De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Toegankelijkheid Centraal Station Antwerpen. Deel 1 Evaluatie.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Toegankelijkheid Centraal Station Antwerpen. Deel 1 Evaluatie."— Transcript van de presentatie:

1 Toegankelijkheid Centraal Station Antwerpen

2 Deel 1 Evaluatie

3 bereikbaarheid situering Het gebouw situeert zich: - op een plein - langs een weg voor plaatselijk verkeer - langs een hoofdweg (50 km)

4 bereikbaarheid situering Het gebouw situeert zich: De hoogte van de stoepranden ter plaatse zijn: - tot 10 cm Opmerking: Maar op sommige plaatsen is er een helling voorzien.

5 bereikbaarheid situering Het gebouw situeert zich: De hoogte van de stoepranden ter plaatse is: Welke oversteekplaatsen zijn er om het gebouw te bereiken? - drukke verkeerspunten - zebrapaden - verkeerslichten - visuele signalen - auditieve signalen - lawaai van verkeer en werken - obstakelvrije omgeving (1.2m b en 2.1m h) - er zijn geen gidslijnen - de omgeving is niet voldoende verlicht

6 bereikbaarheid situering Het gebouw situeert zich: De hoogte van de stoepranden ter plaatse is: Welke oversteekplaatsen zijn er om het gebouw te bereiken? Opmerking: - Slechte staat van de straat en de stoep. - Verkeerslicht op een hinderlijke plaats. - Fietsen op de toegangsweg vormen een hindernis.

7 bereikbaarheid parkeerplaatsen NIVEAU 0 - Geen parkeerplaatsen specifiek bedoeld voor het station. - Wel 2 gehandicapten parkeerplaatsen voorzien op de Keyserlei. Opmerking: Verschillende soorten wegbedekking: asfalt, beton, kasseien.

8 bereikbaarheid toegangsweg (zij) NIVEAU 0 - De niveauverschillen zijn onoverbrugbaar Opmerking: De helling van de toegangsweg is veel te steil (ongeveer 25 cm/m) en ligt niet effen.

9 bereikbaarheid toegangsweg (hoofd) NIVEAU 1 - De helling van de toegangsweg is groter dan 5 %. - De toegangsweg is breder dan 120 cm. - Niveauverschillen zijn te overbruggen met hulp. Opmerking:- De toegangsweg ligt niet effen en bestaat uit kassei, asfalt, beton, klinkers,…. - De verschillende materialen sluiten niet op elkaar aan. - De toegangsweg is niet verlicht, enkel door een tijdelijk reclamebord. - Er is geen gidslijn of geleidelijn voorzien.

10 bezoekbaarheid hoofdingang NIVEAU 2 - De manoeuvreerruimte voor de inkomdeur bedraagt min. 150 x 150 cm. - Geen niveauverschil aan de ingang. - De hoofdingang is zelfstandig toegankelijk. Opmerking:- Er zijn geen gidslijnen, geleidelijnen of informatietegels aan de ingang.

11 bezoekbaarheid zij-ingang NIVEAU 0 - De niveauverschillen en de drempelhoogte aan de inkomdeur zijn onoverbrugbaar

12 bezoekbaarheid signalisatie NIVEAU 1 - De signalisatie is onduidelijk en onvolledig aangebracht en slechts functioneel mits hulp. Opmerking:- Onvoldoende signalisatie voor gehandicapten, de enige helling is niet aangegeven. - De signalisatie zorgt voor verwarring en is onvoldoende en soms zelfs niet verlicht. - Geen tactiele signalisatie. - Duidelijk contrast tussen voor- en achtergrondkleur.

13 bruikbaarheid inkomhal/ loketten NIVEAU 1 - Vrije doorgangsbreedte in de inkomhal is groter dan 90 cm. - Geen drempels in de inkomhal aanwezig. - De balie is over de hele lengte te hoog. Opmerking:- De balie is niet onderrijdbaar. - Balie en loket zijn continu verlicht. - Automatische ticketservice is ontoereikend. - Er is rekening gehouden met de draaicirkel van 1.50 m. - De informatieborden rondom de balie zijn niet duidelijk genoeg voor slechtzienden.

14 bruikbaarheid trappen NIVEAU 1 - De trap is min. 90 cm breed. - De trap is voorzien van een leuning aan elke zijde. Opmerking:- De trap is onvoldoende verlicht. - Trapneuzen zijn niet voorzien van een voelbare en contrasterende markering. - Enkel de leuning in het midden is bruikbaar. - De leuning is onderbroken op de tussenbordessen. - De leuning stopt voor het einde van de trap.

15 bruikbaarheid hellingen NIVEAU 0 - De helling is te steil, zelfs aan de gehandicaptenlift. - Er is geen leuning aan de helling voorzien. - De vrije opstelruimte boven en onderaan de helling is groter dan 90 op 90 cm. Opmerking:- De helling is niet aangegeven en zelfs onvindbaar. - De helling ligt het verst van de hoofdingang. - De helling naar het perron is uit een glad materiaal. - Tussenbordes van de helling is te klein.

16 bruikbaarheid deuren NIVEAU 3 - Deurtype: automatische schuifdeuren. - De vrije doorgangsbreedte van de deuren zijn min. 90 cm. - De automatische deuren hebben een openings- en sluittijd van min. 6 sec. - Ze hebben een veiligheidssysteem dat sluiting voorkomt bij obstructie. - Er zijn markeringen voorzien op glazen deuren zonder onderverdelingen in het raamwerk. Op de deuren die openschuiven is de strip iets hoger of schuiner aflopend aangebracht dan op de panelen.

17 bruikbaarheid deuren NIVEAU 3 - De deurkruk heeft geen draaiknop en bevindt zich op een hoogte tussen 90 en 120 cm. - Er is voldoende kleurcontrast tussen deurblad/ het beslag / de wanden.

18 bruikbaarheid nooduitgangen NIVEAU 0 - Er zijn geen extra nooduitgangen. - Er is geen noodverlichting voorzien aan de aanwezige uitgangen.

19 bruikbaarheid nooddeuren NIVEAU 0 - Er zijn geen nooddeuren - Geen compartementering

20 bruikbaarheid binnendeuren NIVEAU 3 - Er zijn enkel publieke binnendeuren aan de loketten, schuifdeuren voldoen aan voorschriften.

21 bruikbaarheid kooilift NIVEAU 2 - De vrije ruimte voor de lift bedraagt 1.20 op 1.50 m. - De vrije doorgangsbreedte van de deur is min. 80 cm. - De lift is 1.30 m diep en 1 m breed. - Het bedieningspaneel hangt op 1.30 m en is dubbel opgesteld. - Er is een handgreep geplaatst langst de wand op 1 m hoogte. - De peilinstelling van de lift is tot op 2 cm nauwkeurig. Opmerking: De lift is moeilijk te betreden met een elektrische rolstoel.

22 bruikbaarheid cafetaria NIVEAU 1 - De vrije doorgangsbreedte aan de deur is tussen 75 en 80 cm. - Om de doorgangen voldoende breed te maken, is het verschuiven van stoelen en tafels nodig en is dus hulp noodzakelijk. Opmerking: Het is niet aangegeven waar de cafetaria is.

23 bruikbaarheid Toilet NIVEAU 0 - Gehandicaptentoilet is op slot en kan enkel gebruikt worden mits hulp van het personeel. Opmerking: Het toilet is zeer moeilijk bereikbaar.

24 bruikbaarheid publieke telefoons NIVEAU 1 - Bedieningselementen zijn hoger dan 1.20 m opgesteld. - Toestel is slechts te gebruiken mits hulp. Opmerking: Je hebt een hoogteverschil tussen vloer van de cabine en de vloerpas. Dit hoogteverschil is ontoereikend opgelost.

25 bruikbaarheid opmerkingen NIVEAU / - De trein wordt veel gebruikt door mensen met een handicap. Ze zijn noodgedwongen aangewezen op het ² openbaarvervoer. - Gehandicapten ondervinden veel moeilijkheden.

26 Deel 2 Ontwerp voor verbetering

27 Gidslijnen INKOM

28 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen INKOMHAL

29 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen LOKETTEN

30 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen CIRCULATIERUIMTE

31 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen HELLING, CAFETARIA

32 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen TOILETTEN

33 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen PERRON

34 Ontwerp voor verbetering Gidslijnen

35 Rachel Lincer false Wasserthal, Karen Rossie, Liesbet Van Royen


Download ppt "Toegankelijkheid Centraal Station Antwerpen. Deel 1 Evaluatie."

Verwante presentaties


Ads door Google