Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJelle Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
7 maart 2009
2
Die zich uitdrukt door ‘signs and symptoms’ in ‘mind and body’ (Organon: af. 6, 8, 11, 14, 22) Deze expressies zijn het enige wat ziek is in een mens (Organon: aforismen 8, 17) Lichamelijk is niveau 1 en 2 Geestelijk is niveau 3 en 4 Deze tekenen en symptomen zijn expressies van de verstoring en vormen een repetitief, coherent en betekenisvol patroon voor de homeopaat.
3
Fysiek: materiële niveau, meest dichte, het enige tastbare Energetisch: etherisch niveau, resoneert met de elementen, virussen en bacteriën Emotionele: astrale, hogere en lagere gevoelens, individuele en collectieve Mentale: causale of psychologische, resoneert met dualiteit en polariteit Vitale: scharnierniveau, zieleniveau
4
Is een ervaring, een gewaarwording Die we via onze zintuigen kunnen waarnemen en via taal kunnen verwoorden De uitdrukkingen van die verstoring persisteren doorheen de niveaus, de besproken onderwerpen, de tijdsperiode in iemands leven, de anekdotes, voorkeuren, hobby's, domeinen, relaties enz All levels all of the time
5
Niveau 1: al wat niet tot de pathologie behoort, verwijst naar het vitale Niveau 2: de hoeveelheid, beschikbaarheid, distributie van energie (generaliteiten) Niveau 3: niet het verhaal op zich maar hoe het verhaal ervaren is, behoort tot het vitale Niveau 4: niet het bewuste maar wat naar het onderbewuste is verdrongen: angsten, dromen, delusions Niveau 5: de directe ervaring zelf
6
De vitale verstoring wordt tijdens de anamnese uitgedrukt in woorden en bewegingen Wanneer het om houding, (hand-) beweging, mimiek, gesticuleren gaat, spreken we van lichaamstaal Observatie wordt ook vertaald in woorden rubrieken
7
De aanpak verschilt naargelang de leeftijd Het doel blijft hetzelfde: de vitale verstoring te ‘zien’ in de uitdrukkingen op alle niveaus Dit ‘inzien’ volgt uit de observatie, feiten, beschrijvingen Daarop wordt een constitutiemiddel (= een middel voor de zieke, niet de ziekte. Aforisme 1) voor geschreven
8
Observatie is van groot belang Het relaas van de ouder (s) dat het gedrag en de gewoontes van het kind beschrijft De toestand van de moeder tijdens de zwangerschap (ook de toestand van vader kan bepalend zijn) Het vitale gevoel van vader of moeder
9
Observatie is zeer belangrijk: niet alleen hoe het kind er uit ziet, hoe het beweegt, ruikt, ‘praat’, maar ook hoe het communiceert met de ouder(s) en/of de homeopaat Het relaas van de ouders De toestand van de ouder(s) kennen kan helpen
10
Kunnen vaak zelf angsten, voorkeuren, dromen (enz) verwoorden Tekeningen kunnen helpen Inlichtingen van de ouders zijn behulpzaam Interactie tussen kind, ouders en homeopaat is belangrijk
11
Anamnese zoals bij volwassenen maar met meer gerichte vragen Eventueel aangevuld met relaas van de ouders maar vaak niet nodig Manier van communiceren met homeopaat en ouders Wanneer gesloten: over iemand anders laten praten (broer, vriend, buur)
12
Wanneer de vitale verstoring niet duidelijk doorheen de verschillende niveaus te bemerken is, dan de rubrieken kiezen op het diepste niveau (bv delusions) Een andere mogeijkheid is van het meest SRP symptoom/rubriek te vertrekken Indien delusions niet duidelijk: eventueel op typologie (mind, generals and KN) voorschrijven
13
Indien dit ook niet duidelijk is: een klinisch voorschrift op niveau 2 maken aan de hand van zo specifiek mogelijke rubrieken Voorschrift op feiten, modaliteiten en generaliteiten is meer betrouwbaar dan algemene mindrubrieken of vage indrukken
14
Observatie, constateren wat is. Luisteren, (in-)zien ‘wat is’, begrijpen Enkel de woorden van de patiënt gebruiken Geen case maken!
15
Observatie: Lynn C. Zuigeling: Yedra R., Seppe M. Peuter: Gordana B., Merel J. (PGA 2006) Kleuter: Marta M. Lagere school: Wout S. (PGA 2006) Pre puber: Nikolai K.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.