Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMaria Simons Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
E-mail recipients’ impressions of senders’ likability
The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality
2
Problemen Stijgend gebruik Computer-Mediated Communication (CMC) vb. Sociale context ontbreekt Boodschap ambigu → stijgende onzekerheid
3
Opdracht respondenten experiment
Persoonlijkheidsprofiel respondenten Emotionele stabiliteit Extrovertheid Lezen van twee korte mails (controlegroep vs experimentele groep) HOOFDLETTERS Emoticon’s Nadien peilen naar perceptie zender
4
Resultaten experiment
Gebruik hoofdletters: beïnvloedt waarneming Gebruik smiley’s: positief effect op waarneming Emotionele stabiliteit & extrovertheid: gemengd effect op waarneming
5
Verklaring resultaten
Graad van onzekerheid Enkel hoofdletters + geen emoticon = ambiguïteit Positieve en negatieve connotaties
6
Belang onderzoek Invloed van non-verbale aanwijzingen niet onderschatten Zelfde boodschap & zelfde aanwijzingen ↓ Leidt tot verschillende interpretaties Informatie voor managers
7
Kritiek tekst Oude bronnen voor een snel evoluerende sector
Waarom hoofdletters en emoticon’s?
8
Vergelijking teksten The Impact of Emoticons on Message Interpretation in Computer-Mediated Communication Doel: Het potentieel effect van emoticon’s nagaan, in de veronderstelling dat deze online dezelfde functie vervullen als non-verbale communicatie offline
9
Opdracht respondenten
Vertrouwdheid met emoticon’s Experimentele groep met typografische symbolen , ,en ;-) Controle groep Vragenlijst
10
Resultaten Weinig impact op interpretatie De tekst domineert
Aanwezigheid negatief element (tekst of symbool) ↓ boodschap negatiever
11
Besluit Zelfde methode, andere conclusie
Wordt de impact van non-verbale aanwijzingen nu onderschat of niet?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.