Download de presentatie
GepubliceerdSimona Mertens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Actieonderzoek instructietafel
2
In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan.
stelling In ieder klaslokaal moet een instructietafel staan.
3
Problematiek/ uitdaging
School werkt met instructietafel Geen ervaring organisatie Voor- en nadelen Ervaringen van leerlingen
4
Schets gewenste werksituatie
Kennis: wanneer sluit welke vorm van extra begeleiding het beste aan organisatie Begeleiding kinderen met specifieke hulpvragen
5
Relevante aspecten Adaptief onderwijs Convergente differentiatie
Pre-teaching Verlengde instructie Individuele instructie Instructietafel/instructiehoek Groepsinstructie
6
Onderzoeksvraag 1: Hypothese
Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Hypothese Ideaal hulpmiddel voor extra begeleiding Behalen van groepsdoelen Voldoen aan onderwijsbehoeften Adaptief onderwijs
7
Onderzoeksvraag 2: Hypothese
Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Hypothese Pre-teaching Nieuwe dingen leren Verlengde instructie Oudere leerstof
8
Aan instructietafel werken
Onderzoeksvraag 3: Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? Hypothese Voordelen Nadelen Één keer uitleggen Individuele leerling minder actief tijdsbesparing Aan instructietafel werken
9
Organisatie en planning onderzoek
Onderzoeksvraag 1 literatuur ikzelf 22 t/m 31 januari literatuur ikzelf Onderzoeksvraag 2 leerlingen leerlingen 22 t/m 31 januari mentor mentor ikzelf ikzelf 1 t/m 15 februari Onderzoeksvraag 3 leerlingen leerlingen
10
Convergente differentiatie
Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten Hoe kan een instructietafel bijdragen aan convergente differentiatie en de realisatie van adaptief onderwijs? Adaptief onderwijs Onderwijs voor ieder kind Convergente differentiatie differentiatievorm instructietafel
11
Onderzoeksresultaten en conclusies
Bij welke onderwijsbehoefte of situatie sluit welke vorm van extra begeleiding aan de instructietafel het beste aan? Pre-teaching Re-teaching Voorbereiden op de les Na de les Risico kinderen Herhalen instructie met meer voorbeelden Verlengde instructie Na de les Start: stap terug op de leerlijn
12
Onderzoeksresultaten en ontwikkelpunten
Welke voor- en nadelen heeft het werken aan de instructietafel voor zowel de leerkracht als de leerling? leerkracht leerlingen Voordelen Nadelen Voordelen Nadelen Gemakkelijk vragen stellen Klasgenoten kunnen minder hulp bieden 1 keer instructie Leerlingen geneigd tot kletsen Zicht op de leerlingen Ruimte voor de tafel Anderen leerlingen zien dat je instructie nodig hebt
13
Verdieping en voortgang
Ontwikkelpunten Verdieping en voortgang Zwakke leerlingen rekenen Sterke leerlingen rekenen organisatie
14
Implimentatieactiviteiten en resultaten
Pre-teaching/Verlengde instructie/re-teaching uitproberen Onderzoek inzet begeleidingsvormen Voor- nadelen instructietafel
15
Waarom heeft dit delen van de opgedane kennis en vaardigheden een meerwaarde?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.