Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdErik Dijkstra Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Structuur van Seneca Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
2
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers
3
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren
4
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren a.d.h.v. het politieke debat.
5
Zie hoofdstuk 3 van Seneca
Het Nut van Maatschappijleer: leerlingen opvoeden tot democratische burgers door ze te leren maatschappelijke problemen te analyseren a.d.h.v. het politieke debat. Zie hoofdstuk 3 van Seneca
6
Zie hoofdstuk 4 van Seneca
Om te kunnen analyseren, is het nodig een aantal definities te kennen, zoals Actor Waarde, norm en belang Beleid Compromis Zie hoofdstuk 4 van Seneca
7
Zie hoofdstuk 6 van Seneca
Orde in de politieke chaos, krijgen we door de volgende vragen te stellen: Wie zegt… …Wat …Waarover… …en Welke regels horen daarbij Zie hoofdstuk 6 van Seneca
8
Zie hoofdstuk 7-9 van Seneca
1. Wie zegt… (actoren) Links Mens is goed en sociaal geboren – slecht gedrag komt door de omgeving Talenten gelijk verdeeld => mensen gelijkwaardig => iedereen kan en mag meebeslissen Rechts Mensen worden gedreven door eigenbelang – slecht gedrag komt uit mensen zelf Talenten ongelijk verdeeld => de één kan meer dan de ander => elite mag beslissen Zie hoofdstuk 7-9 van Seneca
9
1a. Debat of strijd? Zie hoofdstuk 8, 11 Seneca
Extreem links: strijd over het algemeen belang Centrum: debat over waarden en belangen Extreem rechts: strijd over vaste waarden Zie hoofdstuk 8, 11 Seneca
10
1b. Ideologieën van het centrum
Socialisme Liberalisme Conservatisme Confessionalisme Zie hoofdstuk 9 Seneca
11
1c. Politieke partijen Zie hoofdstuk 10 Seneca Socialisme GL SP PvdA
TON staat voor Trots Op Nederland (Rita Verdonk). Ton Olgers zit een stuk linkser dan TON. Socialisme GL SP PvdA Liberalisme D VVD Conservatisme TON PVV Confessionalisme CU CDA SGP Zie hoofdstuk 10 Seneca
12
2. …Wat (thema-onderwerpen)
Parlementaire Democratie politieke keuzevrijheid versus efficiënt bestuur Rechtsstaat privacy versus veiligheid Verzorgingsstaat bestaanszekerheid versus eigen verantwoordelijkheid Pluriforme Samenleving vrijheid van godsdienstige dwang (scheiding kerk-staat) vrijheid om politiek te bedrijven vanuit levensovertuiging (gd-vrijheid) Zie hoofdstuk 4 en 12 van Seneca
13
2a. Parlementaire democratie
Machtsvraag: hoe moet de politieke macht verdeeld worden in een land? Iedereen (democratie) Volksdemocratie Anarchisme Directe Democratie Parlementaire Democratie Alleen de besten (elite) Presidentiële democratie Oligarchie / Junta Eénpartijstaat / Theocratie Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca
14
2b. Rechtsstaat Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca
Mensenrechtenvraag: hoeveel rechten moeten burgers hebben t.o.v. de staat? Alles Anarchie (geen overheid) Nadruk op sociale grondrechten Nadruk op klassieke grondrechten Geen Law and order Politiestaat Politiestaat en totalitaire staat Zie hoofdstuk 13 en 15 van Seneca
15
2c. Verzorgingsstaat Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca
Welzijnsvraag : Hoe moet de overheid zorgen voor het welzijn van de inwoners? Volledig Ruilhandel of planeconomie Scandinavische verzorgingsstaat Rijnlandse verzorgingsstaat Niet Angelsaksisch verzorgingsstaat Corporatisme Nachtwakers-staat Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca
16
2d. Pluriforme samenleving
Samenlevingsvraag: Hoe moet omgegaan worden met de verschillende meningen en culturen in een land? Diversiteit is goed Salad bowl Melting pot (integratie) Eenheid is goed Segregatie Assimilatie Genocide Zie hoofdstuk 14 en 16 van Seneca
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.