Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnna Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal Ferry X. Goossens, en Ireen de Graaf
2
Inhoud Auteurs Triple P Campagne ‘Positief Opvoeden’ Motivatie Doel Fasen Resultaten Bereik Boodschap- overdracht Waardering Campagnesucces Bronnen
3
Auteurs Ferry X. Goossens Trimbos-instituut Onderzoek preventieprogramma’s
4
Auteurs Ireen de Graaf Trimbos-instituut Onderzoeken en implementeren Triple-P interventies
5
Triple P ‘Positive Parenting Program’ of ‘Positief Pedagogisch Programma’ Opvoedingsondersteuning Interventies op 5 niveaus: Niveau 1 tips en hulp Niveau 2 informatie Niveau 3 advies Niveau 4 intensieve training Niveau 5 gezinsinterventie
6
Campagne ‘Positief Opvoeden’ Motivatie Instelling vaak moeite om ouders te bereiken met opvoedingsondersteuning Oorzaken: Onbekendheid aanbod Schaamte Hulp vragen bij opvoeding = ongewoon
7
Campagne ‘Positief Opvoeden’ Doel Normaliseren stellen van opvoedvragen d.m.v. invloed oorzaken verminderen Houding ouders t.a.v. opvoedingsondersteuning of –hulp zoeken veranderen
8
Campagne ‘Positief Opvoeden’ Fasen: 1 e fase: bereiken doelgroep www.positiefopvoeden.nl www.positiefopvoeden.nl 3 grote mediamomenten (tv-spotjes, krantenartikels, posters, …) 2 e fase: normaliseren stellen opvoedvragen Tipkranten (info over opvoeding en ondersteuning)
9
Campagne ‘Positief opvoeden’ 3 fasen: 3 e fase: ouders overtuigen om Triple-P interventies te benutten (nog te onderzoeken in 2011)
10
Resultaten Bereik ‘geholpen herinnering’ en ‘herkenning’ Bezoek website
11
Resultaten Boodschapoverdracht 5 over te dragen boodschappen: Dat elke ouder wel eens vragen heeft over de opvoeding (1) Dat het gewoon is om met anderen over opvoeden te praten(2) Dat het gewoon is om informatie op te zoeken over opvoeden (3) Dat het gewoon is om hulp te vragen bij de opvoeding (4) Dat alle kinderen wel eens lastig kunnen zijn (5)
12
Resultaten Waardering 5 puntenschaal Mooi Opvallend Geloofwaardig Duidelijk Informatief Niet irritant Aansprekend
13
Campagnesucces Succes Normaliseren stellen van opvoedvragen Startpunt voor verdere initiatieven Nog te bepalen Gaan ouders wel tot actie over? Zijn er genoeg ouders bereikt? Wegen de kosten op tegen de baten?
14
Bronnen Goossens, F., & De Graaf, I. (2010). Campagne maakt stellen van opvoedvragen normaal. Jeugd en Co Kennis, 4, 24-33. Trimbos Instituut. (2011). De heer drs. F.X. (Ferry) Goossens. Geraadpleegd op 4 december 2011, op http://www.trimbos.nl/over- trimbos/medewerkers/g/goossens-fx Trimbos Instituut. (2011). Mevrouw dr. I.M. (Ireen) de Graaf. Geraadpleegd op 4 december 2011, op http://www.trimbos.nl/over- trimbos/medewerkers/g/graaf-im-de Hulpverleningsdienst Groningen. (2009). Groningen gaat steeds gezonder zorgen. Geraadpleegd op 4 december 2011, op http://www.mailtomail.nl/extern/viewmailing.m2m?m=b1e3066cdf5e358e2fc 2ff7fd14dbd7e&o=9ed7c279c095a222e63177185fb4f29b
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.