De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het kind als regisseur van zijn eigen kennis

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het kind als regisseur van zijn eigen kennis"— Transcript van de presentatie:

1 Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
11 maart 2008 GelderVeste Het kind als regisseur van zijn eigen kennis

2 Doel van presentatie. Gebruik van ICT-middelen in de basisschool
Mogelijkheden digitale videocamera Beelden geven

3 Waarom documentaires? Subsidie
Kinderen meer betrokken maken bij hun leerproces Ingaan op de visueel ingestelde maatschappij in deze tijd ICT integreren in het onderwijs

4 Aandachtspunten Past het maken van documentaires bij de visie van de school? Kunnen kinderen dit zelfstandig ? (zelfstandig werken of zelfverantwoordelijk leren) In hoeverre bevordert het maken van documentaires het samenwerkend leren? Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen?

5 De visie van de school Jenaplan
- Wereldoriëntatie het hart van het onderwijs Meervoudige intelligentie - Alle intelligenties komen aan bod Natuurlijk leren - activerende leeromgeving - betekenisvolle context - leerlingen leren samenwerken

6 Kunnen kinderen dit zelfstandig
Stappenplan Handleidingen Website; Wanneer? Binnen M.I. wereldoriëntatielessen Begeleiden

7 De begeleiding Inrichten van een activerende leeromgeving
Duidelijke kennisdoelen stellen (weetkaarten) Procesbegeleiding Video’s op internet plaatsen

8 Samenwerkend leren Kinderen hebben verschillende intelligenties
Kinderen hebben elkaar nodig

9 Proces Keuze maken om een documentaire te maken Placemat Doekaart
Een groepje maken om het uit te voeren Naar Stappenplan uitvoeren Documentaire aanbieden aan de leerkracht

10 Een samenvatting Presentatie

11 Betekenisvolle situaties Contextvolle kennis
Wat is de meerwaarde van het maken van documentaires voor de Piersonschool en het onderwijs in het algemeen? Betrokkenheid Zien van samenhang Interactief leren Betekenisvolle situaties Contextvolle kennis Actieve rol van de leerling Zelf produceren van kennis i.p.v reproduceren Wij denken het antwoord gevonden te hebben in het constructivisme. Dit is

12 Helemaal zelfstandig…
rivieren en dijken

13 Materialen Video camera/ met mini dv
Computer met een firewire aansluiting Bewerkingsprogramma ( moviemaker of pinnacle) Ruimte om video te plaatsen ( you tube, eigen ruimte van school xs4all , kennisnet videoportal.kennisnet.nl)

14 Nog meer voorbeelden Opnemen van boekenkring voorbeeld

15 vragen?


Download ppt "Het kind als regisseur van zijn eigen kennis"

Verwante presentaties


Ads door Google