Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJasper Simons Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl De omgeving van de mens Chris Schoon
2
3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Welke omgeving? De infrastructuur De voertuigen personenauto’s goederenvervoer gemotoriseerde tweewielers Intelligente Transportsystemen (ITS)
3
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl De principes in de geactualiseerde visie Duurzaam Veilig-principe Functionaliteit van wegen Homogeniteit van massa’s en/of snelheid en richting Herkenbaarheid van de vormgeving van de weg en voorspelbaarheid van wegverloop en van gedrag van weggebruikers Statusonderkenning door de verkeersdeelnemer Vergevingsgezindheid van de omgeving en van weggebruikers onderling
4
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Doorgaan met duurzaam veilige infrastructuur Duurzaam veilige infrastructuur: een geweldige gedragsbeïnvloeder Voorbeelden: Een bestuurder rijdt niet sneller dan met 30 km/uur een rotonde op Op een goede gebiedsontsluitingsweg remt een bestuurder niet plots om een erf op te rijden Op een goede gebiedsontsluitingsweg haalt een bestuurder niet in
5
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Ontwikkelingen in Duurzaam Veilig
6
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Nieuwe wegen: de ruimte is er Functionaliteit Homogeniteit Herkenbaarheid Vergevingsgezindheid Gebiedsontsluitingsweg - GOW
7
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (1) Gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom Rijrichtingscheiding (moeilijk overrijdbaar) Landbouwverkeer Vraag: wat is Duurzaam Veilig- kwaliteit Analyse / evaluatie Hoge kosten stroomweg 2+1-weg (provincie Overijssel)
8
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Bestaande wegen: beperkte fysieke ruimte (2) Gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom Fietsstroken Parkeren Ook hier: minimum kwaliteit Oplossingen Het combi-pad
9
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Het nieuwe principe: vergevingsgezindheid Bermen Semi-verharde berm Obstakelvrije zone Afschermen Geleiderail voor bomen? Nieuwe typen
10
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Nieuwe typen afschermingsvoorzieningen Cable barrierWICON
11
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Voertuigeisen als input voor eisen infrastructuur Duurzaam Veilig-principe: homogeniteit Gelijkwaardigheid in snelheid, richting en massa Type botstestBotssnelheid (km/uur) Wettelijke eisEuroNCAP Frontaal5664 Flank (auto)5050 Flank (paal)-28 Achter-- Voetganger4040
12
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Wat betekent dit voor het wegontwerp? Waar snelverkeer mengt met fietsers/voetgangers: max. 30 km/uur Waar personenauto’s elkaar kruisen: max. 50 km/uur Waar een kans is op frontale aanrijdingen: max. 70 km/uur Waar obstakels langs de weg zijn: afstand tot rijbaan
13
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Voertuigveiligheid: homogeniteit Positieve ontwikkelingen Elektronische stabiliteitscontrole (ESC) Toename gordelgebruik; airbags Eisen voor voetganger-vriendelijk autofront (2005); in de toekomst hopelijk ook specifiek voor fietsers Nog weinig homogeniteit voertuigen onderling (incompatibiliteit) Mix vracht- en personenauto’s Toename massa personenauto’s Afwijkende bumperhoogte SUV’s en pick-ups
14
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Goederenvervoer: homogeniteit Twee gekwalificeerde wegennetten voor goederenvervoer: Voor zwaar transport Licht transport Hierop afstemmen: Voertuigen Opleidingen
15
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Stadsvoertuigen?
16
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Gemotoriseerde tweewielers: géén homogeniteit Moeilijk inpasbaar in Duurzaam Veilig Bij hoge snelheid hoge kwetsbaarheid Verbeteren van risicobewustzijn en risicoperceptie Gevarentoets voor brom- en snorfietsers Getrapt rijbewijs gewenst (leertraject in fasen)
17
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Intelligente Transportsystemen (ITS) - Uitgangspunten ITS verdient een prominente plaats in de Duurzaam Veilig-visie Vier ITS-niveaus: 1. Informeren 2. Waarschuwen 3. Interveniëren 4. Volledige automatisering van de verkeerstaak
18
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Intelligente Transportsystemen (ITS) - Veiligheidstoepassingen Navigatieapparatuur: ook veiligste route Informeren en waarschuwen (en ingrijpen) Lokale snelheidslimiet (ISA) Afstand tot voorligger (ACC) Lane keeping (LDWA) Smart key (zie presentatie Divera Twisk)
19
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Intelligente Transportsystemen (ITS) - Effecten en bijeffecten Op de langere termijn slachtofferbesparing van 40% (OECD, 2003) ITS alleen veel potentie wanneer: Goede uitontwikkeling van de systemen Voldoende acceptatie Kans op schadelijke bijeffecten: Als gedragsadaptatie plaatsvindt Als te veel informatie op verkeerde momenten wordt aangeboden
20
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl Samenvattend Infrastructuur Positieve resultaten geboekt Nog niet alle problemen opgelost Wel kwaliteitszorg: onderzoek, experimenten Voertuigen Voertuigeisen belangrijk voor homogeniteitsprincipe Intelligente Transportsystemen (ITS) Inzetten op informerende en waarschuwende varianten Vooralsnog doorgaan met ‘traditionele’ maatregelen
21
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens www.swov.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.