas volgende week moest?  Ik dacht dat je het samen moest doen  Etc. Werken met SPBS

7 Hoe het nu gaat… Werken met SPBS

8 Profielwerkstuk (PWS) Literatuurstudie Onderzoek gedrag Eigen (experimenteel) onderzoek Werken met SPBS, Opzet Leerling kiest een Onderwerp Leerling levert de opdrachten in Docent keurt het onderwerp goed/af Docent beoordeelt

9 Werken met SPBS, Opzet

10 Voorbereiding activiteitenplan  Welke (deel-)opdrachten  Verplicht?  Nodig om verder te kunnen?  Tijdpad  Gebruikers  Leerling  Docent  Extra begeleider (toa?)  Gedeelde of losse activteitenplannen  Literatuurstudie vs PWS  Beoordeling opdrachten  Herkansen of bijstellen  Enkel- en meervoudig  terugkoppeling  Signalen  Meldingen en berichten Werken met SPBS, Opzet

11 Veel werk in de opzetfase  Daarna bijschaven en kleine punten aanpassen Overzicht  Voor docent  Signalen bij inleveren Geen zoekwerk naar juiste opdracht  Voor leerlingen  Handig meneer, ik kan nu zien wat ik heb gekozen!  1 leerling levert in voor hele groep  Snelle communicatie dankzij berichten Weinig discussie  Datum van inleveren zichtbaar  Plagiaatcheck bij (eind)opdrachten Inleveropdrachten makkelijker beoordelen  Beter voorgestructureerd  Optie lokaal bewerken is in SPBS direct beschikbaar  In studieroute alleen via correctiedocument Werken met SPBS, Wat levert het op

12 Groepsplannen zijn erg bewerkelijk  Leerlingen handmatig toevoegen als groepjes  PWS: publicatiegroepen uit studieroute te gebruiken Importfunctie vanuit excel (oid)  Veel “dom” werk Inleveropdrachten  Openen van Word oid kost elke keer tijd  pdf gaat wel snel, minder correctiemogelijkheid Exporteren van resultaten  Wel mogelijk op leerlingniveau, klassikaal is lastiger Werken met SPBS, Ontwikkelpunten/wensen

13 Wat doen we er mee?  Leerlingen schrijven in op bijvoorbeeld presentatie Voordelen  Een centrale plek van inschrijvingen  Duidelijk wie zich heeft aangemeld  Maximum per workshop mogelijk  Workshop in agenda Pijnpunten  Veel “dom” werk  elke workshop handmatig invoeren (cache loopt vol…)  geen export voor gebruikers anders dan pdf-overzicht per workshop Werken met SPBS, Inschrijvingen

14 Gebruik bij biologie uitbouwen  Alle inleveropdrachten via de agenda (practicumverslagen ed)  studiewijzer via agenda Gebruik bij PWS nog beter ondersteunen  Docenten beter instrueren/ondersteunen Verdere uitrol binnen Greijdanus  Docenten zelf plannen laten maken  Nu al (in ontwikkeling): GPO, Sectorwerkstuk, fictiedossier Werken met SPBS, doelen

15 Succes met SPBS Bedankt voor de aandacht!


Download ppt "Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO."
Ads door Google