Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeen Hermans Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 1 Resultaten B-project 2005 : Aandachtspunten uit het Vlaamse regeerakkoord m.b.t. de lokale bedrijfsfiscaliteit Stijn Goeminne Steunpunt Bestuurlijke Organisatie Vlaanderen Fiscaal spoor Hogeschool Gent BIOF Lunchsessie – 20.12.2006 - Brussel
2
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 2 Overzicht 1. Diversiteit van de lokale bedrijfsbelastingen 2. Hoe hinderlijkheid zijn de lokale bedrijfsbelastingen? -Gemeenten - Ondernemingen 3. Welke is de impact van de afschaffing van de lokale bedrijfsbelastingen?
3
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 3 1. Diversiteit van de lokale bedrijfsbelastingen
4
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 4 Gemeentelijke ontvangsten Gemeentelijke ontvangsten (2002) Absoluut (in euro) in % totale ontvangsten in % belasting- ontvangsten Totale ontvangsten6.291.510.979,08-- Totale belastingontvangsten3.071.092.146,9848,81%- Totale aanvullende belastingen2.576.898.926,3340,96%83,91% Totale gemeentebelastingen494.193.220,657,85%16,09% Totale PHB ontvangsten204.124.137,003,24%6,65%
5
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 5 Lokale bedrijfsbelastingen Startpunt : lijst MvG met 45 lokale belastingen Kenmerken : –Bedrijfsbelastingen –Onderscheid tussen bedrijfsbelastingen met : Substantiële opbrengsten : 4+2 Marginale opbrengsten : 21 Overige : 18 –Administratieve belasting voor belastingplichtige –Administratieve belasting voor gemeente
6
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 6 Lokale bedrijfsbelastingen Substantiële bedrijfsbelastingen : 4 belastingen die samen +70% van de geconsolideerde ontvangsten opbrengen : –drijfkracht –milieu –plaatsrecht op markten –nijverheidsvuil/grof vuilnis –aangevuld met Belasting op verspreiding reclame Belasting op uithangborden/lichtreclames Marginale opbrengsten : 21 belastingen die max. 10% van de belastingontvangsten opbrengen, zowel op geconsolideerd als lokaal niveau
7
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 7 Diversiteit PHB Gemiddeld aantal PHB = 5,92; mediaan = 6 Frequentie aantal PHBfrequentie 04 112 221 340 443 530 645 723 826 920 10 1110 125 135 146 151 173 Aantal PHB Aantal gemeenten
8
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 8 Diversiteit PHB Volgens aantal inwoners
9
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 9 Diversiteit PHB Volgens socio-economische kenmerken (Dessoy-clustering)
10
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 10 2. Hinderlijkheid van de lokale bedrijfsbelastingen
11
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 11 Toelichting onderzoeksopzet Doel? –In kaart brengen van de hinderlijkheid van bedrijfsbelastingen bij: De belastingheffende overheid (Gemeenten) »Gemeenteontvangers »Schepenen van financiën De belastingplichtigen (Bedrijven) Onderzoek bij de gemeenten: Wat? - Gedetailleerde bevraging per bedrijfsbelasting (S & O)
12
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 12 Bevraging per bedrijfsbelasting Respons : –Schepenen van financiën (23,05%) –Ontvangers (73,1%) Aspecten van de bevraging –Administratieve druk = Communicatie, opzoekwerk, papierwerk, complexiteit van berekening, … –Billijkheid = S taat de heffing in verhouding tot de door de onderneming genoten diensten of veroorzaakte hinder –Efficiëntie = D ekt de belastingopbrengst de administratieve kost? –Belang in de financieringsmix –Kosten/Baten afweging –Toekomstperspectief
13
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 13 Toelichting grafieken Administratieve druk –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de belasting veel tot zeer veel administratieve druk veroorzaakt Billijkheid –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de belasting billijk is Efficientie –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de belasting efficiënt is Kosten/baten –Het % van de ontvangers dat van oordeel is dat de baten de kosten overtreffen
14
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 14 Globale administratieve druk
15
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 15 Billijkheid
16
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 16 Efficiëntie
17
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 17 Kosten < Baten
18
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 18 Conclusies Administratieve druk –Meestal laag, uitgezonderd verspreiding van reclame –Belastingen met grootste opbrengst ook meestal hoge administratieve druk Billijkheid –Genuanceerd –Belastingen op activiteiten met hoge belasting gemeentelijke infrastructuur worden billijker ingeschat De baten overheersen de kosten Besluit : Niet verantwoord om onverwijld bedrijfsbelastingen af te schaffen
19
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 19 Bevraging bedrijven 11 bedrijven = conceptverkenning & knelpunteninventarisatie Keuze bedrijven = VOKA Hinderlijke aspecten van lokale bedrijfsbelastingen –Transparante belastingreglementen noodzakelijk –Communicatie wordt positief beoordeeld –Diversiteit van reglementen voor ondernemingen met verschillende exploitatiezetels : harmonisering! –Doorlooptijden = OK –Noodzaak aan 1 loket als aanspreekpunt –Continuïteit –Sterk concurrentieverstorend
20
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 20 Bevraging bedrijven Aanvaarding van lokale bedrijfsbelastingen –Keuze van de grondslag –Welke is de doelstelling van de belasting? Louter financiering = weerstand! –Lokale bedrijfsbelastingen mogen niet in conflict zijn met het beleid van hogere overheden –Fiscale druk moet zoveel mogelijk gespreid worden over alle ondernemingen
21
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 21 3. Impact van de afschaffing van de lokale bedrijfsbelastingen
22
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 22 Projectie Regeerakkoord Vlaamse regering stelt expliciet om “een aantal kleinere belastingen die veel papierwerk met zich brengen en die moeilijk kunnen verantwoord worden af te schaffen”. Vraag = welke is de mogelijke impact op de inkomstenzijde van de gemeenten? Benadering 1 = macro-economische schatting Benadering 2 = validiteitstoets + individueel
23
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 23 Projectie : benadering 1 Probleem: geen gegevens 2003-2006: –Evolutie belastingreglement (cfr. political business cycle : 2006 = verkiezingsjaar) –Evolutie belastbare massa –Rekeningdata
24
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 24 Projectie : benadering 1 Oplossingen : –Belastingreglement Assumptie : ceteris paribus –Belastbare massa ontvangsten PHB n correleren sterk (r=0,94) met bedrijfsinvesteringen n-1 (uit BBP) Geen correlatie met aantal inwoners/aantal ondernemingen Assumptie : aandeel Vlaamse investeringen blijft constant –Rekeningdata Opvragen rekeningdata 2003 bij gemeenten (304/308) Opvragen begrotingsdata 2004-2005 bij gemeenten (304/308) Correctie voor afwijking begroting vs. rekening
25
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 25 Projectie : benadering 1 regressie PHB=f(bedrijfsinvesteringen) PHB n = α bedrijfsinvesteringen n-1 + c PHB n = 3.734.033,18 * BI n-1 + 59.350.986,68 BI 2005 = 38,27 miljard (Fed. Planbureau) Geschatte PHB 2006 = 202.252.436,49 Op basis van Vlaamse geconsolideerde jaarlijkse PHB!
26
BIOF Lunchsessie 20 december 2006 26 Projectie : benadering 2 Op basis van historische reeks Vlaamse geconsolideerde ontvangsten per individuele PHB Verschillende optimalisaties van de tijdreeksen leidt tot range 182.213.765,01 – 204.141.971,89 euro (op basis van alle 45 belastingen) Onderscheid mogelijk : –Substantiële (4+2 belastingen) : 122.114.467,52 euro –Marginale (21 belastingen) : 10.373.667 euro Dus : afschaffing van de PHB met marginale opbrengsten (+/- de helft van verschillende soorten PHB) noodzaakt “slechts” compensatie van 10.373.667 euro Bemerk : grote diversiteit tussen gemeenten!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.