Download de presentatie
1
Het Aspergersyndroom
2
Genoemd naar de Oostenrijkse psychiater Hans Asperger (1944)
Het Aspergersyndroom een vorm van autisme Genoemd naar de Oostenrijkse psychiater Hans Asperger (1944)
3
Aard / oorzaak stoornis
Autisme (Asperger) is het gevolg van een organisch defect. Stoornis in de informatieverwerking van de hersenen.
4
Aard / oorzaak stoornis
Alle informatieprikkels die binnen komen worden als losse onderdelen waargenomen. Geen kwestie van opvoeden Puur aanleg Erfelijkheid kan een rol spelen
5
Mensen met het Aspergersyndroom hebben problemen met:
Kenmerken Asperger Mensen met het Aspergersyndroom hebben problemen met: Sociale interactie Communicatie Flexibiliteit in het denken
6
Hoe vaak komt Asperger voor bij jongeren
Minimaal 5000 kinderen en jongeren met autisme in Nederland (tot 20 jaar) Daarnaast minimaal 1000 kinderen en jongeren met Asperger
7
Invloed Asperger op ontwikkeling leerling
Naast de al eerder genoemde punten zijn er nog een aantal zaken die in het dagelijks leven invloed (kunnen) hebben zoals: Emotionele problemen Gebrekkige werkvaardigheden en inadequaat werkgedrag Weinig zelfredzaamheid
8
Ontwikkeling van het zelfbeeld
Belangrijkste: Een reëel zelfbeeld ontwikkelen Daarnaast zoeken naar de mogelijkheden en beperkingen die autisme (Asperger) meebrengt.
9
Gevolgen voor het functioneren op school
Overgang van basisschool naar het VO grote stap Wisselende klaslokalen Meerdere docenten Groter aantallen leerlingen in de school (denk aan leswissels en pauzes)
10
Mogelijkheden behandeling
Het is een stoornis die sommige weten te camoufleren, maar nooit zal vergroeien en ook niet door een gepaste opleiding of therapie zal verdwijnen.
11
Mogelijkheden behandeling
Medicatie De rol van de medicatie bij de behandeling van autisme is beperkt. Er zijn geen geneesmiddelen bekend die belangrijke verbeteringen teweegbrengen. Wel kunnen ze sommige symptomen verlichten of gedragingen verbeteren.
12
Hoe wordt de leerling begeleid in de school?
De school, de vakdocenten en de mentor zijn op de hoogte van de oorzaak en de kenmerken van de stoornis. Zij zullen hier zo veel mogelijk rekening mee houden tijdens de lessen en het opstellen van het schoolbeleid.
13
Literatuurlijst: M. Baard / D. van der Elst / M. van Leijenhorst
Ongewild lastig in de puberteit en adolescentie (2006) Uitgeverij: Pica, Huizen ISBN: Theo Peeters / Gery Quak (red.) Het Aspergersyndroom Autisme in het regulier en special onderwijs (2003) Uigeverij: Garant-uitgevers, Antwerpen / Apeldoorn ISBN:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.