Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdCasper Adam Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen
2
Projectdoelen Ervaring opdoen met casemanagement Werken aan een doorgaande begeleidingslijn VO – HBO, MBO – HBO Zicht krijgen op mogelijkheden en beperkingen om studie-uitval en vertraging te verkomen, door middel van een onderop-benadering, concreet: het volgen van studenten in het 1 e en 2 e jaar van de studie gedurende 2 jaren (05-06 / 06-07). Het opsporen van de onzichtbare student met een beperking en het achterhalen van de redenen en belemmeringen FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
3
Beoogde resultaten: Ervaringen opdoen met het werken in een nieuwe rol als casemanager Inschatting van de geïnvesteerde tijd per case De soorten acties per beperking Minder uitval, beter studierendement en meer studievreugde bij deelnemers (ervaringen) Format voor logboeken en analyse van gegevens Het opsporen van “onzichtbare”, zich niet kenbaar makende studenten Ervaringen met het onderhouden van een intern- en extern netwerk Aanbevelingen ten aanzien van de begeleidingsketen in de instelling FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
4
Er is sprake van een case, d.w.z. een cliënt(student) of een cliëntsysteem Er moet gemanaged worden; er moet iets geregeld, gecoördineerd of georganiseerd worden. Het casemanagementtraject wordt alleen toegepast in geval van complexe problematiek of continuïteitsproblematiek. De positie van de casemanager tegenover de hulpvrager en hulpverlener dient een onafhankelijke te zijn. Casemanagement is geen beroepgebonden activiteit. FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
5
Coördinatie of makelaarsmodel Regelen en coördineren van hulp Coördinatie + model Regelen en coördineren van hulp plus directe bemoeienis van de casemanager Intensieve model Regelen en coördineren van hulp plus veel directe bemoeienis van de casemanager FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
6
Op het niveau van instellingen Op het niveau van teamoverleg Op het niveau van uitvoerende hulpverlening FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
7
Do’s: Bekend zijn met inhouden, ervaringsdeskundige zijn Betrokken zijn bij voorlichting Pro actief zijn Spin in het web begeleiding en advisering Luis in de pels van het management Duidelijk zijn over rol functie verantwoordelijkheden Verwijzingsformats maken Zorg voor teamleren Zorg voor collegiale consultatie FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
8
Dont’s: Niet ongeduldig of gefrustreerd Voorkom heldengedrag Stap niet in vader of moederrol Neem verantwoordelijkheid va de student niet over Wordt niet de absolute expert, maar werk aan kennisdeling FONTYSWINDESHEIMFONTYSWINDESHEIM
9
Vergroten van draagvlak onder docenten en begeleiders t.a.v. studenten met een functiebeperking WINDESHEIMFONTYSWINDESHEIMFONTYS
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.