Download de presentatie
GepubliceerdFranciscus Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Muziek in de 16de en 17de eeuw
Van Renaissance tot Barok (en een stukje drama)
2
Deze les: Muziek in de Renaissance met o.a. - Polyfonie - Monodie - Onwikkeling van instrumenten Opera Affectenleer
3
Motet Madrigaal Canon Imitatie Verschillende talen
Polyfonie Motet Madrigaal Canon Imitatie Verschillende talen Renaissance
4
Giovanni Palestrani Elke stem eigen ritme, muziekale hoogtpunt, eigen zeggenkracht. Stemmen waren verstaanbaar Maestro Compositore
5
Balkon van San Marco Venetie
Effect: Stereo Echo
6
Monodie Buiten de kerk 1 stem, 1 melodie Basso Continuo
Griekse tragedie -> Gevoelens
7
Ontwikkeling van Muziekinstrumenten
1500: Muziekdruk Instrumenten in de huiskamers Universele stemming Ontwikkeling van instrumenten Orgel in de kerk
8
Einde van de Renaissance
9
Barok Opera & Comedia Dell’arte
10
Opera Oorsprong: Italie, Florence, Rome voor de Elite
Venetie -> Burgers Italiaanse opera: Monteverdi Franse opera: Jean Bapiste Lully
11
Monteverdi Maestro di cappella, San Marco, Venetie Basso continuo
Evenwicht tussen tekst en muziek
12
Jean-Baptiste Lully Franse Opera Tragedie Lyrique
Muziek in dienst van tekst en drama
13
Comedia Dell’arte
14
Henry Purcell Engeland Odes, Lofzang
15
Affectenleer Activeren van gevoelens met behulp van muzikale, toonsoorten en instrumenten. Johann Mattheson
16
"Verdriet moet worden uitgedrukt met een langzame, lome en slaperige melodie, gebroken met veel zuchten” "Haat wordt vertegenwoordigd door afstotende, ruwe harmonie en een soortgelijke melodie."
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.