Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAndreas Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Taalportfolio Les 4, jaar 1, Lente 2008
Webteksten
2
Agenda Lijst inleveren onderdelen TP geactualiseerd op Wiki
Inventarisatie: tekst publiceren Kort overzicht criteria websteksten Oefenen! Inleveren TP op maandag 6 april!
3
Wat lever je bij je TP in? Zie de Wiki: Let op: ben je een les afwezig geweest, lever dan de opdrachten van die les in als inhaalopdracht. Doe je dat niet, dan is je gehele TP ONBEOORDEELBAAR. Vragen? Stel ze NU!
4
Procedure inleveren TP
Je levert je TP in op maandag 6 april, voor 12 uur ‘s ochtends, via [postvak docent]. Niet ingeleverd? Dan alleen nog te beoordelen als herkansing! Je cijfer is ONDER VOORBEHOUD van de gepubliceerde tekst die je nog gaat inleveren in blok 4. Lever je die niet in? Dan krijg je een tweede kans daartoe als herkansing. Maak je daar geen gebruik van? Dan volgend schooljaar OPNIEUW alle Taalportfolio-lessen volgen!
5
Tekst publiceren Inventarisatie: wie heeft er al een tekst gepubliceerd? Lopen jullie tegen problemen op? Let op: in veel gevallen zullen studenten hun tekst publiceren op een website. Deze les geeft de criteria waar dergelijke teksten aan moeten voldoen!
6
Webteksten Dezelfde regels gelden voor webteksten als voor alle andere tekstsoorten die we tot nog toe besproken hebben. Daardoor is de lijst met criteria voor webteksten kort. We gaan vooral oefenen.
7
Goed voorbeeld Bekijk de site van Novib, http://www.oxfamnovib.nl/
Beantwoord de volgende vragen: Hoe komt het dat deze site effectief communiceert? Waarom zijn de teksten effectief? Antwoord op 1: de doelstelling van Novib wordt helder, zonder gebruik te maken van cliché subjects zoals ‘waar staan wij voor’. Je wordt direct betrokken bij acties! Antwoord op 2: de teksten zijn kort, kernachtig, motiverend geschreven, en hebben een effectieve gelaagde structuur.
8
Novib = actie Antwoord op 1: de doelstelling van Novib wordt helder, zonder gebruik te maken van cliché subjects zoals ‘waar staan wij voor’. Je wordt direct betrokken bij acties! Antwoord op 2: de teksten zijn kort, kernachtig, motiverend geschreven, en hebben een effectieve gelaagde structuur. De lezer staat centraal op deze site! Slogan: ambassadeurs van het zelfdoen
9
Ook zonder tekst! Voorbeeld van een website waarop tekst inboet als belangrijkste communicatiemiddel:
10
Rest les: zelf doen! Je weet inmiddels genoeg van effectief schrijven om zelf je mening te vormen. Daarom starten we deze les niet met een beoordelingsformulier voor webteksten dat we in een aantal oefeningen toelichten, we gaan eerst de oefeningen doen en sluiten af met het beoordelingsformulier.
11
Om te starten Deze oefening doen we alleen als we voldoende tijd hebben Zoek 1 website waarop je de teksten SLECHT vindt. Motiveer je oordeel. Zoek 1 website waarop je de teksten GOED vindt. Motiveer je oordeel. Tijdsindeling: 5 minuten goed voorbeeld, 5 minuten slecht voorbeeld, 5 minuten bespreken. Vermoed je tijdgebrek? Dan kun je deze oefening overslaan!
12
Oefening 1: kernachtig formuleren
Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat!
13
Oefening 2: formuleer kort en bondig
Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat
14
Oefening 3: grote tekst klein maken
Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat
15
Oefening 4: beoordelingsmodel
Voorafgaand aan deze oefening bespreken we het beoordelingsmodel. (Zie de wiki). Zijn daar vragen over?
16
Oefening 4: gelaagde structuur
Zie de wiki. Open het antwoordmodel NIET zelf, wacht totdat je docent tot de bespreking overgaat
17
Oefening 5: eigen tekst op je eigen portfolio
Zie de wiki. Upload je tekst direct op je portfolio-site. Bespreking adhv. voorbeelden via de beamer!
18
Afsluiting Vragen? Stel ze! Denk aan de inleverdatum van je TP:
MAANDAG 6 APRIL, uiterlijk 12 UUR, POSTVAK [NUMMER DOCENT]
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.