Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
“De toekomst is begonnen”
- zin en onzin van online mediation - Erik Roelvink advocaat/mediator/emediator 11 december 2003 emediation
2
1986 Bureau voor Rechtshulp 1989 advocaat De Haan Advocaten
Vanaf 1986 werkzaam 1986 Bureau voor Rechtshulp 1989 advocaat De Haan Advocaten 1993 partner De Haan Advocaten 1996 managing-partner De Haan Advocaten 1999 mediator 2003 emediator Ruim 7000 conflicten 11 december 2003 emediation
3
Klassiek advocaat client wederpartij 11 december 2003 emediation
4
Modern Advocaat client wederpartij 11 december 2003 emediation
5
Advocaat/mediator client client
11 december 2003 emediation
6
client(en) emediator Client(en) Client(en) 11 december 2003 emediation
7
Start * posities * belangen * win-win * relatie * mediation
11 december 2003 emediation
8
* onder woorden brengen * fysieke nabijheid * angst
Problemen * onder woorden brengen * fysieke nabijheid * angst * ongelijkwaardigheid * duur 11 december 2003 emediation
9
* internationale sites * partners * ondernemerschap en idealisme
Online mediation? * marktverkenning * internationale sites * partners * ondernemerschap en idealisme * doen 11 december 2003 emediation
10
Site * opening * teksten * kleuren * chatroom 11 december 2003
emediation
11
* onbekend maakt onbemind * mediation-hype * zaken? * wetenschap
Het publiek * onbekend maakt onbemind * mediation-hype * zaken? * wetenschap * niche * toekomst : 11 december 2003 emediation
12
De jongste generatie groeit op met internet
De jongste generatie groeit op met internet. Chatten en zijn voor deze generatie gewone, vaste onderdelen van het dagelijks leven. Tot de peuters pubers zijn zal ODR bekend moeten worden. 11 december 2003 emediation
13
Geschillen zijn van alle tijden
Geschillen zijn van alle tijden. Voor jongeren zal het voor de hand liggen een geschil online te beslechten. Meegroeiend met de generatie zal het een plek moeten veroveren als een volwassen manier van conflictbeslechting 11 december 2003 emediation
14
De werkwijze Fase 1. Het geschil wordt aangemeld op de site Dit kan op twee manieren: 1. Eén partij meldt zich aan. a. Een partij meldt zich aan bij b. Door de emediator wordt contact gezocht met de andere partij(en) en verzocht aan te geven of men wil meewerken aan emediation. c- -Bij weigering van deelname wordt de emediation niet gestart en de partij die zich heeft aangemeld meegedeeld dat er geen emediation kan plaatsvinden; of - wanneer de andere partij zich bereid verklaart deel te nemen aan het emediationproces wordt dit meegedeeld aan de aanvrager en wordt het emediationproces gestart. 2. Beide partijen melden zich aan. 11 december 2003 emediation
15
De werkwijze Fase 2 Bij de start van het emediation-proces:
- ontvangen partijen informatie over de emediator - de wijze waarop deze via emediation het proces zal begeleiden. - er zullen afspraken worden gemaakt over: o de duur van de emediation, o de termijnen van behandeling, o de wijze waarop de communicatie plaatsvindt, o de begeleiding van partijen, o de kosten e.d. Nadat deze afspraken over en weer zijn bevestigd, start de inhoudelijke behandeling van het emediation-proces. Van belang is en blijft dat partijen vrijwillig aan de emediation deelnemen en het te allen tijde kunnen stopzetten. 11 december 2003 emediation
16
De werkwijze Fase 3 Het geschil wordt in het emediation-proces inhoudelijk besproken. Alleen partijen en de mediator hebben via een beveiligde pagina toegang tot de sessie. In deze fase wordt uiteindelijk een oplossing voor het conflict gevonden door de partijen danwel komt men tot de conclusie dat het geschil niet kan worden opgelost. Fase 4 Partijen die een oplossing voor het geschil hebben gevonden, werken dit uit in een overeenkomst. Deze overeenkomst wordt door een onafhankelijke derde nagekeken. Een in de materie deskundige derde zal dus op verzoek van partijen de overeenkomst beoordelen zodat partijen niet achteraf met mogelijk vervelende consequenties worden geconfronteerd. Nadat partijen zich akkoord hebben verklaard en een onafhankelijke derde de inhoud heeft getoetst, wordt de emediation beëindigd. 11 december 2003 emediation
17
Enkele nadelen * gemak * geen fysiek contact * na te lezen * emoties
* partij-assistentie 11 december 2003 emediation
18
Enkele voordelen * gemak * geen fysiek contact * na te lezen * emoties
* partij-assistentie 11 december 2003 emediation
19
spanninsnivo te hoog (ook voor mediator);
Toepassing lange afstand; spanninsnivo te hoog (ook voor mediator); kleurloosheid van de vragen makkelijker; bangerikken thuisflinkerds stiekemerds onderzoekers agressievelingen criminelen controlfreaks doven doofblinden etc. etc. 11 december 2003 emediation
20
* als emediationprocedure
Toepassing * als onderdeel van - gesprek - onderhandeling - procedure - mediation - arbitrage - studieprogramma - etc. etc. * als emediationprocedure 11 december 2003 emediation
21
- kortere omloopsnelheid - eigen afleiding - geen gebabbel
Goedkoper - geen reistijd - kortere omloopsnelheid - eigen afleiding - geen gebabbel - emediatior werkt harder - werktijd = betaling 11 december 2003 emediation
22
Doelgroep voor bekendheid - U - uw omgeving - conflict – ict (SGOA)
- onderdeel mediation (ministerie, pilotgroepen, NMI) - opleidingen (mediationtrainingen) > e-mediation, waarom niet < (Bol, Lodder) 11 december 2003 emediation
23
de toekomst is begonnen; van klassiek advocaat tot zonnig emediator
bekend maakt bemind; gemak dient de mens; de toekomst is begonnen; van klassiek advocaat tot zonnig emediator 11 december 2003 emediation
24
11 december 2003 emediation
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.