Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAugusta Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
2
Overzicht Wat? Doelen Waarom? Voordelen Effectiviteit Evaluatie Praktisch Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
3
Wat? PAL= Peer-assisted Learning. Concreet: oprichten van kleine studiegroepjes van studenten onder de begeleiding van een tutor (een oudere student). Klemtoon: faciliteren van het denk- en zoekproces van de tutees en het modereren van het gesprek hierover tussen de tutees onderling. – Doel: Academische en sociale integratie: vakspecifiek of opleidingsbreed Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
4
Doelen Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be Vakinhoudelijke en/of opleidingsbrede begeleiding – verbetering van de studieresultaten. Focus op de ontwikkeling van een effectieve en efficiënte studiemethodiek – positieve bijdrage aan de motivatie en het welbevinden van de student.
5
Waarom? Overaanbod aan passieve lesvormen Nood aan grondigere, actievere verwerking van leerstof Het opwekken van interesse voor de studie Leren van elkaar, met elkaar Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
6
Voordelen Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
7
Voordelen Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be Attest Faculteit PPW Decaan – CV ;-) Bedankingsfeestje Lidkaart T-shirt crew
8
Effectiviteit Uit Alexander, Lawrence T.; Gur, Ruben; Gur, Raquel; Patterson, Laura, Peer-assisted learning, Improving Human Performance Quarterly, Vol 3(4), 1974, 175-186: – “Conducted 2 experiments with a total of 51 undergraduates to examine the effectiveness of peer- assisted learning among college students. Results show that Ss in dyads learned a problem-solving skill significantly better than individual learners.” – “64% of Subjects increased course grades, resulting in increases on grade point averages of.44” Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
9
Effectiviteit = > Deze studie toont aan dat samen leren leren beter helpt om probleem-oplossend te werken dan alleen leren leren. Ze toont verder aan dat in 64% van de gevallen de resultaten stegen met een effectgrootte van.44 (hoog)! Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
10
Evaluatie – Vooraf: Studenten die zich aanbieden kort motivatiebriefje laten schrijven Minimum 10/20 na 2 e zit – Tijdens: Evaluatiebriefje (enkele korte vraagjes) voor zowel tutor als tutee – Achteraf Vragenlijst: werking bevragen Feedback Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
12
Praktisch Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be Duidelijke structuur Onderling overleg Geef genoeg voorbeelden Maak het niet te 'college-achtig' Probeer de studenten te betrekken – Antwoorden niet voorkauwen Rond de sessie af met een samenvatting
13
Praktisch Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be 26 oktoberDEADLINE inschrijving tutor 15 oktober t.e.m. 28 oktoberExtra info indien gewenst: - Aanpak via draaiboek - Checklist - Trainingsmodules Maandag 29 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Menselijke Erfelijkheidsleer Dinsdag 30 oktoberAlgemene inleiding: studeertips + Sessie 1 Individuele verschillen Woensdag 7 novemberSessie 2 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 14 novemberSessie 2 Individuele verschillen Woensdag 21 novemberSessie 3 Menselijke Erfelijkheidsleer Woensdag 28 novemberSessie 3 Individuele verschillen Woensdag 5 decemberAfsluitende sessie: Menselijke Erfelijkheidsleer + Algemene bloktips Woensdag 12 decemberAfsluitende sessie: Individuele verschillen + Algemene bloktips
14
Inschrijven? Dadelijk vooraan Of later … Onderwijs@psychokring.be (!) Deadline: 26 oktober (!) Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
15
BEDANKT! Psychologische Kring Leuven www.psychokring.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.