Download de presentatie
1
Stoornissen bij kinderen
Bert Frieling sociaal psychiatrisch verpleegkundige / orthopedagoog E. M
2
Huidige situatie 78 % van de kinderen heeft geen problemen. dus
22% van de kinderen heeft “iets”.
3
Niet kind eigen Mishandeling Seksueel misbruik Pesten Zindelijkheid
PTSS Separatie angst Gezinsproblemen ……
4
OORZAKEN niet kind eigen factoren
Samenleving Macht Religie Gezinsstructuur Traditie Emotionele verwaarlozing Fysieke mishandeling ……
5
SIGNALEN Er zijn ruim 120 signalen die betrekking hebben op kinderen met of in een probleemsituatie. Niet alle kinderen laten signalen zien!
6
Signalen Normaal gedrag Afwijkend gedrag Lichamelijke klachten
Psychische klachten Psychosomatische klachten Relationele problemen Concentratieproblemen Leerproblemen
7
RISICOFACTOREN Handicap bij kinderen Samengestelde gezinnen
Weinig weerbaar Moeilijke jeugd (ouders) Psychiatrie Relatie problemen Sociaal isolement Pedagogische onmacht Verwaarlozende / autoritaire opvoeding Overbelasting ouder(s)
8
Kind eigen probleem AD(H)D ASS NLD MCDD ODD CD Leerproblemen
9
Oorzaak kind eigen Genetisch 90% Bij ASS
Autisme= extreme mannelijkheid wiskunde mannen beter in abstract denken testosteron-hypothese ringvinger-wijsvinger
10
-Prikkelselectie stoornis
AD(H)D -Prikkelselectie stoornis -Groot verschil tussen ♀♂ in de kinderleeftijd
11
3 verklaringstheorieën ASS
Tom = Theory of mind Gevoelens en gedachten inschatten Gedrag verklaren en voorspellen Centrale coherentie Heb je nodig bij het vormen en in stand houden van relaties Executieve functies Plannen en uitvoeren van taken
13
AD(H)D en ASS Minder gevoelig voor sociale signalen
Problemen in planning Chaos in het dagelijks leven (soms bij ASS) Bij kinderen veel co-morbiditeit
14
Onderscheid ADHD Autisme
Hebben prikkels nodig om goed te kunnen werken Moeite met soc. sit. door weinig concentratie Invoelingsvermogen goed bij rust Weinig oog voor detail Chaos door concentratiegebrek Autisme Prikkelarme omgeving nodig Moeite met soc. sit. door niet kunnen inschatten of handelen Vanuit ratio ‘indenken’ Denken vanuit details Chaos door onvermogen lijn aan te brengen
15
ASS bij jongens en meisjes
Snel afgeleid Weinig doen-alsof-spel Weinig contacten Problemen met communicatie Vaak gedragsproblemen externaliserend . Meisjes . Goede concentratie . Wel doen-alsof-spel . Wel contacten . Milde problemen in communicatie . Weinig / zelden gedragsproblemen . Internaliserend
17
Meisjes met ASS Vaak goed gemotiveerd op school
Sociale vaardigheden relatief goed Relatief goed oogcontact Gezichtsuitdrukkingen Overmatig intensieve hobby’s - ‘Gewone’ hobby's zoals lezen of dieren - Maar dan intensief - Valt minder op dan vreemde hobby’s
18
DUS De meisjes vallen niet op bij leerkrachten
Passen zich aan / kopiëren Maar: vallen wel op bij andere meisjes Want bij meisjes: - Doe-alsof-spel (poppenhoek) - Rollenspel (verkleedhoek) - sociale codes (kletsen, kleding, vriendinnen)
19
Meisjes met ASS • Eerder geconfronteerd met anders-zijn
• Vooral door leeftijdsgenoten • Sociale codes ‘strakker’(delen, kletsen) • minder ruimte voor individualiteit • Proberen te kopiëren • Maar aanpassen lukt nooit 100% • Veel schaamte en terugtrekken • Trauma’s door (subtiel) pesten
20
Jongens met ASS Minder sociaal / communicatief dan meisjes met ASS
Maar valt minder op Teruggetrokken is minder ‘raar’ bij jongens Individualiteit meer geaccepteerd Minder nadruk op sociale communicatie Meer samen doen dan samen delen Meer ruimte voor anders-zijn Besef anders-zijn (ASS) komt pas later
21
zelfbeeld
22
Gevolg.. Meisjes met ASS meer ‘last’ dan jongens met ASS
Somberheidsklachten Stress Psychoses Angsten Eenzaamheid
23
Gevolg ASS kinderen in de klas
eind start
24
Amsterdam in de de herfst
Detail denken Amsterdam in de de herfst
25
Detail-denken Nadelen Kost tijd Blijven hangen Overzicht moeilijk
Snel ´vol´zitten Voordelen Precies Door tot het af is Veel weten Veel zien
26
Belangrijk Gedetailleerde werkzaamheden Visuele ondersteuning
Praktisch denken Grote lijn kan pas na alle details Samen werken alleen als duidelijk: wie wat Prikkels vermijden Veranderingen aankondigen: Wat moet je er mee doen?
27
E. ggzadvies@kpnmail.nl M. 06 131 69 131 www.ggzadvies.nl
Met dank aan mw. Dr. A.A. Spek Meer lezen: Meisjes en vrouwen met Asperger : Aspergergirls E. M
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.