De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen."— Transcript van de presentatie:

1 Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen

2  Projectdoelen  Ervaring opdoen met casemanagement  Werken aan een doorgaande begeleidingslijn VO – HBO, MBO – HBO  Zicht krijgen op mogelijkheden en beperkingen om studie-uitval en vertraging te verkomen, door middel van een onderop-benadering, concreet: het volgen van studenten in het 1 e en 2 e jaar van de studie gedurende 2 jaren (05-06 / 06-07).  Het opsporen van de onzichtbare student met een beperking en het achterhalen van de redenen en belemmeringen FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

3 Beoogde resultaten:  Ervaringen opdoen met het werken in een nieuwe rol als casemanager  Inschatting van de geïnvesteerde tijd per case  De soorten acties per beperking  Minder uitval, beter studierendement en meer studievreugde bij deelnemers (ervaringen)  Format voor logboeken en analyse van gegevens  Het opsporen van “onzichtbare”, zich niet kenbaar makende studenten  Ervaringen met het onderhouden van een intern- en extern netwerk  Aanbevelingen ten aanzien van de begeleidingsketen in de instelling FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

4  Er is sprake van een case, d.w.z. een cliënt(student) of een cliëntsysteem  Er moet gemanaged worden; er moet iets geregeld, gecoördineerd of georganiseerd worden.  Het casemanagementtraject wordt alleen toegepast in geval van complexe problematiek of continuïteitsproblematiek.  De positie van de casemanager tegenover de hulpvrager en hulpverlener dient een onafhankelijke te zijn.  Casemanagement is geen beroepgebonden activiteit. FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

5  Coördinatie of makelaarsmodel  Regelen en coördineren van hulp  Coördinatie + model  Regelen en coördineren van hulp plus directe bemoeienis van de casemanager  Intensieve model  Regelen en coördineren van hulp plus veel directe bemoeienis van de casemanager FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

6  Op het niveau van instellingen  Op het niveau van teamoverleg  Op het niveau van uitvoerende hulpverlening FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

7 Do’s:  Bekend zijn met inhouden, ervaringsdeskundige zijn  Betrokken zijn bij voorlichting  Pro actief zijn  Spin in het web begeleiding en advisering  Luis in de pels van het management  Duidelijk zijn over rol functie verantwoordelijkheden  Verwijzingsformats maken  Zorg voor teamleren  Zorg voor collegiale consultatie FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

8 Dont’s:  Niet ongeduldig of gefrustreerd  Voorkom heldengedrag  Stap niet in vader of moederrol  Neem verantwoordelijkheid va de student niet over  Wordt niet de absolute expert, maar werk aan kennisdeling FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM

9 Vergroten van draagvlak onder docenten en begeleiders t.a.v. studenten met een functiebeperking WINDESHEIMFONTYSWINDESHEIMFONTYS


Download ppt "Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen."

Verwante presentaties


Ads door Google