Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Communicatiebeleid Onderneming
Public Relations Institutionele reclame Publiciteit Face to face communicatie Promotie Reclame E. Commerce Sales Promotion Persoonlijke Verkoop Promotiebeleid
2
Public relations Institutionele reclame = beinvloeding stakeholders (corporate advertising) Publiciteit = free publicity. Geloofwaardiger dan reclame maar niet beinvloedbaar Face to face communicatie = persconferenties en interviews. Goed voorbereiden Promotiebeleid
3
Reclame Massacommunicatie Eenrichtingsverkeer Geen interactie mogelijk
Relatief goedkoop per bereikt adres Lage impact Doel: Attitude en gedragsverandering bewerkstelligen. Promotiebeleid
4
Wanneer is reclame zinvol?
Als er sprake is van differentiatie Als er verborgen kwaliteiten zijn Als er sterke concurrentie is Als er emotionele waarden zijn Als er sprake is van een consistent marketingbeleid Promotiebeleid
5
Reclameplan Probleemanalyse Doelplanning Middelenplanning Feed back
Promotiebeleid
6
Probleemanalyse Sterkten van het product of de dienst
Zwakten van product en of dienst Marktomschrijving Beoogde doelgroepen vaststellen Dit is de input voor: Reclamebureau Promotiebeleid
7
Doelplanning Wat wil ik bereiken. Cognitief = van onbekend naar bekend
Affectief = van begrip naar overtuiging Conatief = van overtuiging naar actie Verschillende klassiek hierarchische modellen geven hier uitleg aan. Promotiebeleid
8
Middelenplanning Kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van media
Budgettering Advertisingmix Promotiebeleid
9
Kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van media
Kwalitatieve eigenschappen Mediumprofiel Communicatie - vermogen Kwantitatieve eigenschappen Bereik Dekking Waste Kosten per 1000 Frequentie Promotiebeleid
10
Budgettering Percentagemethoden Op basis van uitgaven concurrentie
Vast bedrag per product Anticyclisch budgetteren pragmatische methode (zoveel als mogelijk of sluitpost) Taakstellende methode Promotiebeleid
11
Advertisingmix Boodschap = communiceren van instrumentele en expressieve eigenschappen v/h product Vormgeving = Afhankelijk van medium, grootte, kleurgebruik, plaats etc. Frequentie = afhankelijk van tarieven en kosten Dragers = zie mediumtypen Promotiebeleid
12
Feed back Zijn de voorgenomen doelen bereikt met het daarvoor beschikbare budget? Promotiebeleid
13
Enkele andere reclamebegrippen
Collectieve reclame: promoten v/e product of dienst v/e bedrijfstak Cooperatieve reclame: gezamenlijk bewerken v/d eindafnemer door verschillende partijen bedrijfskolom Combinatie reclame: Reclame om consumenten naar een koopgebied te trekken Promotiebeleid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.