De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]

Verwante presentaties


Presentatie over: "Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]"— Transcript van de presentatie:

1 Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]

2 Wie staat hier? De manager van de afstudeervariant Business&Organisatie (BO) Peter Buis Geboren te: Amsterdam Opleiding: CW aan de UvA 12 jaar ervaring in nieuwe en oude media:  Uitgeverij - Information Brokers  TV en Film productiemaatschappijen  Reclamebureaus (traditioneel en digital)

3 ‘Huisregels’ Colleges  Te laat = deur dicht  Telefoons uit graag  Laptops ok  Vragen stellen tijdens college is prima

4 ‘Huisregels’ Werkgroepen  Te laat = deur dicht  Telefoons uit  Laptops uit tot start werken

5 Hoezo doe ik ondernemen? Terugkijkend kan ik concluderen dat veel wat ik gedaan heb ‘ondernemend’ was:  Business development bij uitgeverij  Opzetten digitale tak bij reclamebureaus  Starten creatieve cel

6 Hierbij mijn kans om jullie in dit blok de leuke kanten en valkuilen van Ondernemerschap bij te brengen Wat gaan we doen: ‘Creativiteit en innovatie‘ Marktgerichtheid > link met Marketing Interactieve media is essentieel onderdeel Zelfkritiek > bedenk eerst eens 10 ideeën Omgaan met kritiek van anderen Samenwerken > duo’s Presenteren > pitch Concrete, levensvatbare ideeën

7 En … Door jullie uitgevoerd. Door ons becommentarieerd. En begeleid.

8 Want … Veel zaken in je leven zou je kunnen beschouwen als een onderneming in de dop:  Je bijbaantje(s)  Je projecten  Je ideeën en ambities

9 Vanwaar dit besef? De uitkomst van deze lessen kan de start zijn van een reeks confrontaties met je eigen ambities ! Met het besef dat ondernemers-drift vaak per toeval ontstaat Maar: BO is veel meer dan ondernemen- marketing – projectmanagement etc

10 De reden De grootste fout die een manager, maar ook een docent, kan maken is verantwoordelijkheid nemen voor 80% van de inspanning (de andere 20% ligt dan bij medewerkers of studenten). Het moet precies andersom!!

11 Ik mag dan de nodige praktijkervaring hebben… Dat betekent niet dat de ondernemers- wijsheden per sé van mij moeten komen! Kijk rond in jullie omgeving. Wie is er met ondernemen bezig > je broer, je zus, je oom, je buurman, whatever…

12 Jullie gaan de komende 6 lesweken ondervinden… Welke stappen er nodig zijn om:  tot een innovatief ondernemers-idee te komen  met een digitale component !  dit idee te verdedigen  het idee aan te scherpen  het te presenteren  het vast te leggen in een businessplan  en een tentamen erover te maken:colleges en boekje

13 Hetgeen mij natuurlijk niet van de verplichting ontslaat specifieke leerdoelen vast te stellen en aan criteria te toetsen. Die verantwoordelijkheid neem ik. Ieder van jullie draagt nu de medeverantwoordelijkheid voor een flexibel programma

14

15 Verantwoordelijkheid! In de eerste plaats naar jezelf. In de tweede plaats naar je duo-partner. In de derde plaats naar je medestudenten. En in de vierde plaats naar mij.

16 De missie Creativiteit en innovatie in ondernemen. Van ZZP tot BV

17 Het doel Bedenk een idee  onderzoek de haalbaarheid  schrijf een compact businessplan Wat ?  product of dienst met digitale component

18 De producten  Duo’s  businessplan + presentatie  Individueel  tentamen

19 De werkvorm Colleges  om en om theorie/achtergronden en gastcollege van een aansprekende ondernemer

20 De werkvorm II Werkgroep  werken aan het idee volgens de methode van de creatie-spiraal 1. Wensen, verbeelden 2. Geloven, uiten 3. Onderzoeken, plannen 4. Beslissen, handelen 5. Volharden, ontvangen 6. Waarderen, ontspannen

21 Agenda vandaag  Manual  Werkvorm  Rooster  2 ECTS  Literatuur  Organisatorisch  Karakter van deze module  Opdracht 1

22 Werkvorm van dit blok  Een college van 1 uur en een werkgroep van 2 uur per week Deliverables:  1 businessplan + 1 presentatie > duo’s  het meereuzetentamen > individueel  Herkansing zsm na blok 4

23 2 ECTS  Gebaseerd op 3 contacturen per week en gemiddeld 1 uur per week aan zelfstudie of opdrachten  Dus  huiswerk: boek en werken aan je businessplan  Tentamen gaat over de colleges en het hele boek : begrijpend lezen…je hoeft dus niet het boek uit je hoofd te leren!  Je mag een zelfgeschreven spiekbrief meenemen naar het tentamen

24 Literatuur  Boek: C. van der Meer – Van idee tot ondernemingsplan. Thieme Meulenhoff  YAHOO case (op intranet)

25 Organisatorisch  Actieve betrokkenheid is lastig hard te maken maar kan zorgen voor opwaartse beïnvloeding van je beoordeling

26 Karakter van dit blok  Nastreven van de leerdoelen (zie manual)  Systematisch de valkuilen van beginnend ondernemerschap dichtkieperen  Leerdoelen vooral gericht op de eerste hobbels naar ondernemerschap in de praktijk  Het gaat erom dat je begrijpt wat er komt kijken als je je eigen bedrijfje wilt beginnen; alleen of met een groep kennissen.

27 Logboek-opdracht 1 voor lesweek 1  Opdracht 1 voor de werkgroep a.s. vrijdag: denk alvast na over jouw start- up, bedenk alvast 10 business-ideeën gebaseerd op de notie: WAAR ERGER IK ME AAN?!

28 Dank u


Download ppt "Propedeuse  Ondernemen Blok 4 college 1 [10 april 2007]"

Verwante presentaties


Ads door Google