Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDennis Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Infodag Onderzoekseenheid Psychologie
2
Overzicht Prof. Hans De Witte Prof. Walter Schaeken presentatoren
3
Programma 10u00 Welkomstwoord 10u05 Psychologie als werkgebied
10u15 Psychologie als wetenschap 10u30 Psychologie als studie 11u05 Goed kiezen & frequente vragen 11u15 Inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
4
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied
10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
5
Welkomstwoord Prof. Patrick Onghena (decaan)
6
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied
10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
7
Psychologie als werkgebied
Prof. Hans De Witte
8
1. Wat doen psychologen? 2. En doen ze het wel?
9
1. Wat doen psychologen?
10
Tewerkstellingssector van psychologen 2,5 tot 3,5 jaar na afstuderen
11
Tewerkstellingssector én precieze inhoud van het werk hangen nauw samen met de afstudeerrichting:
Klinische en gezondheidspsychologie Arbeids- en organisatiepsychologie Schoolpsychologie Theorie en onderzoek
12
Klinische en gezondheidspsychologie
Hulp verlenen aan mensen in (psychische) nood: persoonlijke, relationele, familiale of psychosociale problemen preventie remediëring: diagnose en behandeling (advies, begeleiding, training, therapie)
13
vroeger: vooral aandacht voor psychisch lijden en abnormaal gedrag, vaak in team met psychiater
recent: ook aandacht voor ruimere waaier aan probleemgedragingen en levensmoeilijkheden (bv. verslaving, echtscheiding, crisisopvang, dader- en slachtofferhulp, verwerking ziekte,…)
14
waar? gezondheidssector:
psychiatrische klinieken en algemene ziekenhuizen centra voor Geestelijke Gezondheidszorg, tehuizen,… zelfstandig (psychotherapie)
15
Arbeids- en organisatiepsychologie
Zorg voor arbeid en organisaties op mensenmaat: beter op elkaar afstemmen van mensen, werk en bedrijven zowel preventief als curatief
16
Voorbeelden: veiligheid en ongevallen (ergonomie) aanwerving, selectie, opleiding en loopbaanbegeleiding werk ontwerpen met minimale stress en maximale ontplooiingskansen werking organisatie verbeteren: communicatie, conflict, leiderschap, … marketing en reclame
17
Waar? privé-sector en overheid zelfstandig (adviesbureau, training, consultancy)
18
Schoolpsychologie Psychologische begeleiding van kinderen en jongeren in een schoolcontext vier begeleidingsdomeinen: optimaliseren van leren en studeren en remediëring van leermoeilijkheden loopbaan- en keuzebegeleiding begeleiding van de sociaal-emotionele ontwikkeling gezondheidsbevordering
19
Taken: diagnostiek van leer-, keuze- en psychosociale problemen begeleidingstaken: zowel remediërend als preventief (bv. preventie van pesten op school) zowel direct met kinderen en jongeren als indirect via hun leerkrachten en ouders
20
Waar? centra voor leerlingenbegeleiding interne begeleidingsdiensten binnen de school (in basis-, secundair, hoger en buitengewoon onderwijs) netwerk van hulpverleningsorganisaties rondom de school
21
Theorie en onderzoek Waarom doen mensen wat ze doen? belangstelling voor theoretische en methodologische vraagstukken en onderzoek van psychologische fenomenen wetenschappelijk onderzoek en dito loopbaan
22
Waar? universiteit hogescholen diverse andere settings, bv.: marketing, media, banken, …
23
2. En doen ze het wel?
24
Doen ze het wel? Informatie over tewerkstelling van psychologen
Twee manieren van ‘kijken’: kwantitatief: vinden ze werk? kwalitatief: welke kenmerken?
25
kwantitatief: vinden ze werk?
26
Tewerkstellingspercentage één jaar na afstuderen
% werkenden jaar van afstuderen
27
Activiteit van afgestudeerde psychologen na één jaar (afgestudeerden van 1996-2003 samengenomen)
28
kwalitatief: welke kenmerken?
29
34% werkt met tijdelijk contract
90% op universitair niveau 85% doet psychologisch werk kwaliteit verbetert doorheen de loopbaan 79% is tevreden over het werk
31
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied
10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
32
Psychologie als wetenschap
Prof. Laurence Claes
33
Psychologie als wetenschap
Onderzoek Onderwijs Dienstverlening
34
Onderzoek
35
Zelfverwonding?
36
Hoe proberen we het zelfverwondend gedrag van patienten nu te begrijpen …
37
Vragenlijst-onderzoek
38
Vragenlijst-onderzoek
We vragen de patient om een analyse te maken van hun zelfverwondend gedrag aan de hand van een SOR schema waarbij we aan de patient vragen om te beschrijven Wanneer het ZVG plaatsvindt …
39
Vragenlijst-onderzoek
Deze patient verwondde zichzelf om 2ou Ze was in de badkamer Ze was alleen Ze had net ruzie gemaakt Voor het ZVG was ze kwaad om zichzelf, verdrietig en voelde ze zich in de steek gelaten Ze dacht dat ze zichzelf moest straffen Ze sneed zichzelf met een scheermesje in haar linker arm omdat ze pijn wilde voelen en bloed wilde zien Nadien voelde ze zich opgelucht en kwaad, omdat ze vond dat ze nog dieper had moeten snijden, nadien ging ze naar de dokter om de wonden te laten verzorgen We vroegen in de studie in hoofdstuk 5 aan 50 patienten om zulk een analyse te maken van de laatste keer dat ze zichzelf verwond hadden en de resultaten waren als volgt
40
Functies van ZVG Op de vraag waarom patienten zichzelf verwonden, worden er vele antwoorden gegeven zoals … Genieten van de pijn Fysieke ipv psychische pijn voelen Spanning verminderen Negatieve denken verminderen Zichzelf moeten straffen Wonden willen zien en voelen Negatieve gevoelens reduceren Aandacht trekken van anderen is een functie die vaak door hulpverleners naar voor wordt geschoven als verklaring van zelfverwondend gedrag maar wordt door patienten zelden of nooit gerapporteerd
41
Dier-onderzoek
42
Dier-onderzoek The researchers also found that feather picking was more common in female birds, which parallels compulsive hair pulling in people, called trichotillomania.
43
Experimenteel onderzoek
44
Experimenteel onderzoek Pijngevoeligheid?
45
Experimenteel onderzoek
46
Experimenteel onderzoek
47
Communicatie over onderzoek (Inter)nationale publicaties en congressen
48
Onderwijs
49
Onderwijs Klinische Psychodiagnostiek Practicum Gedragstherapie
ZVG in kaart brengen? Practicum Gedragstherapie ZVG behandelen?
50
Dienstbetoon
51
Dienstbetoon
52
Dienstbetoon Therapie Expertisen voor Rechtbank Lezingen (bv. Similes)
Media (bv. TV, krant, …)
53
Dank voor uw aandacht ! Ik dank jullie voor jullie aandacht.
55
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied
10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
56
Psychologie als studie
studieprogramma: Prof. Walter Schaeken studiebegeleiding: Dr. Niki Verschueren studentenleven: Tinne Jacobs & Tom Van Daele
57
Psychologie als studie
studieprogramma: Prof. Walter Schaeken 57
58
Hoe word je in Leuven bachelor en master in de
psychologie? Bacheloropleiding Masteropleiding Overstapmogelijkheden Vragen Wat steekt er zoal in onze opleiding? Waarom doen we dat zo? Wat is er nu “Leuvens” aan de opleiding?
59
De bacheloropleiding
60
De bacheloropleiding
61
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten
62
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing
63
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten
64
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten
basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines
65
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten
basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines 1e Bach 2e Bach 3e Bach
66
De bacheloropleiding Inhoud = ingrediënten Timing Via = kookpotten
basisdisciplines methodologie werkvelden extra’s aanverwante disciplines 1e Bach 2e Bach 3e Bach hoorcolleges werkcolleges & practica
68
Inhoud (ingrediënten) in detail
basisdisciplines functieleer ontwikkelingspsychologie sociale psychologie differentiële psychologie gedragsneurowetenschappen
69
Inhoud (ingrediënten) in detail
methodologie methoden van wetenschappelijk onderzoek statistiek psychodiagnostiek en psychometrie
70
Inhoud (ingrediënten) in detail
werkvelden algemeen overzicht beroepsethiek een voor-keuze van een afstudeerrichting
71
Inhoud (ingrediënten) in detail
noodzakelijke extra’s geschiedenis van de psychologie gezondheidspsychologie cross-culturele psychologie
72
Inhoud (ingrediënten) in detail
aanverwante disciplines sociologie wijsbegeerte logica en wetenschapsfilosofie menselijke erfelijkheidsleer psychopathologie en psychiatrie antropologie of pedagogiek religie, zingeving en levensbeschouwing
73
3 programmajaren ± even zwaar per programmajaar:
Timing de bachelor: gespreid over 3 jaar 3 programmajaren ± even zwaar per programmajaar: ongeveer 10 opleidingsonderdelen ongeveer 60 studiepunten 1 studiepunt = 25 à 30 uur “werk” 60 x (25 à 30) = 1500 à 1800 uur “werk”
74
Welke kookpotten wanneer?
75
Welke kookpotten wanneer?
geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica
76
Welke kookpotten wanneer?
geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21%
77
Welke kookpotten wanneer?
geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12%
78
Welke kookpotten wanneer?
geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12%
79
Welke kookpotten wanneer?
geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12% 70% 30%
80
Welke kookpotten wanneer?
geheel 1ste jaar 2de jaar 3de jaar hoorcolleges werkcolleges en practica 79% 21% 88% 12% 70% 30% M.a.w., doorheen de drie bachelor-jaren: hoorcolleges werkcolleges en practica
81
Welke ingrediënten wanneer?
Doorheen de drie bachelor-jaren: richtingsspecifieke kennis
82
Een evenwichtige maaltijd
Gerichtheid Onderzoek Praktijk Integratie Zelfstandigheid Wat Leren wetenschappelijk denken Beginnen doen Verbanden zien binnen en tussen theorie en praktijk Geleidelijke zelfsturing van de studie
83
Leuvens onderwijsmodel van Begeleide Zelfstudie
= bevorderen van leren door de student meer verantwoordelijkheid over het leerproces te geven Niet inlepelen slikken uitspuwen vergeten Wel doen nadenken verwerken in gebruik nemen onthouden
84
Leuvens onderwijsmodel van Begeleide Zelfstudie
= bevorderen van leren door de student meer verantwoordelijkheid over het leerproces te geven Niet Wel
85
Algemeen De masteropleiding Ingrediënten Dosering (%)
Gemeenschappelijk 9 Keuzevenster 13 Richtingsvakken 33 Masterproef 20 Stage
86
Arbeids- en organisatie
Afstudeerrichtingen Arbeids- en organisatie personeel & organisatie arbeid & gezondheid Schoolpsychologie onderwijs & leren loopbaanbegeleiding psychosociale begeleiding Klinische en gezondheidspsychologie kind en jeugdige volwassenen Theorie en onderzoek
87
Vroeger en nu te Leuven traditionele klemtonen theorie/onderzoek en praktijk verhandeling/masterproef en lange stage groepswerk en individuele begeleiding toegevoegde klemtonen interculturaliteit gezondheid neurowetenschappen buitenland via Erasmusuitwisseling
88
Bachelor Onderwijskunde te Kortrijk
Hier wordt de opbouw van het curriculum weergegeven van de bachelorjaren onderwijskunde in Kortrijk. In eerste bachelor valt onmiddellijk een groot aandeel psychologische als ook methodologische opleidingsonderdelen op, wat maakt dat dit jaar nagenoeg identiek is aan het eerste jaar psychologie in Leuven. Een overstap na het eerste jaar is dan ook probleemloos mogelijk. Het tweede bachelorjaar onderwijskunde bevat een groot deel pedagogische opleidingsonderdelen. De eerste twee jaren onderwijskunde samengenomen bevatten dezelfde belangrijke vakken als de eerste twee jaar pedagogische wetenschappen in Leuven. Opnieuw is een overstap naar pedagogische wetenschappen in Leuven mogelijk. Waar in eerste en tweede bachelor onderwijskunde slechts een beperkt aandeel typisch onderwijskundige opleidingsonderdelen aan bod komt, maakt dit het leeuwendeel uit van de derde bachelor. Toenemende specialisatie doorheen de bachelorjaren (algemeen psychologisch pedagogisch onderwijskundig) is een troef van onze opleiding. 88
89
Bachelor Onderwijskunde te Kortrijk
Methodologie OWK PED Psychologische opleidingsonderdelen BA 1 M OWK Pedagogische opleidingsonderdelen PSY BA 2 Hier wordt de opbouw van het curriculum weergegeven van de bachelorjaren onderwijskunde in Kortrijk. In eerste bachelor valt onmiddellijk een groot aandeel psychologische als ook methodologische opleidingsonderdelen op, wat maakt dat dit jaar nagenoeg identiek is aan het eerste jaar psychologie in Leuven. Een overstap na het eerste jaar is dan ook probleemloos mogelijk. Het tweede bachelorjaar onderwijskunde bevat een groot deel pedagogische opleidingsonderdelen. De eerste twee jaren onderwijskunde samengenomen bevatten dezelfde belangrijke vakken als de eerste twee jaar pedagogische wetenschappen in Leuven. Opnieuw is een overstap naar pedagogische wetenschappen in Leuven mogelijk. Waar in eerste en tweede bachelor onderwijskunde slechts een beperkt aandeel typisch onderwijskundige opleidingsonderdelen aan bod komt, maakt dit het leeuwendeel uit van de derde bachelor. Toenemende specialisatie doorheen de bachelorjaren (algemeen psychologisch pedagogisch onderwijskundig) is een troef van onze opleiding. M Onderwijskundige opleidingsonderdelen Keuze BA 3 89
90
Overstapmogelijkheden binnen de bacheloropleiding
Leuven bachelor psychologie 1e jaar 2e jaar 3e jaar Kortrijk bachelor onderwijskunde 1e jaar 2e jaar 3e jaar Leuven bachelor pedagogische wetenschappen 1e jaar 2e jaar 3e jaar
91
Overstapmogelijkheden tussen bachelor en master
algemeen + voorspecialisatie arbeids- en organisatie school klinische en gezondheid theorie en onderzoek toegang tot elke afstudeerrichting
92
Toegang tot masterprogramma na andere voorstudies
schakelprogr. (49pt) verkorte bach. (87 pt) verkorte bach. (93 pt) verkorte bach. (125 pt) verkorte bach. (60 pt) master psy (120 pt) bach. toegep. psy ▪ toegep. psy, soc. werk ▪ soc. en psy. verpleegk. ▪ orthoped, ergoth. ▪ logop., audiol. ▪ pedag., onderwijsk. ▪ crimin., pol&soc ▪ com. wet., KMS ▪ wijsbeg. (richt. psy) ▪ masterdiploma ander bach. diploma wijsbeg. (richting psy)
93
Wie ben je nu en wat zal je binnen vijf jaar zijn?
Als leek aangekomen, tot gezel/bachelor ontwikkeld, nu op weg als meester/master, - die zelfstandig en wetenschappelijk verantwoord, - de juiste vragen kan stellen en beantwoorden - over gedrag van mensen en groepen, - vanuit persoonlijke maturiteit en zin voor deontologie, - en die bereid is steeds bij te leren.
95
Psychologie als studie
studiebegeleiding: Dr. Niki Verschueren
96
het grote Leuven Vragen? Wie maakt me wegwijs?
Is er begeleiding of coaching? Wat als het even moeilijk gaat? Al die vakken... Oei examens
97
Onthaal Kleine groepjes Je persoonlijke begeleider Het “academiejaar”
Toledo Rondleiding door de studentenvereniging
98
Ondersteuning bij de leerstof
Individueel Oefeningen Tussentijdse toetsen Studeertips Examenvragen? …
99
Studievaardigheden Collectieve oefeningen Studievordering Op afspraak
Studiemethode Studieplanning Examens en stress Studievordering Nabesprekingen Opvolgingsgesprekken Op afspraak …
100
Coaching en begeleiding
Persoonlijke studiebegeleider Je aanspreekpunt Je coach Specifieke doelgroepen Functiebeperkingen Werkstudenten Studievertraging Ombudspersonen Examenombuds
101
Studietrajectadvies Tussen faculteiten: Dienst Studieadvies
Binnen faculteit Specifieke studie-informatie Begeleiding van het studietraject Begeleiding bij heroriëntering e.a. …
102
Je staat er niet alleen voor… Studiebegeleiding is er voor jou !!!
Conclusie Je staat er niet alleen voor… Studiebegeleiding is er voor jou !!! Meer informatie op: Onze flyer De stand van D.O.S Onze website
104
Psychologie als studie
studentenleven: Tinne Jacobs & Tom Van Daele
105
Psychologische Kring Leuven
“door studenten, voor studenten”
107
Psychologische Kring Leuven
CUDI
108
Psychologische Kring Leuven
kringlokaal: secretariaat
109
Psychologische Kring Leuven
TD’s
110
Psychologische Kring Leuven
cantussen
111
Psychologische Kring Leuven
uitwisselingen
112
cultuur
113
sport 24-urenloop skireis
114
vertegenwoordiging
115
onthaalweekend
116
Psychologische Kring Leuven
de 1ste week rondleiding Pavlov stadsspel
117
Pavlov Fakbar Psychologie
118
Pavlov Fakbar Psychologie
119
Pavlov Fakbar Psychologie
120
Pavlov Fakbar Psychologie
121
Pavlov Fakbar Psychologie
122
Psychologische Kring Leuven
meer info? Pavlov Fakbar Psychologie
124
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied
10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
125
Goed kiezen en frequente vragen daarbij
Dr. Veerle Germeijs
126
Psychologische onderzoeksvraag:
Hoe kiezen studenten? Heeft het studiekeuzeproces gevolgen voor aanpassing en succes in het hoger onderwijs?
127
Slaagcijfers 1e jaar Psychologie (2002-2003 tot 2006-2007)
type student % geslaagd op aantal ingeschreven studenten % dat minstens 1 volledige examen-reeks aflegde op aantal ingeschreven % geslaagd op aantal dat minstens 1 volledige examenreeks aflegde generatiestudent 45 83 54 bisser 56 86 65 alle studenten 47 57
128
meer ‘werk maken’ van studiekeuze in secundair onderwijs
meer tevreden, zekerder, meer motivatie, meer inspanning in 1e jaar hoger onderwijs minder kans op stoppen, minder kans op niet-slagen in 1e jaar hoger onderwijs
129
Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed?
Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming
130
Jezelf Wereld van studies en beroepen
Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming succesvolle studenten informeren zich meer: brochures, infodagen, gesprekken,… verschil tussen universiteit en hogeschool verschil tussen psychologie en - pedagogische wetenschappen - politieke en sociale wetenschappen - sociale en culturele antropologie - seksuologie - psychiatrie
131
Jezelf Wereld van studies en beroepen Wat kan ik goed?
Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming
132
Jezelf Wereld van studies en beroepen indicaties:
Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming succesvolle studenten stellen zich meer vragen over de eigen vaardigheden: ‘Kan IK die studierichting aan?’ indicaties: - luisteren naar je omgeving (CLB, leerkrachten, ouders,…) - eigen onderwijsloopbaan kritisch evalueren (plaats in de klas, studievertraging, B- en C-attesten, gevolgde studierichting) begintermen Psychologie
133
Jezelf Wereld van studies en beroepen studeerbekwaamheid:
Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming studeerbekwaamheid: - geregeld werken - gezond tijdsbeheer - sociale ondersteuning
134
Jezelf Wereld van studies en beroepen Interessen
Wat kan ik goed? Wat doe ik graag? Wat vind ik belangrijk? Wereld van studies en beroepen optimale overeenstemming Interessen Wat doe ik graag? kunst, gezondheid, wetenschap, sport, wiskunde,… Waarden Wat vind ik belangrijk? prestige, uitdaging, onafhankelijkheid, aansluiting vinden bij je interessen, afwisseling, …
135
Goed kiezen is geïnformeerd kiezen
informeer je over - de wereld van studies en beroepen - jezelf: vaardigheden interessen waarden Veel succes met je keuze!
137
Programma 10u00 welkom 10u05 psychologie als werkgebied
10u15 psychologie als wetenschap 10u30 psychologie als studie 11u05 goed kiezen en frequente vragen daarbij 11u15 inleiding tot poster- en vragensessie 11u30 poster- en vragensessie
138
Inleiding tot poster- en vragensessie
Psychologie als werkgebied Psychologie als wetenschap Psychologie als studie
139
Inleiding tot poster- en vragensessie
Psychologie als werkgebied
140
Prof. Hans De Witte
141
Inleiding tot poster- en vragensessie
Psychologie als wetenschap
142
Dr. Peter De Graef
143
Inleiding tot poster- en vragensessie
Psychologie als studie
144
algemene vragen over studieprogramma
Pol Pierlet studenten- administratie Prof. Walter Schaeken algemene vragen over studieprogramma Dr. Niki Verschueren vragen over toelatingsvoorwaarden, vrijstellingen, … Ruth Masuy studenten- administratie
145
Organisatiepsychologie Klinische en gezondheidspsychologie
Prof. Hans De Witte Arbeids- en Organisatiepsychologie Prof. Hilde Colpin Schoolpsychologie Prof. Dirk Hermans Klinische en gezondheidspsychologie Prof. Karl Verfaillie Theorie en onderzoek
146
Dienst voor Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding
Dr. Niki Verschueren Lies Brants Gitte Vanderstraeten Marieke Swerts Dienst voor Onderwijsondersteuning en Studiebegeleiding
147
vragen over vakantiecursus wiskunde
Elmas Kahraman vragen over vakantiecursus wiskunde
148
Tinne Jacobs & Tom Van Daele
Psychologische Kring
149
voor alle andere vragen …
Dr. Niki Verschueren voor alle andere vragen …
150
Poster- en vragensessie
Psychologie als werkgebied Psychologie als wetenschap Psychologie als studie studieprogramma Studiebegeleiding D.O.S. Studentenleven Kring podium tussenverdieping (rotonde) balkon links balkon rechts
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.