De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bacheloropleiding Informatiekunde stand van zaken na het panelbezoek Faculteitsdag 20 april 2012 Frank Wester.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bacheloropleiding Informatiekunde stand van zaken na het panelbezoek Faculteitsdag 20 april 2012 Frank Wester."— Transcript van de presentatie:

1 Bacheloropleiding Informatiekunde stand van zaken na het panelbezoek Faculteitsdag 20 april 2012 Frank Wester

2 Onderwerpen Wat is er gebeurd tot 4 april 2012 (in vogelvlucht) Curriculum en plaats in het onderwijsaanbod Panelbezoek op 4 april Accreditatie met voorwaarden Wat is er nog te doen: personeel/organisatorisch Wat is er nog te doen: onderwijsontwikkeling Belangstelling van studenten? Vragen?

3 Wat is er gebeurd tot 4 april 2012 (in vogelvlucht) 1 september 2006: stop bedrijfskundige afstudeervariant :-( herfst 2008: idee van bachelor Informatiekunde (cursusafzet!) “Wel zou een groot deel van het cursusaanbod uit de bacheloropleidingen van de twee faculteiten een plaats moeten krijgen in deze nieuwe bacheloropleiding, die bijvoorbeeld Informatiekunde of Informatiemanagement zou kunnen gaan heten.” maart 2010: CVB akkoord (na schrijven business case) april 2010: start werkgroep Informatiekunde (Lex, Gerrit, Stef, Rogier, Frank) juni 2010: O&O akkoord met curriculum; start schrijfproces CDHO maart 2011: consulteren zusterfaculteiten (tbv CDHO) juni 2011: aanvraag doelmatigheid bij CDHO (OCenW) oktober 2011: positief besluit CDHO november 2011: aanvraag toets nieuwe opleiding (TNO) maart 2012: voorbereiding panelbezoek

4 Curriculum (propedeuse) Startpakket Inleiding informatica Organisatie en management [MW](?? – misschien toch Databases!) Communicatietechnologie Databases Discrete wiskunde A Model-driven development Objectgeoriënteerd analyseren en ontwerpen Objectgeoriënteerd programmeren in Java 1 Ontwikkelpracticum Procesmanagement [MW] Projectmanagement: inrichten van projecten [MW] Webapplicaties: de clientkant Webcultuur Propedeuseproject informatiekunde

5 Curriculum (postprop.) Academische competenties in de bachelor Administratieve organisatie [MW] Context van informatica Ethiek in de ict-bedrijfswereld Faseren en probleemstellen (AV 6) [MW] Inrichten en beheren van ict Kwaliteitsmanagement [MW] Objectgeoriënteerd programmeren in Java 2 Ontwerpen van mens-machine-interactie Onderzoek als genre en empirische cyclus (AV 5) [MW] Practicum informatiekunde (werktitel) Projectmanagement: beheersen van projecten [MW] Requirement elicitation (werktitel) Schrijfpracticum 1: Zakelijk schrijven [CW] Software engineering Vrije ruimte (5) Gebonden keuze informatica (2 uit 8) Gebonden keuze overig (2 uit 8) Afstudeerproject bachelor informatiekunde (4)

6 Plaats in het onderwijsaanbod

7 Panelbezoek op 4 april Panel: prof. dr. G. Dedene (voorzitter), prof. dr. S. Brinkkemper, prof. dr. J. Pieters, R. Verbij BSc (studentlid) drs. W. Vercouteren (secretaris); E. Lansink (NVAO) Gesprekken met: opleidingsmanagement (Lex, Gerrit, Stef, Rob Kusters, Frank) werkveld (Ordina, APG (2*), HEC/ROI, Capgemini) vertegenwoordigers kwaliteitszorg (Frans, Harald, Henk, Karel, Sjors vd H.) docenten (INF: Harold, Harrie, Herman, Marko, Paul) (MW: Lianne Cuijpers, Guy Janssens, Thomas van Zanten) studenten/alumni: Willem Clements, Mirjam van Es, Lex Hegt (tel.), Jakob Hilbolling, Jorgen de Wit

8 Positief advies aan NVAO met voorwaarden Advies NVAO: opleiding kan worden geaccrediteerd Twee voorwaarden: 1. geef veel aandacht aan de onderdelen van het curriculum die nog niet zijn ontwikkeld (zoals het Practicum informatiekunde en de cursus Requirements elicitation) die de verbinding vorming tussen de MW- en INF-aspecten van de opleiding 2. besteed in Requirements elicitation aandacht aan modellering en consistentieonderzoek van eisen en specificaties Opleiding mag na accreditatie direct van start Voorwaarden worden later door NVAO getoetst Probleem?

9 Wat is er nog te doen: personeel/organisatorisch Personeel Werven UD Informatiekunde (1.0 fte - toestemming CVB al binnen) Aantrekken deeltijdhoogleraar/programmaleider (0.2 fte - idem) Organisatorisch Vaststellen Onderwijs- en examenregeling (aanvulling op OER 2012-2013) Inschrijving openen (streefdatum: zomer 2012) Promotie opleiding (bij eigen + nieuwe studenten) Omboeken studenten (FTC)

10 Wat is er nog te doen: onderwijsontwikkeling Propedeuseproject informatiekunde (aanpassing van Propedeuseproject informatica) Academische competenties in de bachelor (Informatiekunde) (aanpassing van ACiB Informatica) Requirements elicitation (nieuwe cursus – cvos?) Practicum informatiekunde – cvos! Afstudeerproject bachelor informatiekunde (aanpassing van Afstudeerproject bachelor informatica) Overige modulen zijn bestaande cursussen van INF, MW (e.a.)

11 Belangstelling van studenten? Studenten die meededen op 4 april: “Ik kijk uit naar het moment dat ik me kan laten omboeken naar de studie Informatiekunde!” “Ook ik laat me direct omboeken naar de nieuwe studie Informatiekunde zodra dit mogelijk is. (ik heb inmiddels al een blok van drie nieuwe modules besteld, waarvan twee modules van de faculteit Managementwetenschappen :-)” Uit mail van andere student op 30 maart: “Met grote belangstelling heb ik jullie aanzet tot de nieuwe opleiding Informatiekunde gevolgd. Ik begrijp dat de aanvraag inmiddels de deur uit is. Ik zag uw naam bij het document staan, vandaar dat ik u mail. Ik heb mijzelf ingeschreven voor drie startmodulen van de bacheloropleiding Informatica (inl.inf., dB’s en discr.Wis A), maar ben nog wat afwachtend omdat ik voor langere termijn bij Informatica voel dat ik iets teveel vanuit de invalshoek van de computer bezig ben. Ik zoek meer een verdiepingsslag op het gebied van informatiestromen vanuit meerdere invalshoeken (communicatie, economie, filosofie etc.).”

12 Vragen?


Download ppt "Bacheloropleiding Informatiekunde stand van zaken na het panelbezoek Faculteitsdag 20 april 2012 Frank Wester."

Verwante presentaties


Ads door Google