Download de presentatie
1
Luchtruim thema-avond
Opening Stan Taeymans Overlegstructuur Belgie LFA situatie in Belgie Kleine Brogel Maurits Dortu Huidige luchtruim Luchtruim vanaf 13 april Vragen PAUZE Discussie en mogelijkheden “maatwerk” TMZ Eindhoven
2
Thema-avond Eindhoven
Luchtruim nu Caution Area’s TMA’s en CTA’s Luchtruim per 13 april 2007 Transponder Mandatory Zone (TMZ) Maastricht TMA’s Rotterdam TMA’s Vragen Maatwerkafspraken
3
Luchtruim nu Caution Area’s
Ter waarschuwing van VFR-verkeer voor de nabijheid van IFR-verkeer in klasse E luchtruim Niet vermeld in AIP…alleen in AIC Exclusief CTR’s Aanbevelingen in klasse E TMA’s: Tweezijdig radiokontakt of Transponder 7000 mode A/C of S (Duitsland 0021 (≤1500 meter) of 0022 (>1500 meter))
4
Luchtruim nu Caution Area Niederrhein CA 1 altijd actief
CA 2 alleen actief bij gebruik runway 09 1500 AMSL – FL065 ATIS xxx.x, TWR 129.4, CA 1 Langen Radar 128.5 CA 2 Dutch Mil
5
Luchtruim nu Caution Area Rotterdam altijd actief 2500 AMSL – FL065
Rotterdam approach
6
Luchtruim nu Caution Area Maastricht altijd actief 2500 AMSL – FL065
TMA 1 Maastricht approach TMA 2 Beek TWR
7
Luchtruim nu Caution Area Eindhoven altijd actief 2500 AMSL – FL065
Dutch Mil
8
Luchtruim nu TMA’s TMA’s zijn de verbinding tussen CTR’s en de airway’s…hierin bevinden zich de zogenaamde IFR-arrival, -approach en -departure procedures Classificatie TMA’s: klasse E (Nieuw Milligen, Rotterdam, Eelde, Maastricht) klasse C (Soesterberg) klasse B (Maastricht boven FL095, Nieuw Milligen boven FL065 of FL095) klasse A (Schiphol)
9
Luchtruim nu CTA’s CTA’s omvatten de airway’s voor IFR-verkeer en geven ruimte aan ATC voor “radar vectoring” CTA’s zijn klasse A (Nieuw Milligen, Amsterdam)
10
Luchtruim per 13 april 2007 Transponder Mandatory Zone
Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: - allereerst het aantal IFR-bewegingen per jaar: ongeveer tot ; - voorvallen die te maken hebben met de vliegveiligheid (bijvoorbeeld AIRPROX); - de IFR-verkeersdichtheid; - de samenstelling van het luchtverkeer (bijvoorbeeld het aandeel van straalvliegtuigen, aantal en karakter van VFR-vliegbewegingen en IFR trainingsvluchten); - de concentratie van luchtverkeer (aantal en ligging van andere luchtvaartterreinen in de omgeving, de positionering van start- en landingsbanen, de nauwkeurigheid van vluchtuitvoering, belangrijke luchtverkeersstromen en intensief gebruikte gebieden). ICAO Annex 6, part II: From 1 January 2003, unless exempted by the appropriate authorities, all aeroplanes shall be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV. Recommendation — All aeroplanes should be equipped with a pressure-altitude reporting transponder which operates in accordance with the relevant provisions of Annex 10, Volume IV. The provisions in and are intended to support the effectiveness of ACAS as well as to improve the effectiveness of air traffic services. Effective dates for carriage requirements of ACAS are contained in Annex 6, Part I, and The intent is also for aircraft not equipped with pressure-altitude reporting transponders to be operated so as not to share airspace used by aircraft equipped with airborne collision avoidance systems. To this end, exemptions from the carriage requirement for pressure-altitude reporting transponders could be given by designating airspace where such carriage is not required..” Nieuwe vermelding in AIC én AIP Exclusief CTR’s Vereist in klasse E TMZ’s: Transponder 7000 mode A/C of S (Duitsland 0021 (≤1500 meter) of 0022 (>1500 meter)) of klaring middels tweezijdig radio-kontakt
11
Luchtruim per 13 april 2007 Klasse D
Criteria voor het aanwijzen van zo’n gebied zijn: - allereerst het aantal IFR-bewegingen per jaar: ongeveer tot ; - voorvallen die te maken hebben met de vliegveiligheid (bijvoorbeeld AIRPROX); - de IFR-verkeersdichtheid; - de samenstelling van het luchtverkeer (bijvoorbeeld het aandeel van straalvliegtuigen, aantal en karakter van VFR-vliegbewegingen en IFR trainingsvluchten); - de concentratie van luchtverkeer (aantal en ligging van andere luchtvaartterreinen in de omgeving, de positionering van start- en landingsbanen, de nauwkeurigheid van vluchtuitvoering, belangrijke luchtverkeersstromen en intensief gebruikte gebieden). Nieuwe vermelding in AIC én AIP Exclusief CTR’s Vereist in klasse D: klaring middels tweezijdig radio-kontakt Afspraak: een klaring (Maastricht approach ) wordt aan ongemotoriseerde luchtvaartuigen zonder SSR-transponder in de Maastricht TMA 1 in principe verleend ten noorden van N51º08’30”voor een vlucht beneden FL 55.
12
Luchtruim per 13 april 2007 Klasse A
Integratie van Schiphol en Rotterdam ATC-units met als gevolg de vereniging van de Schiphol en Rotterdam TMA’s (later mogelijk ook nog met Lelystad…de zogenaamde “Holland”-TMA). Was gepland in 2007, maar gaat niet door…2008? Maatwerkafspraken en uitkomst “Harmonisatie Luchtruim Classificatie” Werkgroep LVNL, KLu, IVW, AOPA en KNVvL Europese harmonisatie van luchtruim-classificaties Klasses C (of D), E en G. Acces-rules Functional Airspace Blocks (FAB’s)
13
Vragen?
15
Maatwerkafspraken Maastricht TMA…als vermeld in AIC en AIP
Rotterdam TMA’s uitgesteld Eindhoven TMZ: Maatwerkafspraken voor “De Hoed” en Glidersector met TWR voor CTR Maatwerkafspraken voor TMZ met Dutch Mil…coördinatie met TWR Suggesties?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.