Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheodoor Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Een vervelend gesprek? WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
2
Inhoudelijke opzet Basisprincipes communicatie Vervelend gesprek
Non-verbale communicatie Actief luisteren Vervelend gesprek Slecht-nieuws gesprek Gesprekstechnieken
3
Non-verbale communicatie
Het effect van de boodschap wordt slechts voor 7% bepaald door de gebruikte woorden Intonatie: 38 % Lichaamstaal: 55 %
4
Opdracht… Zeg om en om tegen elkaar de zin: “waarom heb je me dat niet eerder verteld?” Laat elke keer een andere emotie de boventoon voeren (boos, teleurgesteld, blij, verdrietig, vragend, verwijtend….. Enz.) Merk de non-verbale communicatie op en merk op wat het met je doet.
5
Intonatie Lichaamstaal Spreektempo Toonhoogte Ritme Volume Houding
Gezicht/oogcontact Gebaren …
6
Actief luisteren Aandachtgevend gedrag Samenvatten
7
Aandachtgevend gedrag
Non - verbaal verbaal: mm, ja, ga door, precies stiltes durven laten bestaan
8
Samenvatten doel: aan de ander laten weten dat je luistert
geeft structuur aan het gesprek in eigen woorden weergeven: “je zegt dus dat ……..” niet beoordelend (vervolgens dóórvragen)
9
Slecht nieuwsgesprek Gevaren:
Uitstellen, er omheen draaien, niet vertellen Vragen stellen in de hoop dat de ander “het wel door heeft” Jezelf rechtvaardigen Ontkrachten (het is niet zo erg) Rationaliseren (het moest wel gebeuren)
10
Fasen Slecht nieuwsgesprek
Aandachtspunten vooraf Gesprek voorbereiden Start met bericht Verlagen frustratieniveau (reactie ouders accepteren) Oplossingen/perspectief verkennen Afspraken maken/contact onderhouden
11
Fasen verwerking Ontkenning Boosheid Verdriet
Acceptatie (na perspectief bieden)
12
Gesprekstechnieken 1: omgaan met communicatiestijlen
Ouder Kritische ouder Verzorgende ouder Volwassene Kind Aangepaste kind Natuurlijke kind
13
Communicatiestijl Basis Kernbegrippen Typerend Ouder Kritische ouder Verzorgende ouder Aangeleerd Normatief Traditioneel Normen Waarden Tradities Omdat ik dat wil Ik moet dat doen Zo zijn de regels Volwassenen Verstandelijk Doelmatig Rationeel Verzamelen van gegevens Verwerken van Toetsen van en aan de realiteit Het berekenen van waarschijnlijkheden Ik denk dat dit belangrijk is Hoe bepaalt u dat? Zullen wij het op deze wijze bekijken Kind Aangepaste kind Natuurlijke kind Rebellerende kind Emotioneel Gevoelig Spontaan Reageren op basis van gevoel Uitvluchten Excuses Ik wil Mag ik? Ik ben bang dat
14
Complementair…
15
Kruistransactie
16
Verborgen transactie
17
Gesprekstechnieken 2: interventies
Inhoud Procedure Interactie Gevoel/emotie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.