De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderzoek naar leren lezen en spellen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderzoek naar leren lezen en spellen"— Transcript van de presentatie:

1 Onderzoek naar leren lezen en spellen
Prof. dr. Anna M. T. Bosman Orthopedagogiek, Radboud Universiteit Nijmegen 29 maart 2008

2 Hoe leer je kinderen lezen en spellen?
Lees- en spellingproblemen/achterstanden Regulier basisonderwijs: 10%-15% Speciaal basisonderwijs > 70% Oorzaak is niet intelligentie of afkomst, maar instructiekwaliteit

3 Effectieve Instructie
Het doel Voorkómen van lees- en spelling-achterstanden in Sbao (…en Bao) door Effectieve Instructie

4 “Zo leer je kinderen lezen en spellen”
Waarmee? De methodiek “Zo leer je kinderen lezen en spellen” (ZLKLS; Schraven, 2004) ontwikkeld door drs. José Schraven

5 “Zo leer je kinderen lezen en spellen”
Onderzoeksvraag Is de aanpak “Zo leer je kinderen lezen en spellen” beter dan andere(n)?

6 Deelnemende scholen X (zlkls) 1/10 2 6/6 9% Y 7/14 0/2 19% Z 3/9 4 4/2
School m / j anders-taligen medicijnen / diagnose 1 jaar L&S X (zlkls) 1/10 2 6/6 9% Y 7/14 0/2 19% Z 3/9 4 4/2 33%

7 Leeftijd, intelligentie en woordenschat
X 6 jr 10 mnd 21 26 Y 6 jr 11 mnd 20 25 Z 7 jr 5 mnd * Leerlingen op school Z zijn gemiddeld een half jaar ouder dan op X en Y

8 3 leestoetsen

9 Letters lezen i s eu z l k v b h ou m o ui w uu aa p g a ei n e d u au
oe j f oo ee ij ie

10 Woorden lezen (aantal per minuut)
DMT-1 as roe sop fee bui guur oom rij heg uur kou weer zee hei lus oor vak deur aan peen kuil op wit mier eik fout hoef

11 Teksten lezen (AVI) jan met de kar
wim gaat naar school. ik koop die roos van jou hij is al zes jaar. die zet ik in een vaas. zijn zus loes is nog geen vier. moe gaat het huis weer in. die is bij moe in huis ze zet de roos in de vaas. daar is jan met de kar. loes zit nu bij de wieg koop een roos, koop een roos! moe zet de pan op het gas. moet gaat met loes naar jan. daar gaat de bel. dat zijn pa en wim. wat is die roos mooi.

12 3 spellingtoetsen

13 Letters schrijven i s eu z l k v b h ou m o ui w uu aa p g a ei n e d
au r t oe j f oo ee ij ie

14 8-woorden dictee boot riem uur gum wiel kan soep zaag

15 Spellingtoetsen Maart Juni 1 2 3 4 5 kip brug feest spuit markt hak
bloem vuist vlieg kwast rook slee brief muts kalf teen hoest kaars kist sport klok taart wesp zus dorp trap pols kaft deuk worst kruk puist voet staart ster gesp vel rups klomp

16 Toetskalender Lezen Letters lezen x Woorden lezen Teksten lezen
September November Maart Juni Lezen Letters lezen x Woorden lezen Teksten lezen Spellen Letters spellen 8-woordendictee Spelling

17 Verschillen tussen de scholen

18 Letters lezen (max. = 34)

19 DMT 1 in aantal woorden per minuut

20 Letters spellen (max. = 34)

21 8-Woorden spellen (max. = 8)

22 Maart-Dictees 1-3 in % correct

23 Juni-Dictees 4-5 in % correct

24 Niveaus van de scholen

25 Cito normen

26 DMT-niveaus in juni

27 Spellingniveaus in juni

28 Avi-niveaus in juni

29 Conclusies School X (zlkls) is veel beter dan Y en Z
School X (speciaal basisonderwijs) doet niet onder voor scholen voor regulier onderwijs

30 Zo leer je kinderen lezen en spellen
Wat s p e l l e z e n n Hoe

31 Het ‘Wat’ Structuur van de Nederlandse spelling gebruiken
Regels (denk aan de raam/ramen of ram/rammen) Denkwijzen (oei, je hoort en j en je schrijft een i) Structuur van oefeningen doorhebben Leesoefeningen vooraf aan lezen Spellingoefening vooraf aan spellen

32 Het ‘Hoe’ Directe instructie Meer zintuigen gebruiken
Leerkracht is model Frontale opstelling Meer zintuigen gebruiken Oog, oor, en beweging Toetsing en herhaling Elke dag dezelfde volgorde Elke dag een dictee

33 Succes verzekerd Dank voor uw aandacht


Download ppt "Onderzoek naar leren lezen en spellen"

Verwante presentaties


Ads door Google