Download de presentatie
GepubliceerdSebastiaan Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Communicatie Silke en Mireille
2
Programma Puberbrein Social Media Cyberpesten Cyberflirten Evaluatie
Opdracht Cyberpesten Cyberflirten Evaluatie
3
Het Puberbrein
4
Fase I: Vroege adolescenten (10 – 14 jaar)
Fase II : Midden adolescenten (14 – 16 jaar) Fase III : Late adolescenten ( 16 – 22 jaar)
5
Pubergedrag Geen helikopterview Ratio op achterstand Heftige emoties
Kicks
6
Oorzaak Het verstandelijke gebied van de hersenen werkt nog niet goed samen met emotionele gebied.
7
Voordelen Creatieve opdrachten uitvoeren
Lossen snel problemen op, omdat ze geen rem hebben Onafhankelijkheid Flexibiliteit in hersenen
8
Reorganisatie Uitlopers van zenuwcellen in het voorste gedeelte (de prefrontale schors) groeien en maken een overmaat aan verbindingen. organiseren plannen beslissen
9
Onderzoek Linda van Ij…
10
Conclusie De hersenen van jongeren zijn extra gevoelig voor beloningen.
11
Pubers & Onderwijs Afstand leraar en leerlingen groot
De leraren moesten de stof overbrengen
12
Tegenwoordig Activerende didactiek Zelfstandigheid
Massaproductie naar maatwerk Stampen en herhaling
13
Tips Bied structuur en regels Elke individuele leerling
Straal passie voor je vak uit Geef complimentjes
14
Social Media Online platvormen met minimale tussenkomst van een professionele redactie
15
Social Media Inhoud zelf bepalen Interactie Dialoog
Virtuele aanwezigheid: ‘Wat ben je aan het doen?’ ‘Wat gebeurd er?’
16
Facebook 1 biljoen gebruikers +/- 6 miljoen Nederlanders
2004 opgezet (voor Harvard studenten) 2006 geheel openbaar Minnimum leeftijd: 13
17
Hyves Nederlands 9,8 miljoen profielen 5 miljoen bezoekers per maand
Sinds 2004 Jonger dan 16? -> toestemming ouders
18
Waarom? In contact blijven met oude vrienden
Interactie met huidige vrienden Belevenissen delen Plannen van feestjes Flirten!
19
Social Media zeer belangrijk voor pubers
Ontwikkelingsfase + veel verandering Eigen identiteit Peer group Social status Relaties worden intenser Groep vrienden wordt groter
20
Delen van belevenissen
Sociale status Groepsidentiteit Nieuwe verbintenissen Continue verdiepen en definiëren van eigen identiteit -> experimenteren
21
Verschil SM en Realiteit
Social Media niet zo intens als face-to-face Geen visuele en auditieve communicatie Geen echte naam nodig – geen gezicht
22
Gevolg voor puber: Veel zelfonthulling (vooral bij jongeren)
Makkelijker contact maken Scheiding online/offline -> weg Puber alleen maar bezig met Social Media!
23
Cyberpesten
25
Wat is cyberpesten? Cyberpesten is als een of meer kinderen vaak vervelende of gemene dingen doen tegen een ander kind met de computer of mobiele telefoon, op internet of sms.
26
Voorbeelden Iemand uitschelden, bedreigen of belachelijk maken per , op MSN, via de chat of per sms. Foto’s van iemand anders op internet zetten. Iemand opzettelijk een virus versturen of iemand hacken. Iemand pesten of in elkaar slaan, filmen en dan op Youtube zetten Iemand uitschelden op zijn of haar Hyves of een ‘nep-hyves’ van iemand aanmaken.
27
Kenmerk Vaak anoniem Vaak ernstiger Niet terug te draaien Veel impact
28
Onderzoek 20 procent slachtoffer cyberpesten
16 procent geeft aan zelf te pesten
29
Waarom?
30
Leraren Toon interesse in wat kinderen doen op internet
Spreek regels af over hoe je met elkaar omgaat op internet Laat kinderen een les geven over online pesten
31
Cyberflirten
32
Flirten en Social Media
Intentie Echte partner Puur online flirting
33
Verschil met face-to-face
Geen fysieke aantrekkingskracht Mist groot deel van communicatie Alleen woorden!
34
Voordelen Awijzing minder heftig In prettige omgeving
35
Onderzoek: Flirt initiatief Flirt gedrag Redenen voor flirten online
Flirten in conversaties Verder: Hoe vaak/lang op internet? Hoe vaak/lang op FB? Leeftijd Relatie status (ook realiteit!)
36
TEST
37
Bespreken resultaten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.