De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper."— Transcript van de presentatie:

1 Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper

2 Partners in het onderzoek Doelstellingen van het onderzoek Gebruikte methodologie Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen WOI-toerist in de Westhoek –Profiel –Activiteiten –Tevredenheid –Bestedingen Conclusies Inhoud presentatie Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

3 Dit onderzoek kwam tot stand met de financiële steun van: –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke –De Provincie West-Vlaanderen –Westtoer Partners in het onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

4 Doelstellingen Inzicht krijgen in het totaalvolume WOI- toeristen in de Westhoek Via bevraging inzicht verkrijgen in: –Profielkenmerken van de WOI-toerist in de Westhoek –Activiteitenpatroon van de WOI-toerist in de Westhoek –Tevredenheid van de WOI-toerist in de Westhoek –Gebruikte informatiebronnen –Bestedingspatroon van de WOI-toerist in de Westhoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

5 Methodologie Geselecteerde locaties –6 Attractiepunten mbt WOI in de Westhoek In Flanders Fields Museum, Ieper Ijzertoren, Diksmuide Dodengang, Diksmuide Memorial Museum Passchendaele 1917, Zonnebeke Talbot House, Poperinge Bayernwald, Heuvelland –4 Militaire begraafplaatsen mbt WOI in de Westhoek Tyne Cot Cemetry (Brits), Zonnebeke Lyssenthoek Cemetry (Brits), Poperinge Duitse begraafplaats, Langemark Duitse begraafplaats, Vladslo Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

6 Methodologie Bezoekerstellingen –Bij attractiepunten - via ticketverkoop –Bij begraafplaatsen - via infraroodtellers aan de toegang Bezoekersbevraging –Van half maart – half november 2006 –Blitsenquête Populatiekenmerken: type –Uitgebreide schriftelijke enquête (NL/ENG) Gedetailleerde kenmerken 7040 uitgedeeld & 3054 ontvangen  43% respons –Steekproef gewogen via verhouding individu/groep/school in de populatie (via blits) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

7 Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen Inschatting totaalvolume via 3 stappen (1)Inschatten van het totaal aantal bezoeken over de 10 locaties Via ticketverkoop aan de 6 attracties Via tellers op de 4 begraafplaatsen (2)Berekenen van het gemiddeld aantal combinatiebezoeken per toerist over diezelfde 10 locaties Via de uitgebreide enquête Opgesplitst per type toerist (individu/groep/school) (3)Totaal aantal WOI-toeristen Totaal aantal bezoeken over de 10 locaties (1) Gemiddeld aantal combinatiebezoeken (2) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 =

8 Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen 919.600 bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1)

9 Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen 329.200 WOI-toeristen 919.600 bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) (1) (2)

10 Profiel van de WOI-toerist 18,2% 51,6% 30,2% 47,7% 37,9% 14,4% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 329.200 WOI-toeristen

11 Profiel van de WOI-toerist 61,6% 38,4% 329.200 WOI-toeristen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

12 Profiel van de WOI-toerist Verblijfs- duur Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

13 Type WOI-toerist bij de 6 attracties 46,5% 16,9% 15,4% 9,4% 6,7% 5,1% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

14 Type WOI-toerist bij de 4 begraafplaatsen 50,2% 6,5% 31,8% 11,5% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

15 Top 10 ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

16 Ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Belang van bezoeken aan begraafplaatsen –Groei aan bezoeken op begraafplaatsen in vergelijking met een studie uit 2002 Voornamelijk bij –Tyne Cot Cemetery in Passendale –Duitse begraafplaats in Langemark Impact van bezoekerscentra bij begraafplaatsen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

17 Activiteitenpatroon van WOI-toerist Combinatiebezoeken aan diverse sites met betrekking tot WOI in de Westhoek Gemiddeld aantal combinatiebezoeken Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

18 Beweegreden voor een bezoek van de WOI- toerist aan deze site Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Omwille van eerdere bezoeken, nostalgie, traditie of vredesproject

19 Tevredenheid van WOI-toerist 79,5% Uiterst / Zeer tevreden Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

20 Tevredenheid van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

21 Belang van tevredenheidaspecten Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

22

23 Tevredenheid van WOI-toerist Top 3 Tevredensaspecten –Educatieve waarde- Bij Britten ook Prijs/kwaliteit –Netheid –Vriendelijkheid personeel Minder tevreden met: –Aanwezigheid van genoeg rustbanken (school, groep, verblijfstoerist) –Parkeergelegenheid –Verwijzing naar andere WOI-sites (individu) –Bewegwijzering naar de site (individu) –Toegankelijkheid met openbaar vervoer (Belg, dagtoerist) –Sanitaire voorzieningen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

24 Versterken van de oorlogsbeleving Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

25 Versterken van de oorlogsbeleving (type) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

26 Versterken van de oorlogsbeleving (herkomst) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

27 Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

28 Top 5 Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

29 Belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming 68,0% Enigste reden/ Zeer belangrijk Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

30 Belangrijkheid van thema ‘WOI' bij keuze van WH als bestemming Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

31 Bestedingspatroon van WOI-toerist 33,8 miljoen euro omzet door de bezoekers van 10 locaties 26,7 miljoen euro omzet specifiek door WOI-toerisme 28,6 miljoen euro aan verblijfstoerisme 5,2 miljoen euro aan dagtoerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Aan de hand van belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming

32 Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

33 Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

34 Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

35 Bestedingspatroon van WOI-toerist Dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

36 Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

37 Bestedingspatroon van WOI-toerist Verblijfs- toerist Opm: Bij scholen is logies incl. voeding in logies Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

38 Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele verblijfstoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

39 Bestedingspatroon van WOI-toerist Per Logie- vorm Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006

40 Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1) Trekt een aanzienlijk aantal toeristen naar de Westhoek: 329.200 –Waarvan 157.000 Belgen 124.700 Britten 33.300 Nederlanders 14.200 Anderen  Potentieel van WOI-toerisme op andere markten dan de traditionele Britse markt

41 Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (2) Socio-economische impact voor de Westhoek –Omzet toerisme Westhoek: circa 85 miljoen euro –Omzet WOI-toerisme (ruime zin): circa 33,8 miljoen euro  40% van omzet toerisme heeft te maken met WOI Gespreid over Westhoek-regio Gespreid over diverse sectoren (logies, reca, winkels) Raming Werkgelegenheid –Directe WGH: 350 VTE –Indirecte + geïnduceerde WGH: 172 VTE  TOTAAL: circa 522 voltijdse equivalenten

42 Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) WOI-toerisme heeft 4 toplocaties met meer dan 100.000 bezoekers –Tyne Cot Cemetery en Memorial (Passendale) –Menenpoort met ‘Last Post’ ceremonie (Ieper) –In Flanders Fields Museum (Ieper) –Duitse begraafplaats in Langemark Daarnaast ook 8 WOI-sites met meer dan 50.000 bezoekers

43 Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (4) De appreciatie van de WOI-toerist ligt hoog –80% is uiterst of zeer tevreden – slechts 1% niet tevreden –Appreciatie van Belgen iets lager dan bij Britten, maar nog steeds hoog Mond-tot-mondreclame is het belangrijkste marketinginstrument  Potentiële groei voor WOI-toerisme vanuit sterke belevingswaarde van actuele bezoekers

44 Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (5) Verder verhogen van de belevingswaarde door: –Ontwikkelen van het ‘Oorlog en Vrede’ gebeuren in de Westhoek: het gevoel dat men een groter geheel bezoekt Nog meer duiding op de sites en in het landschap Nog meer verwijzingen naar andere sites Betere bewegwijzering naar de sites Meer diepgaand informatiemateriaal –Verder aandacht voor randvoorwaarden: Rustbanken Parkeermogelijkheden

45 Met dank aan: Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 –De attracties: Bayernwald Dodengang Ijzertoren In Flanders Fields Museum Memorial Museum Passchendaele 1917 Talbot House –Commonwealth War Graves Commission –Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. –De Provincie West-Vlaanderen – dienst Cultuur –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke


Download ppt "Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper."

Verwante presentaties


Ads door Google