De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Les 4 - UGC & Social Media I-C1F, sabine.craenmehr@han.nl, 05-09-12.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Les 4 - UGC & Social Media I-C1F, sabine.craenmehr@han.nl, 05-09-12."— Transcript van de presentatie:

1 les 4 - UGC & Social Media I-C1F,

2 Vandaag User Generated Content Tragedy of the commons Creative Commons
The long tail Prosumer Onderzoek: Wat is Social Media?

3 Doel Je krijgt inzicht in het onderscheid en de samenhang van UGC en Social Media. Je kent de belangrijkste termen die bij UGC horen en je kunt die toepassen in een onderzoek naar social media.

4 Wat is UCG? “User-generated content (letterlijk vertaald: door gebruikers gegenereerde inhoud) is een inhoudelijke bijdrage van een professionele of niet-professionele gebruiker aan een online medium.” Wikipedia, (geraadpleegd op 31 augustus 2012),

5 3 Richtlijnen UCG moet min of meer openbaar gepubliceerd worden.
Degene die het publiceert moet eigen inbreng hebben gehad in het totstandkomen van het materiaal. Content mag niet gecreëerd zijn in een professionele werkomgeving. De Jong, Leon. Wat is User Generated Content? (geraadpleegd op 31 augustus 2012), pdf

6 Voorbeelden?

7

8

9

10 maar ook...

11

12

13

14

15 Enorme groei

16

17 Populair? Diversiteit Snelheid Toegespitst op doelgroep
Geen censuur of vervorming Tolerantie voor aanpassen en reviseren Kortom: Sociaal!

18 Nadelen Lagere kwaliteit Rechtenkwesties Invloed op voortbestaan
Privacy

19 Tragedie Tragedy of the Commons:
“Iedereen kiest voor zichzelf, ondanks dat het nadelig is voor de groep.” Egoïstisch en asociaal gedrag online. Hoe voorkomen? Een sterke gemeenschap die zich ertegen verzet. Online normen en waarden creëren

20 Rechten Is een website/aanbieder aansprakelijk voor wat er geplaatst wordt? Nee Kun je je eigen materiaal beschermen? JA

21 CC! “Creative Commons biedt auteurs, kunstenaars, wetenschappers, docenten en alle andere creatieve makers de vrijheid om op een flexibele manier met hun auteursrechten om te gaan. (...) Met een Creative Commons licentie behoud je al je rechten, maar geef je aan anderen toestemming om je werk te verspreiden, met anderen te delen of bij sommige licenties ook om het werk te bewerken.” Creative Commons - Uitleg, (geraadpleegd op 31 augustus 2012),

22

23 The Long Tail Je hoeft geen ‘coca cola’ meer te zijn om een product op de markt te brengen. Lage kosten maken niche- marktbewerking mogelijk.

24 Long Tail & UGC Maar een klein deel van alle UGC wordt door een groot aantal mensen bekeken. Mede door gebruik van professionals.

25 Prosumer Samentrekking van producer/professional en consumer
De kritische consument die participeert! Heeft informatie en technologie in zijn bloed. Jullie!

26 Onderzoek! Wat definieert Social media en welke rol speelt UGC daarin?
Werk voor 3 social media uit: omschrijving doelgroep hoofdtaak Welke content is UGC (%) Hoe worden de gegevens beschermd? Hoe wordt Tragedy of the Commons tegen gegaan? Wat maakt het social media? Geef aan het eind antwoord op de hoofdvraag

27 Groepen van 4 1. LinkedIn, Digg en Hotlist
2. Twitter, Delicious en Scribd 3. Tumblr, Path en Yammer 4. Picasa, Couchsurfing en Etsy 5. Yahoo, Instagram en Feedback 6. Vimeo, Slideshare en Reddit 7. Pinterest, Wikipedia en Cafemom

28 Vragen? Of opmerkingen?

29 Doelen behaald Je hebt inzicht in het onderscheidt en samenhang van UGC en Social Media. Je kent de belangrijke termen die bij UGC horen en kan dit toepassen in een onderzoek naar social media.

30 Huiswerk Verwerk deze stof (UGC en Social Media) in discussieopdracht 2 op Wikispaces. Afmelden? Mail Of bericht


Download ppt "Les 4 - UGC & Social Media I-C1F, sabine.craenmehr@han.nl, 05-09-12."

Verwante presentaties


Ads door Google