De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

recipients’ impressions of senders’ likability

Verwante presentaties


Presentatie over: "recipients’ impressions of senders’ likability"— Transcript van de presentatie:

1 E-mail recipients’ impressions of senders’ likability
The interactive effect of nonverbal cues and recipients’ personality

2 Problemen Stijgend gebruik Computer-Mediated Communication (CMC) vb. Sociale context ontbreekt Boodschap ambigu → stijgende onzekerheid

3 Opdracht respondenten experiment
Persoonlijkheidsprofiel respondenten Emotionele stabiliteit Extrovertheid Lezen van twee korte mails (controlegroep vs experimentele groep) HOOFDLETTERS Emoticon’s  Nadien peilen naar perceptie zender

4 Resultaten experiment
Gebruik hoofdletters: beïnvloedt waarneming Gebruik smiley’s: positief effect op waarneming Emotionele stabiliteit & extrovertheid: gemengd effect op waarneming

5 Verklaring resultaten
Graad van onzekerheid Enkel hoofdletters + geen emoticon = ambiguïteit Positieve en negatieve connotaties

6 Belang onderzoek Invloed van non-verbale aanwijzingen niet onderschatten Zelfde boodschap & zelfde aanwijzingen ↓ Leidt tot verschillende interpretaties Informatie voor managers

7 Kritiek tekst Oude bronnen voor een snel evoluerende sector
Waarom hoofdletters en emoticon’s?

8 Vergelijking teksten The Impact of Emoticons on Message Interpretation in Computer-Mediated Communication Doel: Het potentieel effect van emoticon’s nagaan, in de veronderstelling dat deze online dezelfde functie vervullen als non-verbale communicatie offline

9 Opdracht respondenten
Vertrouwdheid met emoticon’s Experimentele groep met typografische symbolen , ,en ;-) Controle groep Vragenlijst

10 Resultaten Weinig impact op interpretatie De tekst domineert
Aanwezigheid negatief element (tekst of symbool) boodschap negatiever

11 Besluit Zelfde methode, andere conclusie
Wordt de impact van non-verbale aanwijzingen nu onderschat of niet?


Download ppt "recipients’ impressions of senders’ likability"

Verwante presentaties


Ads door Google