De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen"— Transcript van de presentatie:

1 Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen
DEMO Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen

2 Oorspronkelijk…… Dynamic Essential Modelling of Organisations

3 Nieuwe betekenis Design & Engineering Methodology of Organisations

4 Uitgangspunten DEMO filosofie
Actietheorie : organisatie is een netwerk van actoren die afspraken maken op grond waarvan zij met elkaar samenwerken Interacties tussen actoren vormen de kern van de bedrijfsprocessen Alleen actoren zijn resultaatverantwoordelijk; informatiesystemen dus nooit

5 Anders dan als in de procesindustrie dienen de actoren in de dienst-verleningsketen vraag en aanbod telkens opnieuw op elkaar af te stemmen. Het dienstverleningsproces is dus eigenlijk één groot afstemmingsproces

6 “Communicatie is de draad waarvan organisaties worden geweven”

7 Abstractieniveaus organisatie
Essentieel (“de business”) Informationeel Documenteel

8 Abstractieniveaus organisatie
Elementen Activiteit Rol Essentieel Subjecten die een rol vervullen (actoren) Onderhandelen over te nemen acties en produceren van resultaten Zijn bevoegd en voeren taken uit Informa-tioneel Processoren (mensen of apparaten) Informatie genereren uitwisselen, en bewaren Ondersteunen essentieel Docu-menteel Operatoren Documenten produceren,opbergen,vernietigen Ondersteunen informationeel

9 Bedrijfsproces = aaneenschakeling van communicatieve acties van actoren

10 Transactieconcept in DEMO
verzoek belofte executie verklaring aanvaarding 1 2 3 4 5 Opdracht fase Executie fase Resultaat fase VERZOCHT BELOOFD VERKLAARD AANVAARD I: initiator E: executeur

11 “to connect people in action”
vragen actie gevraagd toezeggen actie/resultaat toegezegd actie- en resultaat- gericht modelleren van bedrijfsprocessen ModulOr verklaren resultaat verklaard aanvaarden resultaat aanvaard

12 Actoren : Transacties Representatie in communicatie-diagram Klanten
Afdelingen Management Teams Businessunits Filialen …..etc Transacties

13 Communicatiediagram

14 Procesdiagram Actoren = toestandsovergang/transitie = activiteit

15

16 Voorbeeld Proces huurincasso woningcorporatie

17 Internet


Download ppt "Kenniskring Kwaliteitsmanagement 21 januari 2008 Fred Cornelissen"

Verwante presentaties


Ads door Google