Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Media effecten Dr. Piet Bakker Communicatiewetenschap UvA
2
The Usual Suspects… MTV, clips Series & films …. Rock & roll Stripboeken Romans
3
Effecten op gebied van… Sex Geweld Drugs Politiek Ras & geloof
4
Bij wie … Indiviudu: imitatie, voorbeelden –Geweld, drugsgebruik –Jongeren Beeldvorming: groepen & personen –Man/vrouw, mode, uiterlijk, ras Cultuur & samenleving –Sex & geweld, –politieke indoctrinatie
5
Alleen negatieve effecten? TV bevordert gemeenschappelijkheid TV veelal sociaal media Goede voorbeelden: acties, educatie Informatief Alleen bij jongeren?
6
TV-kijken (uur per week)
7
Betekenis van televisie Ruim 3 uur per dag gemiddeld Belangrijkste medium ‘pictures in our head’ ‘story teller’
8
Imitatie & beeldvorming Imitatie –Geïsoleerde gevallen –Blootstelling leidt zelden tot effect Beeldvorming / cultuur –Probleem met causaliteit –Onderzoek lastig
9
Geen effect? Relatie mediagebruik - gedrag –Geweld, gewicht (!), beeldvorming Causaliteit aannemelijk –Longitidunale studies –Laboratorium experimenten –Maatschappijke / andere invloeden
10
Bewijs uit het ongerijmde Reclame wel? Alle andere media-inhoud niet?
11
Kanttekeningen Persoonlijke invloed / peer-groups Agenda-setting (waarover i.p.v. hoe) Causaliteit blijft probleem
12
Remedies Wetgeving / Ingrijpen –Bestaande nieuwe regels Zelfregulatie –Kijkwijzer Discussie –Verantwoordelijkheid Niets doen…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.