De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

LA g r o u p 1 Stephen Hodes en Johan Idema Dordrecht, 25 januari 2011 Hetzelfde spel, andere regels Bijeenkomst Kunsten ‘92.

Verwante presentaties


Presentatie over: "LA g r o u p 1 Stephen Hodes en Johan Idema Dordrecht, 25 januari 2011 Hetzelfde spel, andere regels Bijeenkomst Kunsten ‘92."— Transcript van de presentatie:

1 LA g r o u p 1 Stephen Hodes en Johan Idema Dordrecht, 25 januari 2011 Hetzelfde spel, andere regels Bijeenkomst Kunsten ‘92

2 LA g r o u p 2 Vision without action is a daydream, action without vision is a nightmare.

3 LA g r o u p 3 Wat gebeurt er tot nu toe?

4 LA g r o u p 4 Bezuinigen op cultuur is nieuw

5 LA g r o u p 5 (onderzoek COELO, onder 253 gemeenten, november 2010) gemiddelde cultuurbezuiniging: 9% (200 miljoen) 52 gemeenten willen meer investeren -> totale bezuinigingen 1 miljard? Wat doen gemeenten?

6 LA g r o u p 6 Investeerders Arnhem: + 0,4 miljoen euro meer (vorig jaar +4 miljoen) Utrecht: +2 miljoen Alphen aan den Rijn, Doesburg en Schermer meer Extra gelden BrabantStad (provincie) Provincie Limburg Snoeiers Den Haag: -8% (=korting instellingen) Dordrecht: -10% (=1,6 miljoen korting op cultuurbudget) Amsterdam: -10 miljoen (=korting instellingen) Amersfoort: -25% (=korting instellingen) Groningen: -0,5 miljoen Provincies Groningen en Drenthe Investeerders & snoeiers (selectie)

7 LA g r o u p 7 Bezuinigen op cultuur is een keuze voor gemeenten én provincies

8 LA g r o u p 8 30% 10% 60% Gemeenten Rijk Provincies Cultuursubsidiëring

9 LA g r o u p 9 Mag op kunst en cultuur bezuinigd worden? NOVA 2010: 63% = ja versus Zijn de subsidies aan kunst en cultuur voldoende? Motivaction 2010: 70% = ja/te laag -> Draagvlak blijkt zeer afhankelijk van de vraagstelling Draagvlak voor bezuinigingen?

10 LA g r o u p 10 profileren als culturele stad vestigingsklimaat voor burgers en bedrijven verbeteren nieuwbouw fusies tussen instellingen compenseren landelijke bezuinigingen ambitie om Culturele Hoofdstad te worden maatschappelijke relevantie? Waarom investeren?

11 LA g r o u p 11 Culturele overdaad: nog steeds groei over de gehele keten (opleiding – productie – presentatie) Dalende bezetting: het aanbod groeit, publiek is relatief constant, dus per saldo een dalende bezetting Versnipperde budgetten: teveel en te kleine instellingen Duurdere gebouwen: nieuwe huisvesting is kostbaarder Prijselasticiteit: negatief? bereidheid publiek tot hogere entreeprijzen? Weinig samenwerking: met afstemming en krachtenbundeling veel meer voordeel te behalen Reisbereidheid: in hoeverre is publiek bereid te reizen voor regulier aanbod? Uitdagingen van de sector

12 LA g r o u p 12 Conclusies -> Veel mogelijkheden om de sector duurzaam te versterken -> Het is mogelijk met minder aanbod meer publiek te bereiken Uitdagingen van de sector

13 LA g r o u p 13 Goed bezuinigen: overwogen kiezen en het moment benutten om de sector duurzaam te versterken Slecht versus goed bezuinigen Slecht bezuinigen: niet kiezen en de ingreep uitsluitend beschouwen als financiële operatie

14 LA g r o u p 14 Eerlijk zullen we alles delen. Algemeen versus gericht bezuinigen Better kill one, than cripple them all.

15 LA g r o u p 15 Een generieke subsidiekorting (%) op alle cultuurinstellingen Voordeel: vrijheid/verantwoordelijkheid aan de instellingen Nadeel: geen versterking van de sector, iedereen wordt (financieel) verzwakt -> Waar ligt de grens: 15%? Let op de negatieve spiraal! Strategie 1: algemeen bezuinigen

16 LA g r o u p 16 Als subsidiënt sturen op: waarop wordt gekort: aanbod/genres (minder produceren, vaker/langer aanbieden) wanneer wordt gefinancierd: criteria zoals eigen inkomsten, maatschappelijk draagvlak wie wordt gefinancierd: keuze maken uit instellingen op basis van gewenst profiel, genres (hoog/laag), etc. Voordeel: sterkere sector, een gemeente met meer profiel Nadeel (?): minder pluriforme aanbod Strategie 2: gericht bezuinigen

17 LA g r o u p 17 -> dit vraagt om een visie op de sector (cultuurbeleid) -> minder makkelijk te realiseren op de korte termijn Strategie 2: gericht bezuinigen markt/publiek omgeving/locatie visie/ambitie

18 LA g r o u p 18 Verschillende schaalniveaus Binnen één gemeente: één back-office voor meerdere cultuurinstellingen, fuseren van instellingen Dubbelsteden: Rotterdam+Den Haag, Hengelo+Enschede, Arnhem+Nijmegen Regiogemeenten: Deventer/Zutphen/Apeldoorn, BrabantStad, Emmen/Assen/Meppel/Hoogeveen Landelijk Voordeel: meer efficiëntie, betere afstemming Nadeel: mogelijk verlies van identiteit en controle, niet altijd goedkoper Strategie 3: samenwerken/fuseren

19 LA g r o u p 19 Als subsidiënt de professionalisering van de sector sterk stimuleren: Culture of asking Culture of giving Betere marketing Cultureel ondernemerschap Informatie en onderzoek Strategie 4: sector versterken

20 LA g r o u p 20 Als subsidiënt: cultuur meer zichtbaar maken: in de stad, op locatie, buiten de muren, in de openbare ruimte cultuur laten aansluiten bij actualiteiten: feestdagen, herdenkingen, evenementen -> levert op termijn een positievere beeld op van cultuur, werkt drempelverlagend (meer publiek) en leidt tot een grotere bereidheid tot subsidiëring Strategie 5: aansluiten zoeken

21 LA g r o u p 21 Algemeen bezuinigen Gericht bezuinigen Samenwerken Sector versterken Investeren Aansluiting zoeken

22 LA g r o u p 22 Wordt er weloverwogen bezuinigd? Denken we nog aan meer dan alleen het geld? Wie zet de alternatieven op een rijtje? Overleggen overheden en instellingen genoeg? Weten we voldoende? Brandende vragen

23 LA g r o u p 23 LA group Leisure & Arts Consulting Sarphatistraat 650 1018 av Amsterdam t +31 (0)20 550 20 20 f +31 (0)20 550 20 22 consult@lagroup.nl www.lagroup.nl


Download ppt "LA g r o u p 1 Stephen Hodes en Johan Idema Dordrecht, 25 januari 2011 Hetzelfde spel, andere regels Bijeenkomst Kunsten ‘92."

Verwante presentaties


Ads door Google