Download de presentatie
GepubliceerdSylvia Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Nuttige links Jessica Scofferi
2
Klare Taal Rendeert in contact met klanten
3
Mondelinge communicatie
4
Mondelinge communicatie
Laagtaalvaardige klanten toelichten: Moeilijke procedures Wettelijke bepalingen Afspraak maken
5
Mondelinge communicatie
Spreek duidelijk, correct & in korte zinnen Korte instructies Niet te snel, wel natuurlijk Grammaticaal juiste zinnen Geen gebroken Nederlands/dialect Alledaagse of internationale woorden Vermijd figuurlijk taalgebruik of vakjargon Leg het woord uit
6
Mondelinge communicatie
Essentie Controleer het begrip -> gerichte vragen Herhaal uitleg Geen informatie over interne werking dienst Wel wat klant moet doen Informatie in kortere stukken
7
Mondelinge communicatie
Visuele ondersteuning Foto’s Pictogrammen Voorwerpen … Doorverwijzen -> plannetje meegeven Formulier halen -> toon eerst! Gebruik gebaren
8
Schriftelijke communicatie
Laagtaalvaardige klanten informeren: Documenten Schriftelijke informatie
9
Schriftelijke communicatie
Korte, eenvoudige zinnen (max. 10 woorden) Directe, actieve zinnen (instructies) Spreektaal Begin met onderwerp Eenvoudige, logische structuur & inhoud Witruimte Titels, tussentitels Vraagjes …
10
Schriftelijke communicatie
Gebruik cijfers Splits telefoonnummers Data voluit Overbodige informatie Nieuwe informatie -> nieuwe alinea Let op doelpubliek & essentie Humor & beeldspraak met mate
11
Schriftelijke communicatie
Alledaagse of internationale woorden Geen formele woorden Geen vakjargon Geen figuurlijk taalgebruik Omschrijf het woord Woordenlijst Klare Taal (woordgebruik):
12
Schriftelijke communicatie
Duidelijke vormgeving Eenzelfde, duidelijk & voldoende groot lettertype Belangrijke woorden Visuele ondersteuning Vermijd HOOFDLETTERS
13
Schriftelijke communicatie
Controleren door Checklist duidelijke taal:
14
Visuele ondersteuning
Boodschap verduidelijken Enkel essentie! Voorwaarden: Foto’s = realiteit Goede kwaliteit Neutrale achtergrond = activiteit -> = foto Zwart-witte tekeningen Vermijd dubbelzinnigheid …
15
Visuele ondersteuning
16
Taalbeleid Communicatie verbeteren
Bestaat uit structurele acties in organisatie Nederlands stimuleren Hulpmiddelen duidelijke taal ontwikkelen Personeel ondersteunen Zowel management, personeel, werkplek & klanten
17
Taalbeleid Voordelen: Oplossingen knelpunten
In organisatie Voor klant Doelgericht & succesvol communiceren Taaloefenkansen
18
Nederlands stimuleren
Campagne rond Nederlands Posters Gadgets uitdelen Klant verwijzen/informeren naar Nederlandse les …
19
Hulpmiddelen communicatie
Standaardbrieven Stratenplan Klantenkaartje Brochures Foto’s & pictogrammen Website & nieuwsbrief Filmpjes …
20
Personeel ondersteunen
Vorming duidelijke taal Vorming interculturele communicatie Aandacht taaltips
21
Zonnige Kempen
22
Wat? Jongste sociale bouwmaatschappij
VMSW (Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen) Koop- en huursector 1800 woningen Duurzaam! = lange levensduur = ecologisch = energiezuinig = milieuvriendelijk
23
Wie? Kandidaat-huurder
Toelatingsvoorwaarden: Toewijzingsprocedure: Inschrijvingsformulier: In te dienen documenten:
24
Wie? Huurder Allerlei informatie
Intern huurreglement:
25
Wie? Kandidaat-kopers Toelatingsvoorwaarden
Inschrijvingssom: €50/register
26
Werkingsgebied 11 gemeentes in de Kempen
27
Conferenties 1-4 oktober 2002: EGCN-SYNPACK Conferentie
Zon en beglazing: Energie efficiënte strategieën voor duurzaam bouwen 19-20 april 2007: EHEN-RESHAPE Conferentie Duurzaam sociaal wonen in de praktijk
28
ZonneKlaar 3-maandelijkse nieuwsbrief
Informatie over werking & initiatieven
29
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.