Download de presentatie
1
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
WELKOM KNVB Clubcoach: Sandro Pinna
2
Programma tot 18.45 uur ontvangst 18.45 – 19.00 uur Inleiding
19.00 – uur Praktijk (training door trainers) 20.00 – uur Pauze 20.15 – uur Theorie 21.30 uur Afsluiting
3
Praatje Plaatje Daadje voetbaltrainingen
Hoe leren kinderen voetballen ? Praatje De Trainer weet het !?!? DOEN DOEN DOEN Plaatje Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven. Daadje
4
Praktijk ( uur)
5
Pauze – uur
6
leren presteren als team
Opleiding binnen de Club SR Begeleiden, trainen en coachen moet leiden tot ….. SR presteren als team in de competitie SR SR presteren als team in de competitie SR SR presteren als team in de competitie A 11 : 11 A leren presteren als team in de competitie B B 11 : 11 spelen als een team C C 11 : 11 D afstemmen van basis- taken binnen team 11 : 11 D E leren spelen vanuit een basistaak E 11 : 11 leren samen doel- gericht te spelen F F 7 : 7 doelgericht leren handelen met bal leren beheersen van de bal 7 : 7 MP leren beheersen van de bal 4 : 4 6
7
de wedstrijd is het meetpunt
Spelbedoeling: Winnen Teamfuncties: aanvallen - verdedigen - omschakelen Teamtaken: Opbouwen en scoren/ doelpunten voorkomen en storen - vrijlopen - knijpen - druk zetten - dekken - etc. - passen - aannemen - dribbelen - schieten - sliding tegenhouden zonder balcontact (tactiek) met balcontact (techniek) Ondersteunend (manifesteert zich in de harde kern) Communicatie: - spelinzicht op teamniveau - afstemmen voetbalhandelingen - waarnemen harde kern bewegingshandelingen (manifesteert zich in de harde kern) Spelinzicht: - ind. voetballer - keuzes - koppeling teamtaak/ teamfunctie Voetbalhandelingen positie richting uitvoering snelheid moment
8
Voetbal eigen karakter Veel herhalingsmogelijkheden
Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd Voetbal eigen karakter Veel herhalingsmogelijkheden Aanpasbaar aan het niveau van de spelers Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching 1, 2, 3 en 4; wat betekent dat dan? en voor het handelen van de coach? Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven
9
Consequenties voor de trainingen
Zonder dat de coach iets zegt; garanderen de vormen 'voetbal' Bedoelingen moeten (wel) worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.
10
4v4 lijndribbel Basisvormen
6 4 9 2 11 6 8 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven
11
4v4 met 4 kleine doelen Basisvormen
6 9 4 2 11 6 8 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven
12
4v4 (2k) 2 grote doelen Basisvormen
1 6 9 4 6 8 11 2 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven 7
13
4v4 basisvorm Basisvormen
9 6 2 4 8 11 6 10 Basisvormen De door de KNVB ontwikkelde basisvormen zijn - om het voetballen te leren - belangrijke middelen. Basisvormen zijn een afspiegeling van de echte wedstrijd. Spelers krijgen te maken met tegenstanders, medespelers, doelen, afgebakende ruimte, regels en keuzemogelijkheden om de voetbalsituatie op te lossen (middelen). Door het veelvuldig spelen van kleine partijtjes en allerlei afgeleide spelvormen (basisvormen) worden alle voetbalhandelingen die nodig zijn om het spel te kunnen spelen en de juiste keuzes te kunnen maken, ontwikkeld in echte voetbalsituaties. Voetbal eigen karakter Het is ontleend aan de wedstrijd en lijkt dus op een wedstrijd Veel herhalingsmogelijkheden Veel aan de beurt, grote betrokkenheid is voorwaarde voor leren Aanpasbaar aan het niveau van de deelnemers Manipuleren van de voetbalweerstanden (veld groter/kleiner, aanpassing regels, etc.) Veel mogelijkheden voor situatiegerichte coaching De coach moet hier zijn winst in boeken door bijv. het spel stop te zetten, vragen te stellen en/of een eigen voorbeeld te geven
14
Welke middelen heb je als trainer om een oefening lukkend te maken?
Groepsopdracht Welke middelen heb je als trainer om een oefening lukkend te maken? Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.
15
*beroep op technische vaardigheid
Middelen voor de trainer Organisatie *groter/kleiner Spelers *overtal/ondertal Regels/Opdrachten *beroep op technische vaardigheid Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.
16
Groepsopdracht Kies een training waarbij je de middelen (Organisatie, Spelers en Regels/Opdrachten) gebruikt om de oefening makkelijker en moeilijker te maken. Consequenties voor de trainingen De visie om het voetballen vanuit echte voetbalsituaties te leren, heeft consequenties voor de wijze waarop de training wordt georganiseerd: Zonder dat de coach iets zegt Garanderen de vormen 'voetbal' Het meest belangrijke is dat de vorm zo gekozen wordt dat de organisatie al - zonder dat er wat gezegd wordt door de coach - garanties biedt dat er geleerd wordt door de deelnemers Bedoelingen moeten worden verduidelijkt. Spelers moeten worden beïnvloed tijdens het spelen. Rol van de trainer: Indien nodig het spel stop zetten, aanwijzingen geven, vragen stellen, voorbeeld geven, situatie over spelen, spelers oplossingen laten geven.
17
T.a.v. het geven van training
wat wil ik verbeteren tijdens de training(en)? welke eisen stel ik aan de training? Voetbalecht? Veel actie? Afgestemd op de groep? Coaching afgestemd op de groep? welke voetbalvormen kies ik? welke structuur hanteer ik? hoe ga ik het organiseren? hoe zet ik de voetbalvormen in gang? praatje – plaatje - daadje hoe hou ik de voetbalvormen op gang? wat kan ik doen als het anders loopt dan verwacht? enz.
18
Steeds meer en steeds beter voetbal bij sv Grol
EINDRESULTAAT Steeds meer en steeds beter voetbal bij sv Grol Een verhaal zonder eind. Maar een geweldige uitdaging!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.