Download de presentatie
1
Achtergrond rekenproblemen
2
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten
U hebt rekenhonger en besluit in een restaurant te eten. De ober begint u vragen te stellen over uw rekenhonger: “Hoe lang heeft u het al? Hoe erg is uw rekenhonger? Had u het vroeger ook al? Welke rol speelde rekenhonger in uw gezin?” Wanneer u wilt bestellen, laat de ober u eerst toetsen maken om te kijken wat u werkelijk wilt. Vervolgens krijgt u een rekenmenu voorgeschoteld waar u niet om gevraagd heeft, maar waarvan de ober zegt dat het goed voor u is en dat veel rekenhongerige mensen heeft geholpen. Verlaat u tevreden dit restaurant?
3
Oorzaken rekenproblemen
Onderwijsgebonden oorzaken Methodegebonden oorzaken Situatiegebonden oorzaken Kindgebonden oorzaken 1: ziekte leerkracht, geen kennis over rekenproblemen, RT is vaak re-teaching, te weinig instructie ivm drukte, weinig didaktische kennis over voorkeurstrategieen, weinig bijscholing en geen uptodate kennis 2: steeds taliger methode, stimuleren meerdere oplossingsstrategieen leidt tot verwarring, geen structuur in layout, teweinig oefening voor automatiseren van basiskennis 3:geen motivatie, geen aandacht kunnen hebben voor instructie 4: beperkte capaciteiten , ziekte kind, scheiding/dood ouders, slecht zien, slecht horen
4
Soorten dyscalculie visueel-ruimtelijke type procedurele type
verbaal geheugen type getalinzicht type Soms ook combinatie van de 4 types
5
Positieve virtuoze cirkel Butterworth, 1999
Begrip Succeservaring Aanmoediging van buiten Aanmoediging van binnenuit Rekenplezier Meer rekenen Beter begrip
6
rekenen is leuk!
7
Sticordi-maatregelen
STImuleren COmpenseren Remediëren Dispenseren
8
FASEN RECONSTRUCTIEDIDACTIEK
Verdieping uitbreiding Memoriseren Reconstructie Begripsvorming
9
FASE 1 : BEGRIPSVORMING Probleemsituaties als uitgangspunt voor begripsvorming: wanneer kom je … tegen? Wat voor een handelingen voer je dan uit?
10
Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes
FASE 1 : BEGRIPSVORMING Modellen als hulpmiddel, bij vermenigvuldigen bijvoorbeeld: Groepjes Rooster / rechthoek Getallenlijn
11
FASE 2 : RECONSTRUCTIEFASE
Zelf de antwoorden van bijvoorbeeld keersommen kunnen reconstrueren met behulp van: Strategieën Steunpunten / ankers
12
FASE 3: MEMORISEERFASE Didactische richtlijnen
Regelmatig mondeling oefenen Voortgang in volgende jaren Variatie in oefenvormen Tijd nemen Verder ondersteunen van strategieën Systematisch uitbreiden van steunpunten Aandacht voor tafelrijen bij vermenigvuldigen
13
Toepassing in nieuwe contexten
FASE 4: VERDIEPING EN UITBREIDING Inzichten verdiepen: blijven oefenen met strategieën en complexere strategieën aanbieden Toepassing in nieuwe contexten Vermenigvuldigen met grotere factoren dan 10
14
verschijningsvormen breuken
Deel van geheel (1/3 deel van een reep) Deel van hoeveelheid (1/3 deel van 120) Maat (1/3 liter) Eerlijk delen (reep met 3-en verdelen) Verhoudingen (1 op de 3) Getal in een kale som (1/3 + 2 = ..)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.