Download de presentatie
1
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Deel 1 Wat is innovatie en waarom innoveren we? Het innovatieboek INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD Het innovatieboek
2
Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we?
Het innovatieboek 1.1 De betekenis van innovatie 1.2 Waarom bedrijven innoveren Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we? Het innovatieboek
3
Vraag Wat versta jij onder innovatie? Het innovatieboek § 1.1
4
Definities Drie kenmerken van innovatie: Verandering, mate waarin
Ministerie van Economische Zaken (2004) Innovatie is vernieuwing die neerslaat in producten, diensten, processen of organisatievormen Buijs (1987) Innovatie is een sprongsgewijze verandering in de product/markt/technologie combinatie(s) van bestaande (industriële) bedrijven. Tidd e.a. (2001) Innovatie is verandering van de dingen die een organisatie aanbiedt (product- en dienstinnovatie) of de manier waarop zij dit creëert en aflevert (procesinnovatie). Drie kenmerken van innovatie: Verandering, mate waarin Effect van verandering Onderwerp van verandering Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek
5
Het object van innovatie
Wat er verandert: Product/ dienst, proces, markt, organisatie klant Bedrijfsproces Product Proces Innovatie Organisatorische/ Sociale innovatie Product/ dienst innovatie Markt Organisatie Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek
6
De mate van verandering
Vernieuwing, sprongsgewijze verandering, invoering van iets nieuws Tijd Verandering Ontwikkeling Innovatie Incrementele innovatie Het innovatieboek § 1.1 (Buijs, 1987) Het innovatieboek
7
De mate van verandering (2)
Voor wie is het nieuw en hoe groot is de verandering? Individu Bedrijf Markt/ branche Land Wereld Nieuwe soort Nieuwe lijn Nieuw product Nieuw aspect bestaand product verandering baanbrekende innovatie innovatiegraad Hoe breed is de vernieuwing? Voor wie is het nieuw? Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek
8
Het effect van innovatie
Resultaatverbetering voor de organisatie Nut voor de buitenwereld, klantwaarde, toegevoegde waarde. Panty met 3 benen Senseo Het verschil ? Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek
9
Het effect van innovatie (2)
Klantwaarde product bundel vervulling klant behoefte Waarde conc . subst Pull- ontwikkelingen Push- Het innovatieboek § 1.1 Het innovatieboek
10
Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we?
Het innovatieboek 1.1 De betekenis van innovatie 1.2 Waarom bedrijven innoveren Deel 1. Wat is innovatie, en waarom innoveren we? Het innovatieboek
11
? Waarom innoveren De gebaande paden leiden slechts kort naar Succes.
Ooit zul je nieuwe wegen moeten inslaan ! . ? Het innovatieboek § 1.2 Het innovatieboek
12
Overleven De productlevenscyclus omzet tijd
Charles Darwin, 1859: ‘Het zijn niet degenen die het sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden.’ De productlevenscyclus tijd omzet introductie groei volwassenheid stagnatie productinnovaties marktinnovaties procesinnovaties Het innovatieboek § 1.2 Het innovatieboek
13
Concurrentievoordeel
De kringloop van succes: Het innovatieboek § 1.2 Verdedigbaar concurrentie- voordeel Marktaandeel Winst Her-investering Innovatie (Buijs) Het innovatieboek
14
Type bedrijven Verschillende soorten bedrijven hebben een ander belang bij innovatie Doen / maken Denken / kennis Product Licentienemer Licentiegever Capaciteit Jobber Consultant (Van Gunsteren, 1992) Het innovatieboek Het innovatieboek § 1.2
15
Toegevoegde waarde Toegevoegde waarde / bedrijfsresultaat vergroten
verkoopwaarde inkoopwaarde loon winst Arbeidsproductiviteit = toegevoegde waarde per gewerkt uur Het innovatieboek § 1.2 Het innovatieboek
16
Waarom NL moet innoveren
Totale toegevoegde waarde = Bruto Binnenlands Inkomen (BBP) Ons BBP (onze welvaart) groeit door een groeiende arbeidsproductiviteit. De Nederlandse arbeidsproductiviteit groeit sinds 1995 erg traag. Het innovatieboek § 1.2 (CPB, 2005) Het innovatieboek
17
Waarom NL moet innoveren (2)
Het innovatieboek § 1.2 (CPB, 2005) Vanaf 1975 is de Nederlandse arbeidsproductiviteit (per gewerkt uur) groter dan de VS en het EU gemiddelde. Sinds 1995 groeit onze arbeids-productiviteit echter langzamer dan die van de VS en EU landen. We raken onze voorsprong kwijt. Het innovatieboek
18
Kortom Innovatie wordt gekenmerkt door het object van innovatie, de mate van verandering en het effect van innovatie. Organisaties innoveren om te overleven, een nieuwe levencyclus te starten, concurrentievoordeel te behalen. Innoveren is de motor achter welvaartsgroei, doordat het de arbeidsproductiviteit laat groeien. Het innovatieboek
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.