Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Hendriks Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Resultaten Onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Persvoorstelling dinsdag 24 april 2007 om 10u30 Lakenhallen Ieper
2
Partners in het onderzoek Doelstellingen van het onderzoek Gebruikte methodologie Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen WOI-toerist in de Westhoek –Profiel –Activiteiten –Tevredenheid –Bestedingen Conclusies Inhoud presentatie Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
3
Dit onderzoek kwam tot stand met de financiële steun van: –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke –De Provincie West-Vlaanderen –Westtoer Partners in het onderzoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
4
Doelstellingen Inzicht krijgen in het totaalvolume WOI- toeristen in de Westhoek Via bevraging inzicht verkrijgen in: –Profielkenmerken van de WOI-toerist in de Westhoek –Activiteitenpatroon van de WOI-toerist in de Westhoek –Tevredenheid van de WOI-toerist in de Westhoek –Gebruikte informatiebronnen –Bestedingspatroon van de WOI-toerist in de Westhoek Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
5
Methodologie Geselecteerde locaties –6 Attractiepunten mbt WOI in de Westhoek In Flanders Fields Museum, Ieper Ijzertoren, Diksmuide Dodengang, Diksmuide Memorial Museum Passchendaele 1917, Zonnebeke Talbot House, Poperinge Bayernwald, Heuvelland –4 Militaire begraafplaatsen mbt WOI in de Westhoek Tyne Cot Cemetry (Brits), Zonnebeke Lyssenthoek Cemetry (Brits), Poperinge Duitse begraafplaats, Langemark Duitse begraafplaats, Vladslo Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
6
Methodologie Bezoekerstellingen –Bij attractiepunten - via ticketverkoop –Bij begraafplaatsen - via infraroodtellers aan de toegang Bezoekersbevraging –Van half maart – half november 2006 –Blitsenquête Populatiekenmerken: type –Uitgebreide schriftelijke enquête (NL/ENG) Gedetailleerde kenmerken 7040 uitgedeeld & 3054 ontvangen 43% respons –Steekproef gewogen via verhouding individu/groep/school in de populatie (via blits) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
7
Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen Inschatting totaalvolume via 3 stappen (1)Inschatten van het totaal aantal bezoeken over de 10 locaties Via ticketverkoop aan de 6 attracties Via tellers op de 4 begraafplaatsen (2)Berekenen van het gemiddeld aantal combinatiebezoeken per toerist over diezelfde 10 locaties Via de uitgebreide enquête Opgesplitst per type toerist (individu/groep/school) (3)Totaal aantal WOI-toeristen Totaal aantal bezoeken over de 10 locaties (1) Gemiddeld aantal combinatiebezoeken (2) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 =
8
Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen 919.600 bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1)
9
Inschatting van totaalvolume WOI-toeristen 329.200 WOI-toeristen 919.600 bezoeken aan de 10 locaties Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) (1) (2)
10
Profiel van de WOI-toerist 18,2% 51,6% 30,2% 47,7% 37,9% 14,4% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 329.200 WOI-toeristen
11
Profiel van de WOI-toerist 61,6% 38,4% 329.200 WOI-toeristen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
12
Profiel van de WOI-toerist Verblijfs- duur Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
13
Type WOI-toerist bij de 6 attracties 46,5% 16,9% 15,4% 9,4% 6,7% 5,1% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
14
Type WOI-toerist bij de 4 begraafplaatsen 50,2% 6,5% 31,8% 11,5% Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
15
Top 10 ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
16
Ingeschatte bezoeken aan WOI-sites in WH Belang van bezoeken aan begraafplaatsen –Groei aan bezoeken op begraafplaatsen in vergelijking met een studie uit 2002 Voornamelijk bij –Tyne Cot Cemetery in Passendale –Duitse begraafplaats in Langemark Impact van bezoekerscentra bij begraafplaatsen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
17
Activiteitenpatroon van WOI-toerist Combinatiebezoeken aan diverse sites met betrekking tot WOI in de Westhoek Gemiddeld aantal combinatiebezoeken Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
18
Beweegreden voor een bezoek van de WOI- toerist aan deze site Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Omwille van eerdere bezoeken, nostalgie, traditie of vredesproject
19
Tevredenheid van WOI-toerist 79,5% Uiterst / Zeer tevreden Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
20
Tevredenheid van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
21
Belang van tevredenheidaspecten Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
23
Tevredenheid van WOI-toerist Top 3 Tevredensaspecten –Educatieve waarde- Bij Britten ook Prijs/kwaliteit –Netheid –Vriendelijkheid personeel Minder tevreden met: –Aanwezigheid van genoeg rustbanken (school, groep, verblijfstoerist) –Parkeergelegenheid –Verwijzing naar andere WOI-sites (individu) –Bewegwijzering naar de site (individu) –Toegankelijkheid met openbaar vervoer (Belg, dagtoerist) –Sanitaire voorzieningen Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
24
Versterken van de oorlogsbeleving Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
25
Versterken van de oorlogsbeleving (type) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
26
Versterken van de oorlogsbeleving (herkomst) Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
27
Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
28
Top 5 Informatiebronnen van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
29
Belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming 68,0% Enigste reden/ Zeer belangrijk Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
30
Belangrijkheid van thema ‘WOI' bij keuze van WH als bestemming Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
31
Bestedingspatroon van WOI-toerist 33,8 miljoen euro omzet door de bezoekers van 10 locaties 26,7 miljoen euro omzet specifiek door WOI-toerisme 28,6 miljoen euro aan verblijfstoerisme 5,2 miljoen euro aan dagtoerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 Aan de hand van belangrijkheid van thema ‘WOI’ bij keuze van WH als bestemming
32
Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
33
Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
34
Bestedingspatroon van WOI-toerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
35
Bestedingspatroon van WOI-toerist Dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
36
Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele dagtoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
37
Bestedingspatroon van WOI-toerist Verblijfs- toerist Opm: Bij scholen is logies incl. voeding in logies Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
38
Bestedingspatroon van WOI-toerist Individuele verblijfstoerist Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
39
Bestedingspatroon van WOI-toerist Per Logie- vorm Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006
40
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (1) Trekt een aanzienlijk aantal toeristen naar de Westhoek: 329.200 –Waarvan 157.000 Belgen 124.700 Britten 33.300 Nederlanders 14.200 Anderen Potentieel van WOI-toerisme op andere markten dan de traditionele Britse markt
41
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (2) Socio-economische impact voor de Westhoek –Omzet toerisme Westhoek: circa 85 miljoen euro –Omzet WOI-toerisme (ruime zin): circa 33,8 miljoen euro 40% van omzet toerisme heeft te maken met WOI Gespreid over Westhoek-regio Gespreid over diverse sectoren (logies, reca, winkels) Raming Werkgelegenheid –Directe WGH: 350 VTE –Indirecte + geïnduceerde WGH: 172 VTE TOTAAL: circa 522 voltijdse equivalenten
42
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (3) WOI-toerisme heeft 4 toplocaties met meer dan 100.000 bezoekers –Tyne Cot Cemetery en Memorial (Passendale) –Menenpoort met ‘Last Post’ ceremonie (Ieper) –In Flanders Fields Museum (Ieper) –Duitse begraafplaats in Langemark Daarnaast ook 8 WOI-sites met meer dan 50.000 bezoekers
43
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (4) De appreciatie van de WOI-toerist ligt hoog –80% is uiterst of zeer tevreden – slechts 1% niet tevreden –Appreciatie van Belgen iets lager dan bij Britten, maar nog steeds hoog Mond-tot-mondreclame is het belangrijkste marketinginstrument Potentiële groei voor WOI-toerisme vanuit sterke belevingswaarde van actuele bezoekers
44
Conclusies rond WOI-toerisme Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 (5) Verder verhogen van de belevingswaarde door: –Ontwikkelen van het ‘Oorlog en Vrede’ gebeuren in de Westhoek: het gevoel dat men een groter geheel bezoekt Nog meer duiding op de sites en in het landschap Nog meer verwijzingen naar andere sites Betere bewegwijzering naar de sites Meer diepgaand informatiemateriaal –Verder aandacht voor randvoorwaarden: Rustbanken Parkeermogelijkheden
45
Met dank aan: Oorlog en Vrede in de Westhoek 2006 –De attracties: Bayernwald Dodengang Ijzertoren In Flanders Fields Museum Memorial Museum Passchendaele 1917 Talbot House –Commonwealth War Graves Commission –Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge e.V. –De Provincie West-Vlaanderen – dienst Cultuur –De gemeentebesturen van: Diksmuide Heuvelland Ieper Langemark-Poelkapelle Poperinge Zonnebeke
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.