De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

DE STRIJD OM HET GOEDE IMAGO Oscar van Velsen, Charlotte Coenders & Robin van Maris. WG09, Martijn Vlug, Corporate Commmunicatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "DE STRIJD OM HET GOEDE IMAGO Oscar van Velsen, Charlotte Coenders & Robin van Maris. WG09, Martijn Vlug, Corporate Commmunicatie."— Transcript van de presentatie:

1 DE STRIJD OM HET GOEDE IMAGO Oscar van Velsen, Charlotte Coenders & Robin van Maris. WG09, Martijn Vlug, Corporate Commmunicatie

2 Aanleiding

3 Zo was het bedoeld: Maar zo is het verworden:

4 Aanleiding “De Loveparade was altijd een vreedzaam en gelukkig feest. Het is over voor de Loveparade nu.” Rainer Schaller, organisator “Één enkele toegang door een tunnel is vragen om een ramp!” Matthias Roeingh, oprichter “Deze jonge mensen kwamen om te vieren en in plaats daarvan zijn er nu doden en gewonden. Ik ben ontzet door het leed en de pijn.” Angela Merkel, bondskanselier

5 Onderzoeksvraag In hoeverre beïnvloeden media-aandacht en crisiscommunicatie het imago van een bedrijf of organisatie, nadat een ramp zich heeft voorgedaan.

6 Variabelen  Ramp Definitie uit Wetboek Dichotoom gemeten  Crisiscommunicatie Kwantitatief meten, ratio, aantallen. Kwalitatief meten, ordinaal, kracht en stellingname (emotie)  Media-aandacht Kwantitatief meten, ratio, aantallen. Kwalitatief meten, ordinaal, kracht en stellingnamen (emotie)  Imago Gezien vanuit perceptie doelgroepen (≠ identiteit)

7

8 Relaties  Ramp  Crisiscommunicatie Imagobescherming ‘Stealing Thunder’  Ramp  Media-aandacht Behoefte aan informatie Hard nieuws  Primeurs  Mediahype

9 Relaties  Crisiscommunicatie  Imago Vertrouwen creëren Beeldvorming tegengaan Emoties managen  Media-aandacht  Imago Veel publiciteit is vaak slechte publiciteit Spiraal van negativisme Verantwoordelijken aanwijzen

10 Conclusie  ‘Ramp’ is inderdaad vaak beginpunt van een model waarin ‘imago’ ter discussie komt te staan.  Twee hoofdberichtgevers: onafhankelijke media en belanghebbende bedrijven/overheden.  Beiden proberen inderdaad invloed uit te oefenen op variabele ‘imago’.

11 Discussie  ‘Ramp’ als dichotome variabele: Hoe groot is een ramp? Lastig te definiëren.  ‘Media-aandacht’ heel variabel. Niet alleen afhankelijk van ‘ramp’ ja of nee, maar o.a. ook: Aantal slachtoffers Dichtbijheid (de ‘ver-van-je-bed-show’) Herkenbaarheid ‘Ander’ nieuws Etc. etc. etc.

12 Discussie  De invloed die crisiscommunicatie en media- aandacht op elkaar hebben.

13 Vragen ?

14 Stelling 1. Een ramp is pas een ramp als de media haar als zodanig bestempeld. 2. Rampen zijn slechts wanen van de dag. Morgen zijn we vandaag alweer vergeten.


Download ppt "DE STRIJD OM HET GOEDE IMAGO Oscar van Velsen, Charlotte Coenders & Robin van Maris. WG09, Martijn Vlug, Corporate Commmunicatie."

Verwante presentaties


Ads door Google